Gå til innhold

KL-ZE bytte

Ranger emnet


SiLvEr_19

Anbefalte innlegg

Hvis du skal registrere den lovlig, har du tenkt på hvilke bremser du skal skaffe deg? Må jo være bremsene som sitter på den bilen du henter motoren fra. Passer disse i det hele tatt, eller må man skifte ut hele sulamitten?

 

Må no fungere å få i no skikkelige bremser som kommer fra 200sx eller no slikt? må vel ikke være akkurat fra samme bil vel? Har ikke tenkt å regge den med det første :p Motorene er jo så like at tror ikke noen andre enn de som har peiling på mx3 ser forskjell.

 

Hva slaks bil er det KL-ZE står i originalt egentlig? Japansk mx6?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Japansk MX-6, Japansk 626, og Japansk Eunos 800 (den her kom kun i automat utgave).

 

Motorene er sinnsykt like de, men råker du ut i en ulykke, kan du være så uheldig at de sjekker opp serienummeret på chassis. Mener at det er en slags identifikasjonsmerking på motoren som skal samsvare med chassis-nummeret. Korriger meg hvis jeg tar feil. Tenkte på å drite i å registrere den jeg også, men etter at kameraten min kræsja har jeg fått et litt annet syn på ting. Hvis det blir personskader og de finner ut at jeg har en uregga motor, blir jeg brått gjeldsoffer for resten av livet, ikke moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk MX-6, Japansk 626, og Japansk Eunos 800 (den her kom kun i automat utgave).

 

Motorene er sinnsykt like de, men råker du ut i en ulykke, kan du være så uheldig at de sjekker opp serienummeret på chassis. Mener at det er en slags identifikasjonsmerking på motoren som skal samsvare med chassis-nummeret. Korriger meg hvis jeg tar feil. Tenkte på å drite i å registrere den jeg også, men etter at kameraten min kræsja har jeg fått et litt annet syn på ting. Hvis det blir personskader og de finner ut at jeg har en uregga motor, blir jeg brått gjeldsoffer for resten av livet, ikke moro...

 

okey, du sier noe der. serienummeret på motoren skal stå i vognkortet ihvertfall og hvis de ikke stemmer har du nok et stort problem ja. Planene mine om å sette inn en slik motor er enda bare ideer så har ikke fått skjekket opp alt enda osv, men planen er å registrere bilen med motoren. Men tenkte å vente til jeg hadde tjent meg opp mere bonus slik at forsikringen ble billigere. Men er nok like greit å registrere det tvert som du sier. har hørt at det var ganske mange avgifter osv som måtte betales for å få det godkjent. Mener det var en som sa til meg at jeg måtte regne med et utlegg på ca 34 000kr inkl. kjøpssummen av motor for å ha en godkjent KL-ZE i bilen. Vet ikke om det var inkl. motorbytte på verksted men.. Vil ikke forsikringssummen fyke i været ved en slik ombygging?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var en som sa til meg at jeg måtte regne med et utlegg på ca 34 000kr inkl. kjøpssummen av motor for å ha en godkjent KL-ZE i bilen. Vet ikke om det var inkl. motorbytte på verksted men.. Vil ikke forsikringssummen fyke i været ved en slik ombygging?

 

Det kommer helt an på når bilen din er registrert i Norge. Min er registrert i 1997 (mener jeg å huske), så da kommer avgiftene på 10000. Ganske vilt egentlig. Men venter jeg ett år til koster det meg 5000. Sjekk hvor mye du må betale her: http://www.toll.no/bin/bilavgift#focus

 

Angående forsikringsselskap har jeg ikke peiling. Må nok sjekke ut det først også før jeg gjør noe. Hvis de flår deg bare finner du et annet forsikringsselskap. Finnes sikkert et eller annet der ute som er fornuftig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Motornummeret skal IKKE stå i vognkortet vanligvis. Og fabrikken har svært lite kontroll med hva som satt i hvilken bil av nummere, spessielt i Japan. I tilegg er bilen gammel, og motoren kan være skiftet, etc, etc, så det er praktisk talt klin umulig å bevise at "feil" motor sitter i bilen din(-det er nemlig lov å skifte motor på en bil til samme type). Legg til at forskjellen for det "blotte øye" på vanlig KL og KL-ZE er omtrent ingenting, og ingen i Norge egentlig er kompetente til å se forskjell, så har du en ganske vanntett "scam" når du bytter motor. Det er heller ingen overlading av motoren heller (som f.eks. 2,3 miller), så det er svært vanskelig å bli tatt for dette her, tror jeg.

 

Men det hjelper jo kanskje å holde litt kjeft om at du har gjort det hellothere

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knall :) Når regner du med å ha ny motoren i hus da?

 

Forhåpentligvis blir den betalt imorgen. Og sendt iløpet av uka som kommer.

Men går skole i Mo I Rana og skal ikke hjem igjen før om 14dager. Så regner med å få motoren neddi iløpet av helga 23-25.spetember. Hvist alt går etter planen, men det gjør det vanligvis ikke :)

 

Må kjøpe meg ny luftmengdemåler (JE-50). Faktiskt den som står på mx-3 v6.

Nye mansjetter til drivleddene, gearolje,og registerreim.Lett å bytte den når motoren står på en palle.

 

Hadde jeg hatt råd skulle jeg overhalt toppene. Men det får vi ta en annen gang.

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis blir den betalt imorgen. Og sendt iløpet av uka som kommer.

Men går skole i Mo I Rana og skal ikke hjem igjen før om 14dager. Så regner med å få motoren neddi iløpet av helga 23-25.spetember. Hvist alt går etter planen, men det gjør det vanligvis ikke :)

 

Må kjøpe meg ny luftmengdemåler (JE-50). Faktiskt den som står på mx-3 v6.

Nye mansjetter til drivleddene, gearolje,og registerreim.Lett å bytte den når motoren står på en palle.

 

Hadde jeg hatt råd skulle jeg overhalt toppene. Men det får vi ta en annen gang.

 

Er sykt mye diggere å skru på en motor som ikke står i bilen ;) Du må legge ut en liten video når alt er montert og justert osv :)

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykt mye diggere å skru på en motor som ikke står i bilen ;) Du må legge ut en liten video når alt er montert og justert osv :)

 

Japp det skal jeg gjøre. Skal filme et lite drag mot en 96.mod audi a4 1.8t som en kompis av meg har. Min og hans gikk NØYAKTIG like "bra" ihvertfall så lå vi side om side helt opp til 170km/t. Så når jeg har fått i ny motoren får dere se forskjellen når vi tar ett nytt drag:) :drive2

SiLvEr_19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare håper for din del at de som selger den på ebay faktisk vet hva de selger.

Fikk du de til å sjekke hva som er stemplet på toppene, og hvilke kammer den har?

 

Er _mange_ på mx-3.com som har blitt lurt på ebay, og fått en vanlig KLDE istedet for en ZE.

(også noe av grunnen til at jeg satser på en DE fra Norge selv og ikke importerer en ZE).

 

Ser også at selger har kun _1_ feedback, og da hadde jeg vært forsiktig med å handle noe så dyrt og viktig som en motor.

 

nope-mx3

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår