Gå til innhold

Motor swapping, g60? vr6? motor rom fra golf1+jetta1=lik?

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sitter og fantaserer om motor bytte i jetta eineren min , og tenkte att dere på golf 1 forumet kunne hjelpe meg litt med dette.

 

Det første som hadde vært greit og vite er, er motor rommet til golf 1 likt som jetta 1? og hva med golf 2 til golf 1?

 

Saken er om jeg henter en motor fra golf 2 feks. en g60, hvor mye måtte jeg da modifisert for og få den til og gå som smurt i jettaen min?

 

Og ville en vr6 passet i jetta'en uten store modifikasjoner?

 

Og sorry for de teite spørsmålene mine, har ikke så mye peiling på vag nå som jeg har vært japse mann i 1.5år..

 

Btw - VAG :pray

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev var omtrent dette:

 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at motorfestene i Golf 1, 2, 3 og 4, kanskje også 5, er de samme. Dermed passer de fleste VAG-motorer nedi. VR6 passer og 1.8T fra nyere VAG passer.

 

Mange sier at VR6 blir altfor framtung i Golf 2, og da kan du jo tenke deg hva den blir i Golf 1.

Allikevel ser jeg at veldig mange, spesielt i USA og Tyskland putter VR6 i sine toergolfer. Det må da være en grunn til det.

Med litt vektbalansering og oppstiving vil jeg tro at VR6 kan funke fint, også i en èinser.

Den ser jo kul ut, fyller motorrommet og gir mye effekt. Skikkelig show, med andre ord.

 

Et annet alternativ er som nevnt den kjente 1.8T-motoren fra nyere VAG. Denne motoren er som VR6 trimvennlig. En annen fordel er at denne "bare" har 150 hk originalt, noe som gjør den lettere å godkjenne. Vekta på denne er heller ikke så mye mer enn en original 1.8.

Ifølge DrLaban finnes det et 1.8T-konverteringsnett som gjør at man ikke trenger å tilpasse ledningsnett så veldig mye. Så med litt kroner, så skal en 1.8T-ombygning være en relativt enkel jobb.

En annen spennende motor er 1.9TDI-motoren.

 

En 1.8T-ombygning bør (kommer dog an på Biltilsvinets trangsynthet) være mulig å godkjenne. Ikke så stort avvik i vekt fra original motor og en effektøkning under 15% av hva man har i 1.8 16V KR-motoren.

VR6-ombygningen derimot, er det verre å få godkjent, såfremt du ikke er veldig god kamerat med en som kan gjøre det for deg. ;) Det enkleste her vil vel være å kjøpe en TÜV-godkjent VR6-bil fra Tyskland og bygge på den.

 

Men plutselig kom jeg på noe.. Man får jo ikke 16V KR-motoren i einser, så da er kanskje godkjenning av 1.8T litt vanskeligere. Uansett skal det ikke være umulig.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, takk for fine innlegg :)

 

Men om jeg f.eks. smetter i en 1.8t nedi, hvordan blir det med girkasse og drivakslinger som går ut til den ytre drivknute feste? asså den store greia som er festa av bære arm, demper og styrestag.. Blir drivakslingene for lange fra en 1.8t?

 

Noen som har noen sider hvor de selger de koverterings settene med lednings nett osv?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke forgæli å begynne på no sånt på et så strøkent eksemplar?

 

Ville i alle fall ikke jeg gjort, men så er vel jeg en smule arbeids sky å da.. hehe

 

Asså utsene messig skal den forbli slik den er, real and clean ;) men og hive oppi en litt sprekere motor og stive den litt mer opp er jo bare en + det, er det ikke det?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså utsene messig skal den forbli slik den er, real and clean ;) men og hive oppi en litt sprekere motor og stive den litt mer opp er jo bare en + det, er det ikke det?

 

klart det er kult, men jeg ville ikke gjort det me en såpass strøken bil(som denne virker som er) å me så lav km stand. jeg ville heller hatt den så orginal som mulig.

 

Men er jo din bil så det er jo ditt valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det er kult, men jeg ville ikke gjort det me en såpass strøken bil(som denne virker som er) å me så lav km stand. jeg ville heller hatt den så orginal som mulig.

 

Men er jo din bil så det er jo ditt valg :)

 

 

Jepp, enig der, men saken er att det klør etter litt mer power :fire:

 

syntes att en litt spesiell bil kan bli fetere med litt spesiell motor i den, asså motoren er ikke så spesiell da, men kominasjonen av bil og en motor som man ikke pleier og se i en jetta einser kan bli litt mer spesiellt, u c?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, enig der, men saken er att det klør etter litt mer power :fire:

 

syntes att en litt spesiell bil kan bli fetere med litt spesiell motor i den, asså motoren er ikke så spesiell da, men kominasjonen av bil og en motor som man ikke pleier og se i en jetta einser kan bli litt mer spesiellt, u c?

 

joa skjønner tankegangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår