Gå til innhold

hvor få tak i orginal dumpventil/membran?

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

var ute å kjørte litt i går, etter jobb, og da hadde bilen stått parkert i 8 timer...

 

fyra opp bilen, den begynte å surne ved oppstart (akkurat som den skulle ha gått på 3 sylindere...) og j gassa litt på tomgang, da kom den seg, men nå la tomgangen på 1200 RPM, og der lå den nesten hele veien når j var ute å kjørte... dro på skikkelig hardt på 3 gir, og tok inn clutch`n, da gikk tomgangen ned til 800 RPM for så å snike seg opp til 1200 RPM... når j skulle hjem å parkere igjen, da hadde tomgangen lagt seg på 500 RPM, der den pleier å ligge så og si hele tiden ellers, bortsett fra den vesle kjøre-turen i går...

 

så gudene skal vite hva som er feil, men bilen "skyter" nesten ved hvert gir skifte, og ved motorbremsing kommer det noen salutter uten like av og til...

 

noen forslag?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

den feilen kan komme av ex:

 

dårling/ingen lambdasignal (motoren går rikt, og får ettertenning)

ingen hastighetssignal til innsprøytningshjernen (tomgangsproblem)

 

åpen dumpventil (motoren går rikt om dump'en står litt åpent hele tiden. og magert på tomgang om motoren suger til seg falskluft. men da skal den egentli jage på tomgang)

 

tomgangen på 500rpm har jeg forstått er veldig vanlig på 940'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar locked...!

 

har prøvd ganske mye rart for å prøve å finne ut feilen, men blir søren meg ikke noe klokere på det tomgangs problemet mitt...! notin

 

har gjort følgende:

 

testet annen tomgangsmotor

byttet plugger, kabler, rotor, fordeler

rengjort gass spjeld

finjustert "klikket" på gass spjeld sensoren

brukt opp 2 bokser med start-gass

gått over vacum slanger

 

og fortsatt er bilen akkurat den samme... *sukk*

 

men hvordan vil bilen oppføre seg hvis orginal dump`n er "slapp" og/eller at membranen er ødelagt...?

 

for av og til så vil bilen nesten stoppe når j drar på hardt og tar inn clutch`n, så må hjelpe`n over med å gasse...

 

har kun 3" JT på, samt et KN filter...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J har en integrert dumpventil som sitter på turbo`n... hvis j ikke misforstår deg nå?

 

her er ett bilde...

 

dumpventil.jpg

 

Her er wastegaten til en '98 940 lt. Er wastegaten forskjellig på lavtrykksturbo og "høytrykksturbo"? Trudde de bare var forskjellig justert. Beklager litt ot..

web.jpg

(For meg ser det ur som om den ene wastegaten er stilt litt på skrå i forhold til turboen og den andre står vinkelrett på turboen.)

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har j ikke prøvd enda, men har vært inne på tanken, bare for å se om bilen oppfører seg annerledes... men vil det hjelpe da, hvis f.eks membran rundt dump`n er gåen?

 

Er membranen på dumpen gåen vil den nok ikke tette helt vil jeg tro, det fører da til at den drar falskluft og ikke vil gå skikkelig... Tenker jeg... -Er værtfall sånn det er med dem membran-ventilene jeg har prøvd, og dem er helt ubruklige.. Det eneste brukbare som jeg har kommet fram til et stempel-ventiler. TurboXs og turboSmart har gode ventiler med messing-stempel.. er mange andre merker som er bra også.. smak og behag..

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er wastegaten til en '98 940 lt. Er wastegaten forskjellig på lavtrykksturbo og "høytrykksturbo"? Trudde de bare var forskjellig justert. Beklager litt ot..

web.jpg

(For meg ser det ur som om den ene wastegaten er stilt litt på skrå i forhold til turboen og den andre står vinkelrett på turboen.)

 

Det der er ikke wastagaten. Wastegaten sitter på undersiden. Det det er bilde av den interne dumpventilen. Skal man sette på åpen dumpventil, så monterer man et dumplokk for å blende av den interne dumpen.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke wastagaten. Wastegaten sitter på undersiden. Det det er bilde av den interne dumpventilen. Skal man sette på åpen dumpventil, så monterer man et dumplokk for å blende av den interne dumpen.

dessuten 2 forskjellige turboen, den øverste er garret og den nederste en mitsu

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde det som svensken sa j skulle prøve, og j fikk både blåst å sugd uten motstand... hørte det i luftfilteret når j prøvde også... prøvde det samme på en annen volvo, en med B230ET, og der fikk vi ikke blåst inn, men der fikk vi sugd...

 

også tok j opp dekslet som sitter foran den orginale dump`n og der så det slik ut...

 

her er bildet av membran, denne var ødelagt flere steder, og kanten rundt hadde revnet mange steder...

membran.jpg

 

her hadde den revnet helt... samt at det var mange hull i den...

membran2.jpg

 

siste bildet av membranen...

membran3.jpg

 

 

så er vel mest sannsynlig her problemet mitt kanskje ligger? ettersom at den "dør" når j lader litt skikkelig og setter den i fri/tar inn clutch`n... hvis j tar det pent og motorbremser litt først, så legger tomgangen seg på 5-600 RPM...

med litt småkjøring i byen legger den seg av og til på 1000 RPM

 

eller hva mener dere?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Iogmed at du har byttet, fordeler (lokk/rotor?), tennplugger og kabler og sjekket resten av det som skal gi gnist til motorn, så er sikkert membranen grunnen til at motoren kubber.

 

Har litt av det samme problemet på min, sku ha sjekke membran på min garret snurre... Men skal først prøve å skifte fordeler.

 

Var forresten en svenske med B230FT lh jetronic 2,4 som hadde samme problem som deg, at motoren kubbet når han ga på og og slapp gassen for å bremse, problemet løste seg etter at han byttet membranen på den orginale dumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Iogmed at du har byttet, fordeler (lokk/rotor?), tennplugger og kabler og sjekket resten av det som skal gi gnist til motorn, så er sikkert membranen grunnen til at motoren kubber.

 

Har litt av det samme problemet på min, sku ha sjekke membran på min garret snurre... Men skal først prøve å skifte fordeler.

 

Var forresten en svenske med B230FT lh jetronic 2,4 som hadde samme problem som deg, at motoren kubbet når han ga på og og slapp gassen for å bremse, problemet løste seg etter at han byttet membranen på den orginale dumpen.

 

håper det er her problemet ligger ihvertfall...!

 

vurderer å bestille meg en JBR dump, og et dumplokk til garrett`n, så får vi se...!

 

satt alt på igjen nå, så j kommer meg på jobb ihvertfall, å nå svaier tomgangen mellom 500-700 og av og til legger den seg på 900 RPM, så er nok mest sannsynlig her syndebukken er... :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt 100% ærlig, mener ikke å slenge dritt ass; men jeg skjønner fasan spikke meg i tasko ikke hvorfor folk i det heletatt gidder å kjøre med sånn originalt membran-ventil, samme med original-intercooleren til 740/940 den er jo helt elendig... Første jeg hivde når jeg kjøpte 740'n var den originale dumpventilen og den jalla-membran-dumpen jeg fikk med. Har såvidt fått testa den grösse stempel-dumpen min på 740'n.. Blir bytte av reg-reim i morra, så får vi se...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt 100% ærlig, mener ikke å slenge dritt ass; men jeg skjønner fasan spikke meg i tasko ikke hvorfor folk i det heletatt gidder å kjøre med sånn originalt membran-ventil, samme med original-intercooleren til 740/940 den er jo helt elendig... Første jeg hivde når jeg kjøpte 740'n var den originale dumpventilen og den jalla-membran-dumpen jeg fikk med. Har såvidt fått testa den grösse stempel-dumpen min på 740'n.. Blir bytte av reg-reim i morra, så får vi se...

 

når den først virker, så er det jo så som så, men slik den er for meg nå, så blir det nok en JBR dump, som j både kan bruke som resirkulerende eller åpen dump...!

har sliti med det tomgangs problemet mitt helt siden j kjøpte bilen, og j satser på at det er her den forbanna fille-feilen ligger... :deng

 

så blir bestilling av ny dump i dag regner j med, og montering over helga...:)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår