Gå til innhold

Trimming Manta 2,2i

Ranger emnet


Ford

Anbefalte innlegg

2,2 motoren er jo kortvarig morro, men kan jo trimme den litt, så pleier det gå nokså bra. Bygg en motor med tanke på mellomregisteret, da 2,2 er ikke akuratt det mest velegnede turtalls beistet i verden... velkjent for rådebank. Har kjørt med 2,2 motor i 2 år nå, den går fortsatt. Her en liste over hva du må og burde gjøre:

 

- Oljetrykket er viktig å ha stabilt.

Ta av oljepumpe dekselet, i dette lokket er det en returfjør, den trengs å bli litt hardere slik at oljetrykket på tomgang blir høyere. bytt den, evt skims den opp med noen skiver eller lignede slik at den blir hardere. kjøpe også en oljetryksmåler som viser trykket, ikke bare en liten lampe... Trykket må ikke bli for høyt heller, rundt 2-3 kg er ok ved tomgang...

 

- Bunnpannen, siden det er en 2,2 motor, har den 182Nm, og dette momentet river løs bakhjula nokså ofte,( med litt hjelp)... og sladding er ofte det som dreper motorene da all olja forsvinner til en side i bunnpanna, da suger oljepumpa luft, og vips.. bank bank etter en stund... få laget en skvalpe plate i bunnpanna. Kjøp eller lag selv.

 

Nå er'n klar for litt lettere trimming.

2,2 toppene er veldig fine, da de har store ventiler, og god flow. Enste er å få riktig blanding. Vet ikke om du har tenkt å bruke gassere eller innsprut. Innspruten LE jetronic har sine begrensninger når det kommer til trimming, men med litt juks ol, så fungere det sikkert.

 

1. Kjøp deg en trim kam. en som er laget for å bruke orginale løftere, det blir fort dyrt om du må bytte alt slikt. Enem har ok kammer, Y12/P13 er en flott kam til 2,2i med hydrauliske løftere. gå samtidig over alle de hydrauliske løfterene å se om de fungere som de skal.

Ved bytte av kam må en også justere bensin/luft blandingen. Det er en skrue ved luftfilterboksen, den sitter på luft mengde måleren) husker ikke hvor mye en skal justere den, men tror det står noe om det på enem.se....

Dette burde gi den en litt piggere motor, men ønsker du mere effekt så ambefaller jeg deg å overhale hele motoren først... Og gå for en Y12 kam...

 

Dette er billig og bra trim. Tror den kammen kommer 2200kr inne i Norge.. Trekk fra svensk moms, legg til frakt kostnadene og så norsk moms på den summen. eller skaffe deg en postboks i strømstad, og reis og hent varene, og gi faen i tollen... ahahahhaha

 

Ta å plane toppen din litt, men ikke for mye, da ventilene kan slå i stemplene. 1mm er vel ok antar jeg.

 

2. effektanlegg.

Går en vidre så vil det koste mere enn hva det smaker. men det er jo morro. 2,2 motoren har godt av litt bedre avgass. Et 2" effektanlegg er ypperlig. stor fart på eksosen ut, fet lyd.. Har en fin eksosmanifold tilsalgs om du trenger det. fra 2,4i. Den har store kanaler, og sammen med et 2" eller 2 1/2" effektanlegg vil det funke bra..

 

3. Letting, avbalansering av svinghjul, veiv ol er ikke å ambefalle om du ikke bytter ut råder og stempler. Kun svinghjul er ok, 2,2svinghjulet kan lettes 2kg -> hva du måtte tørre av kg, bare husk at du skal ha noe sted å feste trykkplata... hehe...

Men da mister du mye av det fine med 2,2 motoren, og vinterkjøring blir fort til ventilflyt når hjula mister feste...

2,2 motoren er bra kjørbar med kam, og effektanlegg, satser du på grenrør så kjøp 4-2-1 grenrør, et 4-1 grenrør vil ikke gi det samme mellomregisteret.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar hittill men håper på flere og andre løsninger og ideer fra der der ute.

Noen som veit om det er noen ide og bruke 2l topp og kløtsj/svinghjul for og få mere effekt.

TMB det du sier om skvalpe plate er det da bare og sveise på en plate bit på hver side av røret som suger opp olja bare ha et lite rom under så olja renner inn???

Noen som veit ossen gir kassee som må brukes på manta har prøvd forskjellige men noen blir for lange mens andre blir for korte må vel ikke lage nytt hull til gir spaken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar hittill men håper på flere og andre løsninger og ideer fra der der ute.

Noen som veit om det er noen ide og bruke 2l topp og kløtsj/svinghjul for og få mere effekt.

TMB det du sier om skvalpe plate er det da bare og sveise på en plate bit på hver side av røret som suger opp olja bare ha et lite rom under så olja renner inn???

Noen som veit ossen gir kassee som må brukes på manta har prøvd forskjellige men noen blir for lange mens andre blir for korte må vel ikke lage nytt hull til gir spaken??

 

Det med skvalpe plata blir gjort slik at en sveiser inn en plate i bunnpanna med stort nok hull til at sugerøret kommer nedi inn i ca den samme høyden som oljenivået skal være på. og så må en lage det litt spess med tanke på peilepinnen. samt at olja har en lett for å renne tilbake og nedunder skvalpeplata.

 

Ved bruk av 2,0l topp øker en kompresonen på 2,2 motoren. Det er effektivt. Men så kommer spørsmålet, hver er verdt mest, stor flow og store ventiler, eller høy kompresjon. Vi hadde en 2,0l med 1,9s topp. den gikk som faen.

Går ann å slipe opp nye ventil seter i 2,0 topp til 2,2 ventilene. Da har du en topp som er god. samt at en slipper å måtte kjøpe rådyre innsug om en skal ha gassere.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår