Gå til innhold

302cui 5.0L V8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har papirer på en 1976mod Ford Mustang 302cui 5.0L V8 maskin? Der det står hvor mye hk og dreiemoment disse maskinene har originalt... Har montert en slik maskin i Granadaen min og trenger noe papirer som jeg kan ha med til godkjenningen...

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemmer i American Car Club of Norway (ACCN) får dette gratis ved å henvende seg til teknisk avdeling.

 

Men de vil trenge alt av ID nummer fra blokk og topper. Det aller beste er dersom du klarer å skaffe DI nummeret fra bilen motoren originalt stod i.

 

Alle Trafikkstasjoner jeg har hørt om aksepterer uttalelser fra ACCN som gyldig attestasjon.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ACCN medlem betalte jeg 300kr for dette i våres.

 

I tillegg sa både Billingstad (Asker og Bærum) og Drammen traffikkstasjon at Amcar ikke er "myndige" til å uttale seg slik - kun importør, selv om Drammen godtok papirene under tvil...

 

Mye mulig det er lettere andre steder, og har hørt om mye ville ting som har blitt godkjent andre steder - dette er bare mine "sure" erfaringer her i Oslo området.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

For litt siden mailet jeg motor ID pluss donrbilens chaissi ID til amcar teknisk avd. Fikk svar etpar dager etterpå. Ingen betalingskrav.

 

At ACCN's uttalelser ikke er bra nok i forhold til en trafikkstasjon er bare å beklage og skyldes som vanlig uvitenhet hos Trafikkstasjonen.

For det første vil importør ofte ikke ha data i det hele tatt på biler som er så gamle og/eller biler som aldri har vært importert til Norge. For det andre er ACCN faktiskt en av flere høringsinstanser ved endring av regler for godkjenning av kjøretøyer.

For det fjerde er ACCN med i en spesialistgruppe som heter SFOOR (spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy) nedsatt av Statens Vegvesen.

 

Dette har kanskje ikke DIREKTE sammenheng med ditt problem, men burde forbi all tvil vise at ACCN ikke er en hvilket som helst jalla harryforening som kun kjemper for sine medlemmers retter uansett hvor dårlige biler de evt. har bygget.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Amcar forleden og spurte om jeg kunne få data på motoren faxet over, dette var ikke mulig siden jeg ikke var medlem av klubben.

 

 

Forståelig dette, men hvis ikke du kan/vil melde deg inn så kanskje du kjenner noen som....

 

Forøvrig synes jeg vel at det er bare rett og rimelig å støtte en bilorganisasjon med et par hundrelapper hvis de kan hjelpe deg ut av en ellers lei situasjon :usa:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig.

 

Nå koster det riktignok 650 kr pr å være medlem, men er ikke det en billig pris å betale for å unngå uker og måneder med ergrelser, krangling og detetkiv-virksomhet?

 

På kjøpet får du jo glansbildebladet Amcar Magazine også. De har kommet seg litt de siste par årene synes jeg. Nå mangler det bare at de får emd seg litt tekniske specs. på bilene i artiklene sine.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, kun som abonnent av bladet Amcar koster det 550,- så jeg ser på de 650,- som bladet pluss 100,- i medlemsskap - og helt klart verdt pengene! Jeg sparer normalt inn kostnaden bare av rabattavtalene ACCN har i de ulike butikkene iløpet av et år.

 

Hot Rod:

Hadde samme oppfatninga av ACCN jeg og, men da jeg sto der med en "røys" av en bil med ettermontert V8, og med lua i hånda - følte jeg ikke akkurat for å kverulere med biltilsynsfyren. Som 23åring føler jeg ikke at mine ord veier så tungt mot deres, og holder heller kjeft. Jeg har flere ganger vurdert å ringe til teknisk hos ACCN og bare få bekreftet dette, gjerne med et ark som bekrefter det og kan vises neste gang jeg skal til kontroll.

 

Jeg tror det du fikk av info om "hva du har" av motor kanskje er gratis, det jeg betalte for var papirer som bekreftet at motorbytte av "den motoren anbefales godkjent i den bilen". Samme med min far som nettopp betalte for registreringsinformasjon til en nyimportert '68 Impala cab. Det kostet 150kr.

 

Det skal også sies at en senior-ingeniør på Billingstad trafikkstasjon fortalte meg at jeg måtte betale HK-avgift på en '75 modell norsk bil ved motorbytte. De fleste vet jo at dette er feil, og gjelder personbil registrert etter '96... Det sier meg at ingen der nede egentlig har kontroll på sakene sine (mye rare påstander fra dem ute i kontrollhallen også), så min konklusjon er; Man trenger ikke være smart for å være ingeniør! (Og hvertfall ikke en som er ansatt i staten...)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, penger vokser jo ikke på trær.

Det er jo lov til å prøve få tak i papirer uten å måtte betale for seg.

Ser det er mange fordeler med å vær medlem i Amcar...kanskje en dag.

 

Men men, ser at "Gran" har postet en thread om sin Granada V8'er, tenkte han kanskje kunne dele litt informasjon med meg om hvordan han gikk fram da han kontaktet biltilsynet.

 

Sånn som dere sier, så spiller det en veldig stor faktor hvem du møter på godkjenningsplassen...trudde siden vi betaler biltilsynet for å type godkjenne biler, at de da ikke skulle kreve alt av informasjonen de trenger på et sølvfat fra eieren av bilen.

Neste stopp for godkjenning skal finne sted i Egersund, hører de er mer omgåelige der, men, skal prøve å få tak i papirer på maskin og bremser før jeg stikker innom denne gangen.

Taunus Coupe 72' (Prosjekt)

Ford Taunus GXL 73'

Ford 17m 70'

Ford Mondeo Stv. Ghia 97'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår