Gå til innhold

hvor få tak i orginal dumpventil/membran?

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Mads.. Har en slik en da.. Satt på ft'n min..

demontertpierburgventil.jpg

 

står pierburg på toppen..

 

mårn magnus!

 

desverre, er nok ikke den lik min... min sitter "integrert" i turbo`n og er festa med 3 skruere (torx)

 

 

Naila:

har motortrøbbel ja... bilen er litt kranglete på tomgang, når j drar bilen så den "poffer" litt, holder bilen på å stoppe, og kjører j pent går det greit...

 

har også denne uka opplevd at bilen har begynte å "snurne" ved oppstart, høres ut som at den går på 3 sylindere, hvis du skjønner... gir j litt gass så kommer den seg av og til, noen ganger er den litt verre...

når j er ute å kjører, og gir bånn fjøl,begynner den å små-fuske, akkurat sånn den kjennes ut når bilen nesten begynner å bli bensintom liksom... "nykker" svakt til noen ganger bare, ikke at den stopper opp, men fusker under pådrag...

kjører j pent, er det ingen fare...!

men dette blir kanskje bedre når j får bytta plugger, rotor, fordeler og tennkabler og evt bensinfilter...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... på min bil har jeg problemet at den noen gang kan være litt ujevn på tomgang, men det skal skyldes at hastighetsgiveren ikke er koblet til hjernen, slik at den er uten signal.

 

Ellers både tror og håper jeg at "problemet" med at bilen får tennings kutt ved pådrag og oppbremsning kan skyldes vektene i fordeleren.

 

Etter disse 2 tinga er fiksa, å det fortsatt er et problem, skyldes det nokk bensinpumpa eller den orginale dumpen, som er deffekt.

 

Si ifra åssen det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... på min bil har jeg problemet at den noen gang kan være litt ujevn på tomgang, men det skal skyldes at hastighetsgiveren ikke er koblet til hjernen, slik at den er uten signal.

 

Ellers både tror og håper jeg at "problemet" med at bilen får tennings kutt ved pådrag og oppbremsning kan skyldes vektene i fordeleren.

 

Etter disse 2 tinga er fiksa, å det fortsatt er et problem, skyldes det nokk bensinpumpa eller den orginale dumpen, som er deffekt.

 

Si ifra åssen det går!

 

skal ihvertfall skifte plugg-ledninger, plugger, rotor og fordelerlokk i morra, så får vi se om det blir noe bedre med tanke på at den fusker...

 

kan si ifra i morra, åssen den har blitt etter å ha bytta de nevnte delene...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kan noen si meg / vise meg en tegning eller forklare meg åssen den originale dumpventilen er montert? Og åssen funker / hvor sitter den interne avlastningsventilen i turboen? -Jeg får sånn skikkelig flafre-lyd når jeg slipoer gassen etter pådrag, tror det kommer fra k&n-filteret... mulig intern dump? -Er værtfall sånn flærre-lyd...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kan noen si meg / vise meg en tegning eller forklare meg åssen den originale dumpventilen er montert? Og åssen funker / hvor sitter den interne avlastningsventilen i turboen? -Jeg får sånn skikkelig flafre-lyd når jeg slipoer gassen etter pådrag, tror det kommer fra k&n-filteret... mulig intern dump? -Er værtfall sånn flærre-lyd...

 

har akkurat det samme j også, skikkelig flafre-lyd...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flaffre lyden har jeg også, i høy grad!:D

 

Er evig rått, den kommer vell av at når man monterer åpent konfilter, så hører man lyden av når dumpen "dumper" lufta inn tilbake til luftfilteret.

 

jepp, kommer ut av filteret, rå lyd, men skulle gjerne ha vært litt høyere...! :D

 

men på tur til jobb i dag, 5 mil langs E6`n, har ikke bilen hatt antydning til å fuske eller gått ureint... ikke "surna" den ved oppstart i dag tidlig heller, noe den har gjort nesten hver morgen denne uka her...

men kjørte så pent som mulig på tur ut til E6`n fra hamar, og da lå tomgangen på 900-1000 RPM, og så dro j på litt pent på 2-3-4 gir, og da datt tomgangen ned til 500-600 RPM... skjønner så absolutt ikke det der, men må få prøvd en annen "orginal" dump, for å se om den blir noe likere...

har prøvd med en annen tomgangsmotor, bare for å ha testet, og motoren oppførte seg nøyaktig likt, så den er utelukket... holder en liten finger på orginaldump`n / membran...

 

skal skru litt mer i dag, å plukke ned orginaldump`n og sjekke membran, så kan j slenge ifra meg noen ord om hvordan det går...

 

EDIT:

 

Magnus, hvordan ble bilen din gående med den nye dump`n? funker det greit?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flaffre lyden har jeg også, i høy grad!:D

 

Er evig rått, den kommer vell av at når man monterer åpent konfilter, så hører man lyden av når dumpen "dumper" lufta inn tilbake til luftfilteret.

 

Ja, helt konge den lyden! Hører den veeldig godt for jeg har STOOORT K&N-filter på... Blir jo nesten det samme som å kjøre uten filter, -er jo ikke noe motstand i det i det heletatt :) Ikke har jeg noen form for ekstern dumpventil heller... Er vel intern tror jeg, siden jeg får den lyden...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt konge den lyden! Hører den veeldig godt for jeg har STOOORT K&N-filter på... Blir jo nesten det samme som å kjøre uten filter, -er jo ikke noe motstand i det i det heletatt :) Ikke har jeg noen form for ekstern dumpventil heller... Er vel intern tror jeg, siden jeg får den lyden...

 

Lyden du får kommer fra at turbo'en bremser fort opp, fordi lufttrykket slår tilbake når du stenger gasspjeldet.

 

R_Style: Det er den svarte bosch plastikkventilen du har?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår