Gå til innhold

Størrelse på forgassere

Ranger emnet


Granada

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har en Sierra 2.3 GL med 2.8 motor som er trimmet litt.. Den går ganske bra og har 38/38 gasser.. Han prøver nå å få tak i en 40/40 for å få den til å gå bedre.. Jeg kan tenke meg at effekten er ca 170+ hk..

 

Men det jeg stusser på da er jo folk med Golf'er med 90 hk som skal ha 45/45 forgasser for å få bilen til å gå bedre.. Er dette nødvendig? Vil dem ikke benytte langt under potensialet av forgasseren (eller drukne motoren omtrent) og at det hadde vært billigere med en mindre forgasser eller er alt mye mer avansert enn jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller 4x45 en har på golf 1.8 om du tenker på to dobble liggende 45mm gassere.

 

kan jo sette tre stk stående dobble 45mm gassere på 2.8 om det finnes et slikt insug. (og om det blir plass under panseret)

 

Finnes ford innsug til to stående ja. men det er skjeldent. Tror noen spesial utgaver av capri kom med noe sånt... Evt så må du få laget noe slike. Da blir det vel billigre å kjøpe seg 2,8 sprut. evt fra scorpio 2,9. Det er vel en 180hk i 2,8i motoren...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har en Sierra 2.3 GL med 2.8 motor som er trimmet litt.. Den går ganske bra og har 38/38 gasser.. Han prøver nå å få tak i en 40/40 for å få den til å gå bedre.. Jeg kan tenke meg at effekten er ca 170+ hk..

 

Men det jeg stusser på da er jo folk med Golf'er med 90 hk som skal ha 45/45 forgasser for å få bilen til å gå bedre.. Er dette nødvendig? Vil dem ikke benytte langt under potensialet av forgasseren (eller drukne motoren omtrent) og at det hadde vært billigere med en mindre forgasser eller er alt mye mer avansert enn jeg tror?

 

hva er gjort med den motoren?

 

org 2.8 med 38/38 gasser har jo bare 136hk, noen få mere om det er en 2.8i motor med gasser da den vistnok skal ha litt kvassere kam.

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er gjort med den motoren?

 

org 2.8 med 38/38 gasser har jo bare 136hk, noen få mere om det er en 2.8i motor med gasser da den vistnok skal ha litt kvassere kam.

 

2.8 kom aldri med 38/38 gasser originalt.. Husker ikke hvor gasseren kommer fra lengre, men 38/38 er værtfall større enn originalt.. Og 2.8 har 138 hk (oppgitt til 135 hk med AC).

 

Motoren har fått seg trimkam (med duration på nærmere 300 grader) høvla og porta topper, plana innsug og er vel sikkert noe mer jeg ikke husker i farta.. Men overkill trimkammen er vel hemmelige våpenet til effekten på den bilen men den resulterer jo i litt rar gange på pen kjøring og ~1500 rpm i tomgang.

 

EDIT: Og større gasser selvfølgelig (38/38)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for stor forgasser fører bare til stort bensinforbruk!

for liten forgasser fører bare til for lite effektforbruk!

 

finnes en formel...hmmm..husker ikke... jobber med større maskiner... V8, og der vet man bare hva som passer på hvilken motor ut fra erfaring....

men bare prøv!

 

nytter ikke med overkill trimkam om man ikke har nok kompresjon, eksos og innsug til å utnytte den! cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke husker helt feil hadde 3.0L 38/38 gasser og 2.8L hadde 36/36...men er jo godt mulig jeg tar feil :D

kan jaggu hende det er omvendt...hehe...

 

gassere er jo bare gøy det, 3dobble 40mm webbere på en 2.0L bmw motor..?= gikk bra som fy det :D :D

 

er jo en grunn til at noen i rally sverger til gassere..nesten gratis i forhold til innsprut... det gjelder jo hk pr krone..

og gassere har jo ikke innebygd turtallsperre........hehe...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg ikke husker helt feil hadde 3.0L 38/38 gasser og 2.8L hadde 36/36...men er jo godt mulig jeg tar feil :D

kan jaggu hende det er omvendt...hehe...

 

gassere er jo bare gøy det, 3dobble 40mm webbere på en 2.0L bmw motor..?= gikk bra som fy det :D :D

 

er jo en grunn til at noen i rally sverger til gassere..nesten gratis i forhold til innsprut... det gjelder jo hk pr krone..

og gassere har jo ikke innebygd turtallsperre........hehe...

 

mvh, stig

 

Jo.. Sant det.. 3.0 har jo 38/38.. Derfra gassern var ja.. Om 2.8 har 36/36 vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår