Gå til innhold

Batteri

Ranger emnet

The_SilverSurfer

Anbefalte innlegg

Husk at begge batteriene må være identiske(like gamle,samme type) ellers må du bruke skillediode/skillerele... Hvis ikke vil det beste batteriet lade seg ut over det dårligste....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at begge batteriene må være identiske(like gamle,samme type) ellers må du bruke skillediode/skillerele... Hvis ikke vil det beste batteriet lade seg ut over det dårligste....

bare i teorien ellers i praksis har dette lite betydning.... dette har vært til diskusjon her på forumet mange ganger.... wtf?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du + til ekstra batteriet fra dynamoen da eller ?

Batteriet må bli ladet opp på en eller annen måte.

Mulig at jeg spurte litt dumt til og begynne med.

ikke dumt spørsmål, men når batteriene er paralellkoblet + på + og - på - blir det 2. batteriet også ladet opp uten ekstra kabel til dynamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke noe extra kabel til dynamo nei. batterie som er nærmest dynamoen vil bli laddet først da det er mindre spenningsfall i kablen pga lengden i kablen... ohms lov... og som nevnt i tidligere tråd vil i praksis spenningsforkjell mellom 2 batteier være av mindre betydning så sant begge batteriene er i noenlunde bra tilstand. Ellers anbefaler deg å øke lade spenningen da det er viktigere faktor for riktig oppladning, helst ca 14,3-14,5volt -men ikke høyere- med vanlig batteri og ca 14,6v eller mer med gele batteri.

Alfa omega å skifte ut jordings kablen som går fra original batterien til chassis i mototr rommet til 50kv eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen erfaring med å koble sammen batterier med forskjellig Ah i parallell matador?

i teorien legges jo bare Ah sammen og volten utgjevnes mellom batteriene, men noen sier at batteriene ikke liker det så godt. mener selv at det ikke har så mye å si når man parallellkobler og det er samme spenning på begge batteriene (og de selvfølgelig er i ok stand). mener det bare er når man seriekobler at det blir problemer etter vært siden ene batteriet blir tomt før det andre.

har du vært borti noen problemer med å koble sammen forskjellige Ah batterier?

har ikke hatt problemer med dette selv, men er villig til å lære av andres feil, så... alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du vært borti noen problemer med å koble sammen forskjellige Ah batterier?

har ikke hatt problemer med dette selv, men er villig til å lære av andres feil, så... alacocaina

hehe... sant det der JEK... er som regel billigere å lære fra andres feil... hehe...

men nei, det er akurat som du sier. jeg har hatt 2 forkjellige batterier i snart over 4 år og ikke opplevd noe som helst feil/problemer, før brukte jeg både skillediode også brukt relee, men som sagt jeg bruker ikke noe som helst nå og uten problemer.

Det eneste må vel sies er at jeg pleier å ladde ut batterien i ny og ne, og Optiman Yellow har jeg hatt i snart over 5 år og den som er i bagasjen (Monolite 100A) i 4år. Laddespenningen er 14,9volt og temperatur styrt med modifisert 90A dynamo. og self Evus sin smekre 50kv kabel som går til bagasjeromet og 12cm 90kv mellom Optima og chassiset.

Det jeg slitter mest med er alle andre som kommer i motsatt kjøre retning og blinker stadig til meg pga de tror jeg har fjernelyset på.... de gir seg fort når jeg blinker tilbake... hehe... :dj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller Odyssey batteri, de finner f.eks her; Semitronic

Brukes av Nato blandt annet....

apropos opel: Optimas teknologi oppbygning i batteriene ble utviklet til USAs Militar behov i både jeger fly og tanks. Og et av kravene var at den skulle forsette å fungere selv om det ble skutt hull i. Husker jeg så en gang en video snutt der de fyrte på med våpen og med et digger hull viste fremdeles voltmeteren ca 13,5volt... mange år siden det nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos opel: Optimas teknologi oppbygning i batteriene ble utviklet til USAs Militar behov i både jeger fly og tanks. Og et av kravene var at den skulle forsette å fungere selv om det ble skutt hull i. Husker jeg så en gang en video snutt der de fyrte på med våpen og med et digger hull viste fremdeles voltmeteren ca 13,5volt... mange år siden det nå....

Hørt at mange liker de Odyssey batteriene og de har bra "tyngde". Sier ikke det at tyngden avslører om et batteri er bra eller dårlig men det er en god pekepinn synes jeg da.

Men jeg har ikke hørt noe dårlig om optima batteri heller :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider