Gå til innhold

audi 2,2-2,3

Ranger emnet


la-z-boy

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å tyne litt ekstra ut av motoren min. har en audi 100 2,2-2,3 86mod. noen tips?

Trimkam (3000+) og/eller porting mm. (6000+)

 

og noen som vet hvor jeg kan finne noe slags styling til bilen? greier ikke finne noe...

Let mer... Neida, det finnes ikke stort til denne kjerra nei, sånn er det bare. Er ikke så nifst stort utvalg til A100 type C4 heller, og denne varte jo frem til 1997 (første generasjon A6). Audi 80/90 etter 1986 finnes det mye til.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å tyne litt ekstra ut av motoren min. har en audi 100 2,2-2,3 86mod. noen tips?

og noen som vet hvor jeg kan finne noe slags styling til bilen? greier ikke finne noe...

 

Denne motoren er levert med Bosch K eller KE-jetronic, ikke et innsprøytnings-

system man tryller ut mange hk på ved endring av parametre i styreenheten

(chipping). Jeg REGNER med det er som på den omtalte typ 4A, hvor man kan

endre tenningen i hovedenheten, men har aldri sett noen løsning på dette til

typ 44 som du har, det jeg HAR sett er SKN tuning sin brikke.

 

Dette gjør jo da at endel ender opp med konvensjonell trim av motoren, og de

aller fleste triksene som er utført på denne motoren er allerede utforsket og

gjort stegvis på en haug med Golf 1 og 2 GTI motorer, forskjellen til din motor

er at det er en femte sylinder inn i bildet. Jeg har sett det er litt forskjellige

leverandører av ferdige ting i UK, som f.eks. TSR performance og Big Boys Toys

o.l. i forskjellige Golf blader jeg får tilsendt i posten.

 

Det første, og kanskje enkleste er å lette åndningsveiene inn og ut av

motoren, det vil da si eksosanlegg eventuelt med et nytt grenrør, og et

sportluftfilter. Sistnevnte her har det alltid vært endel diskusjoner rundt, men

ut ifra min egen erfaring så vil jeg si det hjelper på responsen på disse 10V

motorene der et papirfilter ikke orker over 4000 omdreininger. Noe effektgevinst

er det nok ikke snakk om der, men det at du vinner mer respons og kjørbarhet.

Etter disse enkle og rimlige løsningene starter det trolig på litt mer triksing og

bytte av mekaniske deler i motoren. Jeg vet jo ikke hvilken av de to femmerne

du har i din, de oppfører seg litt forskjellig er jeg blitt fortalt, men de fungerer

jo i det minste likt. Første endring ville nok blitt en ny kam som hjelper på

toppdraget, men den bør ikke være slik at du mister bunndraget på bilen

heller. Så følges det på med porting av toppen, eventuelt med litt planing. Er

du villig så kan også større ventiler hjelpe på.

 

Hittil er de "enkle" tingene, sier på ingen måte at det kan forsvares på alle

måter om man ser den økonomiske siden av tingene, men skal du trimme den

100en din så skal du regner jeg med ;) Derfor håper jeg du har satt deg et

mål for hvor du vil, og hva du vil ofre med dine endringer. Jeg hadde tatt den

normale endringen med eksos, filter og trimkam og sett meg fornøyd der. Skal

du gå ENDA lengre enn det jeg har skrevet over her, så vil jeg anbefale å få

på plass et innsprøytningssystem som kan tilpasses dine behov for

motorbygging og som kan levere mer enn K-jetronicen gjør.

 

Lykke til! :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsjell på 2,2 - boring er 81,oomm ,men 2,3 har 82,5mm borr.slaglengde er det samme på begge.86,4. samme deler ellers.litt varianta av topplokkka finnes.k-jetronikk er mek sprut.Ke -jetronikk er elektronisk styrt sprut,med lamda sonde,å katpotta. 20v motorer er BARE solgt som elektonisk sprut.(170HK) FINNES EN oettinger 2,5liter (210hk) da med borr 83,00 å slaglængde 94,5!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår