Gå til innhold

Problemer med ujevn tomgang

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Den går av og til helt greit men ofte så synker turtallet og den går ujevnt/stopper nesten opp.

Tro kanskje den får for fet blanding men er ikke sikker. Mye sot på pluggene og det ryker en del. Det lukter ikke spesielt mye bensin av eksosen (ikke uforbren besin i hvertfall)

 

Har sjekket at tenninga er ok.

 

Forgasseren er en Edelbrock 4port.

Hvordan justerer man blandingsforholdet?

vet det er de to skruene men hvilken vei gir mere/mindre bensin?

Er det noen bra "grunninstilling" å gå ut fra? Har hørt det fra noen før men husker ikke hva den var.....

 

Motoren er forøverig en Pontiac 301 (1980). Rotor, pluggledninger, plugger er nytt.

 

Noen tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start med å skru blandeskruene helt inn, ja, de 2 i fronten nede på forgasseren! så skrur du de 1.5omdr. ut, og starter bilen.

la den gå på tomgang.

 

start med å skru den ene innover... skru til du hører motoren begynner å gå anderledes. om du ikke har øre for dette, må du ringe en kompis, men motoren begynner å gå rart, og du kan "høre" at den går tungt.

da skrur du litt tilbake. ca. 1/8 omdr tilbake...

 

samme prosedyre på andre siden.

 

når du har gjort det skal det være ok!

 

den beste måten er å koble på et vacuummeter, for når du har MEST MULIG vacum, har du rett blandingsforhold! men da må man passe på at tenninga er rett også!

 

 

om dette ikke hjelper, er det muligens forgasseren! edelbrock-gasserne har en lei tendens til å sprekke invendig! (fra flottørkammeret-der bensinen er, til venturien) sli at det siger bensin inn...ofte bare når den er varm...

typiske tegn kan være:

- sotete plugger uansett hvor bra man har justert

-tungstartet ved varm motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!!

 

Noen enkel måte å sjekke etter sprekk på? Eventuelt spjell og andre ting som kan henge seg opp. Armen til choken skal dra seg mot choken når den er varm nok? (og fjerer tilbake?)

 

Motoren går såpass ujevnt at jeg har problemer med å høre forskjeller i turtall, i tilegg blåser vifta felt mye!! Den selvbygde digitale turtelleren min er litt for nøaktig men også noe ustabil så den duger ikke helt det heller (delevis pga. det ujeven turtallet.

Skal kjøpe meg vacummeter og prøve med det, mulig det kan avdekke andre feil også.

Timingen er foresten 1 grad for mye kom jeg til å tenke på (12 i stedet for 11) kan det ha noe å si??

 

 

Har også fått høre at gasseren er vel stor for den lille motoren, og det stemmer nok. Men den har funket helt greit i 2 år, den er riktignok ganske tørst da. (ikke jeg som har satt den på)

 

Løsningen er vel å bytte til motor som er stor nok tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok sjekke flotørventilen din i samme slengen.En ventil som ikke stenger skikkelig vil gi alt for høyt flottørnivå med påfølgende svartrøyk/fjusking osv

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm! kan jo også være høyt flotørnivå,men rart, siden problemet oppstår etter å ha fungert i 2år! hvor stor er forgassern? 500,625 eller 750? disse leveres jo ikke i så mange størrelser, og uansett om du har den største eddyen på motoren din, vil den gå greit! bare litt større forbruk:)

 

om du er så (u)heldig å finne en sprekk, går det an å lime med epoxy eller noe som tåler bensin! har hørt mange som har gjort det med suksess!

 

har du justert tenninga i det siste? satt slangen til fordeleren på feil vakumkilde på forgassrren? slangen skal puttes på på venstre side av forgasseren,sett forfra!

 

tenninga skal justeres med slangen av, og 1* fra eller til har ingenting å si, som dart360 sier...bare still på enda non grader:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig flotørventil gir ofte periodiske problemer. Hvis ventilen er av messingtypen kan du prøve å slipe spissen til med litt vanlig ventilslipepasta.Har ventilen gummi på tuppen har jeg flere ganger opplevd at denne blir hard med årene og ikke tetter skikkelig.Spesielt hvis du har en elektrisk bensinpumpe med høyere trykk enn det som er orginalt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig tid til å åpne gasseren i dag.

 

Så ikke noe tydelig tegn til sprekker og det sto bensin i begge flotørkammere sån omtrent til der jeg tror flotøren skal stenge. Vil tro at det lekker ut gjennom en eventuell sprekk? eller trenger man vakum? Mørkt i garasjen og jeg hadde så klart ikke med lommelykt for å sjekke grundig.

 

Det lå litt "rust-pulver" i begge kammere. Skal få fjernet dette etter hvert.

 

Flotørventilene har gummi på tuppen. Denne virket ganske hard men er usikker på hva som er normalt. Gummien virket betydelig hardere en på en ny oring. I rep.håndboka til bilen står det at bensinpumpa leverer 7psi (mekanisk). I manualen til gassern står det max 6psi. Er dette noe stort problem?

 

Har brukt bilen en del i det siste og den starter og går helt greit, men jeg har justert tomgang ganske høyt. Hvis jeg skrur den ned begynner den fort å gå meget ujvnt + masse røyk.

 

 

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjedelig at du ikke finner noe! det du skulle gjort aller først, var å spraye med startgass rundt innsug og forgasser for å finen ut om det kan være noe vakumlekasje på slike plasser ja!

hmmm...

 

7psi skal gå greit altså! men ?? alt kan jo være galt! er vanskelig å stille klare diagnoser på slike mystiske sykdommer!

 

14psi = 1bar, så 6 eller 7 psi er ikke mye forskjell! heller ikke mye trykk!

 

er det svart røyk?? sjekk at de 2kobber/bronse-stengene som henger ned fra topplokket i forgasseren går an å dra ned(ca.1cm+)! de skal være fjærbelastet!

 

finner du ingen sprekk,og nålene er "løse",monter forgasseren, og finn et instrument for å måle vakum i manifoilen! sjekk først at alle mutrene på innsug og forgasser er fastskrudd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner vel ut lite pga. at jeg ikke leiter så mye....

Blir en god del overtid så rekker ikke/orker ikke skru. Har heller ikke hat anledning til å skaffe nye dyser til flotørkammerene. Får man kjøpt slikt løst heller må man kjøpe hele overhalingssett til gasseren? dyrt?

 

Med kobber/bronsje stenger antar jeg at du mener "metring rodene"? tror disse var løse da jeg åpna opp...

 

med startgass går motoren raskere når jeg finner vacumlekasje regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yup,metring rods it is!

 

ja,da øker turtallet! du skulle tatt bort viftereimen om vifta bråker SÅ mye!

motoren går ikke varm på de 5min du står å feilsøker:)

 

dart360,husk på at problemet har oppstått nylig! bilen har fungert i ca.2år!

men kan godt hende han må dyse ned! ikke vet jeg...

 

hehe...du må ha MYE lys når du ser etter sprekk,men husk på at bensin komemr seg igjennom temmelig tynne sprekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår