Gå til innhold

Hvorfor kjører vi egentlig så uansvaligt her i landet. (kanskje en debatt her)

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Hvorfor kjører vi egentlig så uansvaligt her i landet.

Jeg mener Norge har ingen bilkultur, og hvorfor har vi ikke det? Vi har ikke råd til å bli glade i bilene våre, vi bare ser på dem som de egentlig er, en stor utgift. Du irriterer deg over hvor dyr bilen er forhold til andre land, hvor dyr bensinen er, og en haug med avgifter knyttet til bruken. Det er ikke rart vi ser positivt på bilene da når vi egentlig bare knytter det opp til ”negative ting”.

 

Vi har en samferdselsministeren som tydligvis har utviklet et slags hat mot motoriserte kjøretøy.

"Ulykkesstatistikken går feil vei. Folk kjører fortere enn noen gang siden respekten for trafikkreglene ikke er der. Derfor må noe gjøres, sier Skogholm."

Der ligger hovedpoenget, og da nytter det hvertfall ikke og gi sjåførene skylden. Ja, sjåførene kjører kanskje fortere, men samfunnet er ikke som i gamle dager da det skulle være en dagsreise fra Stavanger til Kristiandsand. Samfunnet har blitt sånn at vi må komme oss raskest muligt der vi skal for og utnytte tiden der. Det er noe vi ikke kan endre på, det har bare blitt sånn. Men hvorfor skal vi da kjøre på de samme dårlige veiene!

Jeg tør og påstå at en veldig høy del av alle ulykker skyldes irritasjon noe som igjen skaper farlige situasjoner. Og det største irritasjonsmomentet er mener jeg er dårlige veier.

Men hvorfor har vi så dårlige veier i dette landet? Spør vi oss!. Jeg kan selvsagt forstå at det er mye dyrere og bygge veier i dette landet med ”høye fjell og dype daler” enn det er og hive på noe asfalt i f.eks danmark.

 

Et virkelig krafttak i Norge for og forbedre veiene ville resultert i.

- Drastisk reduksjon av trafikkdrepte

- Mye mer økonomisk infrastruktur

- Mer miljøvennligt (kortere strekk, mindre utslipp)

- Mindre irreterte sjåfører = Bedre sjåfører!!

 

Også enkle inngrep som sperrer mellom kjørebanene, reflekser og annet vil jo senke antall skade/dødsfall dramatisk. Jo, de bygger jo ut det flere plasser, men tempoet kunne jo vert mye raskere. Så hvis alle tar ansvar og vekker ansatte i Statens Vegvesen når de ligger på gresset i en rundkjøring med et strå i kjeften så stopp og si at du faen ikke betaler skatt og avgifter for at de skal ligge der og gresse. Akkurat det er jo å sette det litt på spissen, men jeg mener de må bruke pengene på og bygge og ikke på å administrere.

 

Her er et par utdrag som jeg ikke klarer og formulere bedre en forfatterene selv

 

Fra artikkel VGnett

Verstingen Norge

 

Gjennomsnittsbilen i Nederland er seks år gammel. I Storbritannia 6,2 år. I Norge 10 år! (Jo da i Finland er situasjonen enda verre, der er snittbilen hele 10,3 år gammel, og stakkars tsjekkere, som kjører rundt i biler som kom ut fra fabrikken for 13 og et halvt år siden - men i Va'clav Havels land går iallfall utviklingen i riktig retning).

 

Når man leser statistikken over hvor gamle biler folk kjører rundt i, må man også ta i betraktning hvilken veistandard og klimatiske forhold som finnes - og selvsagt: hvilke biler folk kjører. At tyskere kan kjøre rundt i «eldgamle» biler - gjennomsnittet er omtrent åtte år, to år mindre enn i Norge! - er derfor ikke til å forundres over.

 

Mye kan vris og vrenges på i statistikker. Men det er ikke til å komme unna at Norge er en versting, hva bilparkens alder angår. Dermed også hva det å satse på trygghet for bilistene angår. Og hva angår miljø - for det er ingen tvil om at eldre biler forurenser forskrekkelig mye mer enn nye.

 

Fra artikkel VGnett

Billigere bil!

 

For folk flest hadde selvsagt mer enn gjerne ønsket seg en bedre bil enn de har. Nye biler er fryktelig dyre her i landet, så de fleste av oss kjøper brukt. Og jo dyrere de nye bilene er, jo dyrere er også bruktbilene.

 

Selvsagt kan man tenke at hvis folk får seg finere bil, vil de kjøre fortere, og da blir det flere ulykker og så videre. Men det er å blande kortene. Farten må reguleres på andre måter. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er det tryggere å kjøre en ny enn en eldre bil. På grunn av slitasjen i alle ledd av bilen. Men mest fordi sikkerheten blir stadig bedre - og jo eldre en bil er, jo dårligere utviklet er sikkerhetssystemene. Uansett bilmerke. Dette vet alle bilister. Dette vet alle politikere, de som fastsetter bilavgiften.

 

Det er vel strengt tatt ingen god grunn for at en Golf skal koste 182 000 kroner i Norge, når du får den for 124 000 kroner i Sverige? Eller Opel Astra: 157 000 kroner i Norge, 117 000 i Sverige? Eller BMW 316: 294 000 kroner i Norge, 185 000 kroner i Sverige?

 

Kjøper du den mest solgte store familiebilen i Norge - en Volvo V70 - må du ut med 411 900 kroner. Hos «søta bror» koster den 211 250 norske kroner. Altså går 200 000 kroner rett i statskassa til finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen! Det må da gå an å redusere bilavgiften her i landet en smule?

 

Enkelte politikere vil være bekymret for bortfall av inntekter til statskassen. Men å sette ned bilavgiften vil faktisk neppe bety noe tap i det hele tatt. For med lavere bilavgifter ville det jo omsettes flere nye biler - det er de gamle som vil havne på skraphaugen. Dermed går så å si spinningen opp i vinningen. I øyeblikket går nybilsalget kraftig ned. Bilparken blir eldre.

 

Nå som skatter og avgifter er blant de spørsmål som opptar velgere flest, synes jeg dette kunne være et bra sted for politikerne å begynne: La folk få råd til å kjøpe seg en litt bedre og mye tryggere bil enn de har i dag! Det trenger ikke å koste staten en øre. Det kan spare mange kroner og mange tårer ved trafikkuhell. Og så kan man jo ta miljøgevinsten som en ren bonus.

 

Fra innlegg (http://www.motor.no/forum/read.cfm?forum=6&id=1166&thread=427)

En omlegging til avgift basert på utslipp er selvfølgelig ikke motivert utifra miljø. Men det gjør det lettere å beregne avgifter og ta inn mer i avgifter også på mindre biler.

 

I dag er avgiftene maksimalt progressive, og dette fører bare til at større biler brukt-importeres. EU forbyr Norge å stoppe bruktimporten, dermed har Finansdepartementet et problem.

 

Som kjent selges det nå lav-svovel bensin og diesel i Europa. Og i enkelte land er dette nå det vanligste drivstoffet.

 

I Norge derimot, er ikke lav-svovel en gang mulig å få tak i. Finansdepartementet vil ikke gi avgiftslette for denne type drivstoff for å sikre rask overgang.

 

Ikke rart man trenger dobbelt så høye avgifter som resten av Europa.

 

Tar man bilenes alder, renseteknologi (katalysator) og kvalitet på drivstoff med i regnestykket så forurenser den norske bilparken 10 ganger mer enn den tyske.

 

Dvs si at 400 000 norske biler gjør like mye skade som 4000000 tyske biler. Og, NB; produksjon av biler betyr minimalt for bilens total forurensing gjennom sitt livsløp. Utskifting til bedre motor- og rense teknologi er mye viktigere.

 

Så, du verden hvilket miljøland Norge er!

 

Skatt, skatt og atter skatt. Det er det det dreier seg om. I tilfelle noen er i tvil !

 

 

 

 

 

 

 

 

har samlet en rekke linker som kan være inntressange å lese!

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9802382

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9976019

http://www.fedrelandsvennen.no/tema/amcar/aksjon.html

http://www.amcar.no/bilpolitisk/artikkel_6.html

http://aktiv-bilist.tripod.com/avgifter.htm

http://www.ba.no/62/62/69/7.html

http://www.motor.no/forum/read.cfm?forum=6&id=1944&thread=713

http://www.motor.no/forum/read.cfm?forum=6&id=1658&thread=627

http://www.bellona.no/no/transport/person/personbil/18270.html

 

 

Noe jeg/vi kan gjøre

 

Jeg ønsker selv sterkt og bidra noe jeg håper jeg gjør med denne posten her på bilforumet.net, men jeg ønsker samtidigt å bidra mer, jeg er bedret til å lenke meg fast på motorveien, demonstrere og alt annet som jeg skulle hatt muligheten til.

 

Alle husker jo den foreningen ”strømforbrukerene” som ble stiftet i vinter på grunn av dyre strømpriser.

Dyre biler og dårlige veier er det jo hele året, hvorfor har ikke vi billister en intresseorganisasjon. Personligt hadde jeg gladeligt betalt 100 kr i året for og være medlem, og hvis 100.000 bilbrukere er villige til å betale atter 100 kr til i trafikksluket så er det 10.000.000 og for det får vi ca 40 stillinger med folk som uten stopp bombarderer Staten og andre etater med mail/fax/besøk/telefonoppringinger 24/7, noe som gjør at jeg skulle betalt 100 kr med et stort :D

 

Jeg ønsker og avslutte mitt innlegg med å henvise det til en bruker av Vgnetts diskusjonssider som kaller seg TEGR, han skriver følgende

”Hadde avgiftene som Norske bilførere betaler i dag, gått til det de skulle gjøre kunne man laget 4-felts vei fra Kirkenes til Lindesnes på kort tid, her ligger det store problemet som politikere ikke tør å ta tak i.

Istedet feier dem mange milliarder av avgiftene rett inn i den store sluken, og så klager dem på at mange dør, blir skadet osv,........ok, da er det bare å legge på flere avgifter på billistene,.......dette e helt sykt,...at ingen av de folkevalgte som vi alle hadde så stor tro på ikke tør å ta dette opp på dagsorden en gang for alle.”

 

og takk til deg som tok deg tid å lese denne laaange posten...

 

[EDIT]eller til de som leser slutten ;) [/EDIT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... nå hadde jeg tid til å lese.... Vil bare nevne noen ting du garantert vil høre hvis du kommer noen vei med saken.

 

Det koster penger NÅ og spare penger i det lange løp (utbygging av veier). Si at staten skulle utbedre alle "større" veier i norge til 4-felts veier i løpet av 10 år..... Hvor mange omsorgsplasser vil f.eks bli borte i de 10 åra da? Vi tenker vel ... jaja, de neste 10åra er jo ingenting... det berører ikke meg uansett, men det berører vel en del av politiker'ne som trekker på åra. Greit nok at de kunne ta av oljefondet, men da kommer alle økonomene til å skrike og hyle om at de ikke kan slutte å sette penger inn der eller å ta ut. Og da tør de ikke..........

 

 

 

Den "påstanden" om 4felts vei fra lindesnes til kirkenes.... greit nok at en slik vei hadde vært greit å ha... men hvor her har ofte behov og kjøre fra kirkenes til lindesnes? Det er ikke de "store" veiene som dreper, det er alle de små(i forhold til trafikk). De bør bygge ut de strekningene som er ulykkesbelastet, ikke skyte spurv med kanon og kjøre 4felts vei mellom alle gudsforlatte bygder.

 

 

Hvis man setter ned avgifter på import av bil kan jeg nesten garantere at staten får mindre penger. Gamle skrell kjøper ny bil når den gamle ikke går lenger, samme faen hvor mye bilen koster. Mens de som er litt mer entusiaster vil bruke akkurat like mye penger som før og da vil produsenter/importører sitte igjen med en større del av kaka enn tidligere.

 

Du nevner "enkle" inngrep som sperre mellom kjørebanene. Det er jævli fint på 4felts, men det skaper STOR irritasjon og ligge bak en traktor på en 2felts vei med betongblokker mellom kjørebanene ....... Da vil det fort bli en del tvilsomme forbikjøringer på avkjøringsfelt, innkjøringsfelt +++++ som igjen kan skape stygge situasjoner med fatale utfall (faen der hørtes jeg som en jævla politiker)

 

 

anyways ... letteste måten er nok å flytte til søtabror og jobbe i norge :D

 

*puh ..... sliten ... lurer på om noen gidder å lese alt detta....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men alle organisasjoners førsteprioritet er selvfølgelig å maksimere antall medlemmer, derfor foretar aldri NAF jeg noe som helst, de er redd for å miste medlemmer.

 

Det er bare å lese noen innlegg i Motor det, så ser men hvordan alle biilhaterne er medlemmer også, og tier ned det hele.

 

 

Som du skriver handler dette om enkle mekanismer som alle skjønner. Det blir ingen møteulykker på E6 eller E18 ut av oslo, ihvertfall ikke de første milene.

 

Jeg har sagt det mange ganger nå, jeg vil påstå at å la nasjonale hovedveier der der tusenvis av biler kjører hver eneste veistump hvert døgn bestå av bare en kjørebane, slik at biler passerer en meter fra hverandre med en relativ hastighet på 160 uten skille imellom, er som å bygge en skytebane der skivene ligger annenhver på hver sin side, tenk så kjekt, da kan man anvise for hverandre og sånn, dessuten er det ikke noe farlig, fordi skyttere bommer aldri på skiven likevel, de skyter bare niere og tiere.

 

Hvis vi sier at 100000 biler i Norge kjører i en 80-sone hver dag, og hver av disse møter 200 biler, blir dette 20.000.000, 20 millioner C-momenter hver dag som er en potensiell dødsulykke dersom den ene bilen bare nyser og drar i rattet.

 

Bygg firefelts veier nå, i to kjørebaner, med 30 meter mellom seg. Halve jobben er allerede gjort, jeg gir faen i om noen bønder må ofre noen hektar åker, våre liv er verdt mer enn det.

 

Den billigste løsningen bygger på at hvis alle biler sto helt stille, så ville ingen dø, mao er det kun farten som er problemet.

 

Jeg får mark.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... nå hadde jeg tid til å lese.... Vil bare nevne noen ting du garantert vil høre hvis du kommer noen vei med saken.

 

da er det ikke jeg som skal begynne å bygge heller

 

Det koster penger NÅ og spare penger i det lange løp (utbygging av veier). Si at staten skulle utbedre alle "større" veier i norge til 4-felts veier i løpet av 10 år..... Hvor mange omsorgsplasser vil f.eks bli borte i de 10 åra da? Vi tenker vel ... jaja, de neste 10åra er jo ingenting... det berører ikke meg uansett, men det berører vel en del av politiker'ne som trekker på åra. Greit nok at de kunne ta av oljefondet, men da kommer alle økonomene til å skrike og hyle om at de ikke kan slutte å sette penger inn der eller å ta ut. Og da tør de ikke..........

 

Selvsagt vil det koste mye, men jeg er ganske sikker på at vi vil tape enda mer på og ikkje gjør det.

 

 

 

Den "påstanden" om 4felts vei fra lindesnes til kirkenes.... greit nok at en slik vei hadde vært greit å ha... men hvor her har ofte behov og kjøre fra kirkenes til lindesnes? Det er ikke de "store" veiene som dreper, det er alle de små(i forhold til trafikk). De bør bygge ut de strekningene som er ulykkesbelastet, ikke skyte spurv med kanon og kjøre 4felts vei mellom alle gudsforlatte bygder.

 

Jeg vil si meg enig der men det var ikke akkurat en 4 felts motorvei te hver bygd jeg tenkte på selv. Men jeg mener "personligt" at det bør bygges en 4 felts motorvei imellom alle storbyene i Norge, noe som også ville foreklet blant annet godstrafikk, men det ville selvsagt vert et stort inngrep i naturen, men jeg tror fortsatt at det er et skritt i riktig retning

 

Hvis man setter ned avgifter på import av bil kan jeg nesten garantere at staten får mindre penger. Gamle skrell kjøper ny bil når den gamle ikke går lenger, samme faen hvor mye bilen koster. Mens de som er litt mer entusiaster vil bruke akkurat like mye penger som før og da vil produsenter/importører sitte igjen med en større del av kaka enn tidligere.

 

Staten vil selvsagt tjene mye mindre penger både på at de ikke får like mye inn i "engangsavgiften ved import".Men igjen vil de spare mye penger f.eks et dødsfall "koster" den Norske stat indirekte ca 100.000.000 kr......

Penger spart er penger tjent

 

Det er ikke akkurat "oss" entusiaster jeg ønsker skal få det bedre men barnefamilier og andre som ikke har "flyst med penger" til en første bil..

 

"Gamle skrell kjøper ny bil når den gamle ikke går lenger, samme faen hvor mye bilen koster." Vet ikke helt hvordan jeg skal kommentere akkurat den der...

 

Du nevner "enkle" inngrep som sperre mellom kjørebanene. Det er jævli fint på 4felts, men det skaper STOR irritasjon og ligge bak en traktor på en 2felts vei med betongblokker mellom kjørebanene ....... Da vil det fort bli en del tvilsomme forbikjøringer på avkjøringsfelt, innkjøringsfelt +++++ som igjen kan skape stygge situasjoner med fatale utfall (faen der hørtes jeg som en jævla politiker)

 

Jeg er enig der, hvis jeg tar og omformulerer litt så mener jeg at på veldig ulykkesbelastede strekkninger så bør det bli sperre mellom feltene, mente ikke at hver eneste grusvei i Norge skulle ha sperre i midten.

 

 

anyways ... letteste måten er nok å flytte til søtabror og jobbe i norge

 

litt offtopic delux da men hvem er med og spleiser, hadde nokk hatt plass til et par biler her ja = http://www.tinde.no/47/abr/buy;property.pl?pId=471794000001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

..men alle organisasjoners førsteprioritet er selvfølgelig å maksimere antall medlemmer, derfor foretar aldri NAF jeg noe som helst, de er redd for å miste medlemmer.

 

Det er bare å lese noen innlegg i Motor det, så ser men hvordan alle biilhaterne er medlemmer også, og tier ned det hele.

 

 

Som du skriver handler dette om enkle mekanismer som alle skjønner. Det blir ingen møteulykker på E6 eller E18 ut av oslo, ihvertfall ikke de første milene.

 

Jeg har sagt det mange ganger nå, jeg vil påstå at å la nasjonale hovedveier der der tusenvis av biler kjører hver eneste veistump hvert døgn bestå av bare en kjørebane, slik at biler passerer en meter fra hverandre med en relativ hastighet på 160 uten skille imellom, er som å bygge en skytebane der skivene ligger annenhver på hver sin side, tenk så kjekt, da kan man anvise for hverandre og sånn, dessuten er det ikke noe farlig, fordi skyttere bommer aldri på skiven likevel, de skyter bare niere og tiere.

 

Hvis vi sier at 100000 biler i Norge kjører i en 80-sone hver dag, og hver av disse møter 200 biler, blir dette 20.000.000, 20 millioner C-momenter hver dag som er en potensiell dødsulykke dersom den ene bilen bare nyser og drar i rattet.

 

Bygg firefelts veier nå, i to kjørebaner, med 30 meter mellom seg. Halve jobben er allerede gjort, jeg gir faen i om noen bønder må ofre noen hektar åker, våre liv er verdt mer enn det.

 

Den billigste løsningen bygger på at hvis alle biler sto helt stille, så ville ingen dø, mao er det kun farten som er problemet.

 

Jeg får mark.

 

Tenkte faktisk på NAF når jeg skrev første innlegget legg merke til at jeg skreiv "hvorfor har ikke vi billister en intresseorganisasjon" og med det meiner jeg vi ikke har en organisasjon som har "gøts" til og sette seg opp imot staten..

 

Det hjelper ikke førstegangskjøpere og barnefamilier at NAF gir ut bladet Motor eller hjelper de som har fått inkludert NAF hjelp i en dyr forsikring...

 

Vi trenger noen med sjikkelig "GØTS", men selvsagt så gjør også NAF en glimrende for holdninger og annet i trafikken :)

 

Bygg firefelts veier nå, i to kjørebaner, med 30 meter mellom seg. Halve jobben er allerede gjort, jeg gir faen i om noen bønder må ofre noen hektar åker, våre liv er verdt mer enn det.

 

la oss slutte og sponse sauedrift og heller begynne og sponse menneskene !!

 

La oss forsøke å finne oss til rette med livet. Det er ikke livets sak å finne seg til rette med oss.

Charles-Louis de Secondat Montesquieu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

Sånn... nå hadde jeg tid til å lese.... Vil bare nevne noen ting du garantert vil høre hvis du kommer noen vei med saken.

 

Det koster penger NÅ og spare penger i det lange løp (utbygging av veier). Si at staten skulle utbedre alle "større" veier i norge til 4-felts veier i løpet av 10 år..... Hvor mange omsorgsplasser vil f.eks bli borte i de 10 åra da? Vi tenker vel ... jaja, de neste 10åra er jo ingenting... det berører ikke meg uansett, men det berører vel en del av politiker'ne som trekker på åra. Greit nok at de kunne ta av oljefondet, men da kommer alle økonomene til å skrike og hyle om at de ikke kan slutte å sette penger inn der eller å ta ut. Og da tør de ikke..........

 

 

 

Den "påstanden" om 4felts vei fra lindesnes til kirkenes.... greit nok at en slik vei hadde vært greit å ha... men hvor her har ofte behov og kjøre fra kirkenes til lindesnes? Det er ikke de "store" veiene som dreper, det er alle de små(i forhold til trafikk). De bør bygge ut de strekningene som er ulykkesbelastet, ikke skyte spurv med kanon og kjøre 4felts vei mellom alle gudsforlatte bygder.

 

 

Hvis man setter ned avgifter på import av bil kan jeg nesten garantere at staten får mindre penger. Gamle skrell kjøper ny bil når den gamle ikke går lenger, samme faen hvor mye bilen koster. Mens de som er litt mer entusiaster vil bruke akkurat like mye penger som før og da vil produsenter/importører sitte igjen med en større del av kaka enn tidligere.

 

Du nevner "enkle" inngrep som sperre mellom kjørebanene. Det er jævli fint på 4felts, men det skaper STOR irritasjon og ligge bak en traktor på en 2felts vei med betongblokker mellom kjørebanene ....... Da vil det fort bli en del tvilsomme forbikjøringer på avkjøringsfelt, innkjøringsfelt +++++ som igjen kan skape stygge situasjoner med fatale utfall (faen der hørtes jeg som en jævla politiker)

 

 

anyways ... letteste måten er nok å flytte til søtabror og jobbe i norge :D

 

*puh ..... sliten ... lurer på om noen gidder å lese alt detta....*

 

 

Jeg er jo ingen ekspert på samfunnsøkonomi, men det er fortsatt ingen som har klart å forklare meg hvorfor ikke for eksempel veibyggingstjenester kan kjøpes fra utlandet, vi har masse dollar, og jeg mener, tyskerne koser seg fortsatt med veiene Hitler bygget. Det kommer ikke til å bli mindre behov for veikapasitet, det hjelper ikke å vente på at "disse bilgreiene" skal blåse over.

 

Og, unnskyld uttrykket, hvem faen bryr seg om ulykker _i forhold til trafikk_ ? Det som teller er hvor mange mennesker anti-bil-sosialistene får ofret på alteret sitt i året for å skremme folk til å ta kollektivt.

 

Ja, staten vil få mindre penger hvis vi kutter ut engangsavgiften på bil, staten tar idag inn ca 40 milliarder (det er 40 tusen millioner, hvis noen av dere skulle være journalister) i året på bilavgifter. Disse er selvfølgelig med på å betale for en masse andre ting enn bare veier og sykehusdøgn for trafikkskadde, hvorfor skal folk som kjører bil bidra mer til fellesskapet enn andre, bare fordi de ikke bor på Grünerløkka, og ikke velger å flytte inn til oslo for å være urban heller? Alle får betale for kostnadene av vår infrastruktur, ikke bare de som fysisk bruker den. Det er ikke som om bilkjøring er en frivillig fritidssyssel, det er noe nasjonen vår er avhengig av

 

I tillegg er det akkurat som med alkoholen, greit nok hvis det koster så mye med alle skadevirkningene av alkoholen, men hvorfor skal jeg betale mer for å demme opp for det enn avholdsfolk? Mitt alkoholforbruk har aldri kostet noen en krone, og det kommer det heller aldri til å gjøre.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

 

Jeg er jo ingen ekspert på samfunnsøkonomi, men det er fortsatt ingen som har klart å forklare meg hvorfor ikke for eksempel veibyggingstjenester kan kjøpes fra utlandet, vi har masse dollar, og jeg mener, tyskerne koser seg fortsatt med veiene Hitler bygget. Det kommer ikke til å bli mindre behov for veikapasitet, det hjelper ikke å vente på at "disse bilgreiene" skal blåse over.

 

 

Det er litt stygt å si det..

Men hitler skulle fått sittet på makta noen få år til, da hadde vi nemlig hatt Autobahn sammenhengende fra helt sør i europa, og til Trondheim (om oslo ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det kjøres fort og grisete i alle andre land i verden. hvorfor skal da norge være den eneste pysa på kartet som kjører med pingle fart og hjerne vaskede førere??

 

KJØR FORT Å JÆVLI!!!!!!!!!!!!!!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

når det kjøres fort og grisete i alle andre land i verden. hvorfor skal da norge være den eneste pysa på kartet som kjører med pingle fart og hjerne vaskede førere??

 

KJØR FORT Å JÆVLI!!!!!!!!!!!!!!

 

Kom med noe konstuktivt da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår