Gå til innhold

Oppgjør ved salg av bil vs sletting av heftelse?

Ranger emnet

ekkoj

Anbefalte innlegg

Hei.

Står på trappene til å selge en bil nå. Denne bilen er det lån på som tilsvarer ca 40% av bilens salgssum, følgelig med tinglyst heftelse.

Hvordan er det enklest/best å gjøre det i forhold til oppgjør slik at kjøper får bekreftet at heftelsen slettes, samt at vi er sikre på at vi får fullt oppgjør.

Lånet er i Skandiabanken og når vi snakket med de sa de at de ikke hadde noen spesiell ordning for dette? Det eneste de sa var at hele lånet måtte være nedbetalt før de sletta heftelsen.

Med andre ord, vi må ha penger før heftelsen slettes, men om jeg hadde vært kjøper så ville jeg vært sikker på at heftelsen var borte før jeg betalte...

Noen som kan hjelpe?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare be en av partene forhåndsbetale.

Enten betaler kjøper deg på forhånd og du betaler ned lånet.

Eller så sletter banken lånet på forhånd slik at kjøper for se at den er uten heftelser.

Hvis du ikke har en rik onkel som låner deg de pengene for en kort stund.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare be en av partene forhåndsbetale.

Enten betaler kjøper deg på forhånd og du betaler ned lånet

Eller så sletter banken lånet på forhånd slik at kjøper for se at den er uten heftelser.

Ok, er vel best for oss om kjøper betaler først da... Eller best for banken ihvertfall :)

Hvis du ikke har en rik onkel som låner deg de pengene for en kort stund.
Funny you should mention that, vi har faktisk en "rik" tante, men hadde håpet å slippe å bruke hun :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en smule enklere å bare trekke fra det utestående lånebeløpet fra kjøpesummen, så kan kjøper få ordne med lånet senere.

Jeg tenkte at det kanskje går an å ta med kjøper til banken og la kassadama stemple en giro til banken med riktig beløp for lånet? Så kan vi ta resten cash liksom? Eller er dette dumt?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det kanskje går an å ta med kjøper til banken og la kassadama stemple en giro til banken med riktig beløp for lånet? Så kan vi ta resten cash liksom? Eller er dette dumt?

Jeg holder på med det samme nå om dagen, og ifølge AS Financiering pleide de å anbefale at man tok med kjøper i banken for å betale inn restlånet direkte til finansieringsselskapet mens resten av kjøpesummen ble ordnet ved siden av.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med det samme nå om dagen, og ifølge AS Financiering pleide de å anbefale at man tok med kjøper i banken for å betale inn restlånet direkte til finansieringsselskapet mens resten av kjøpesummen ble ordnet ved siden av.

Det var faktisk det som slo meg først ja. Så det blir en tur opp i oscarsgt for deg da? DEt som er litt kjipt med skandiabanken er jo at de ikke har noen filialer da well

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk det som slo meg først ja. Så det blir en tur opp i oscarsgt for deg da? DEt som er litt kjipt med skandiabanken er jo at de ikke har noen filialer da well

Ta han med inn til deg å la han betale ned lånet på nettet, så kan dere ta resten cash seinere

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, en tur i vanlig bank bare for å overføre restlånet til AS Financiering sin konto. Regner vel med at jeg får ta med betalingsslippen til lånet eller noe så kjøper ser hvor mye som gjenstår, heftelsen står jo fortsatt i hele lånesummen.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider