Gå til innhold

Øvelseskjøring

Ranger emnet

nomix

Bør det være L fremme på bilen også?  

59 stemmer

1. 1. Bør det være L fremme på bilen også?

• Ja
      20
    • Nei
      40

Anbefalte innlegg

Jeg merket også forskjell når jeg tok av L-en etter en stund med øvelseskjøring. Da skulle ikke alle forbi uansett lenger.

Merket også når jeg tok lappen at når folk så det stod skole bakpå bilen var det om å gjøre å komme nærmest mulig.

Når kjørelæreren tok av skole merket var det ikke så mye av det.

Jeg klarte å få en brøytebil i ræva når jeg tok lappen, jeg klarte å kvele bilen når jeg skulle kjøre igang i en rundkjøring og han som kjørte brøytebilen oppdaget ikke det og dyttet meg langt ut i rundkjøringen.

Det er riktig at sensoren tar av skole merket under oppkjøring. Dette regner jeg med at skal gjøres. Da kjører du jo på like vilkår som alle andre.

Så jeg mener at man bør ha L (gjerne framme også) frem til man _kan_ kjøre såpass at man ikke trenger den.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at L-en skal være på slik at vi andre kan se at her er det en sjåfør som er under trening og som kan gjøre noe 'urasjonelt' (ikke negativt ment) og kan da være mer obs. Det som irriterer meg er at de som øvelseskjører ikke vet hvor de har lov til å øvelseskjøre og hvor de IKKE har lov (motorveier etc). I tillegg så må den som øvelseskjører og ikke minst den som er ledsager følge med i speilen for å sjekke om de lager kø eller ikke. Dette gjelder selvfølgelig også om man har fått sitt førerkort, men det er fort gjort å stresse opp en som ikke er erfaren enn en som er det.

Dessverre så er det en del mennesker som ikke forstår at de er en del av et større bilde og som ikke kan eller vil være med på spille på lag med resten av trafikantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at L-en skal være på slik at vi andre kan se at her er det en sjåfør som er under trening og som kan gjøre noe 'urasjonelt' (ikke negativt ment) og kan da være mer obs. Det som irriterer meg er at de som øvelseskjører ikke vet hvor de har lov til å øvelseskjøre og hvor de IKKE har lov (motorveier etc). I tillegg så må den som øvelseskjører og ikke minst den som er ledsager følge med i speilen for å sjekke om de lager kø eller ikke. Dette gjelder selvfølgelig også om man har fått sitt førerkort, men det er fort gjort å stresse opp en som ikke er erfaren enn en som er det.

Dessverre så er det en del mennesker som ikke forstår at de er en del av et større bilde og som ikke kan eller vil være med på spille på lag med resten av trafikantene

Speilet skal man alltid følge med i, uansett hvor man er, og uansett om man øvelseskjører eller ikke ;)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg er at de som øvelseskjører ikke vet hvor de har lov til å øvelseskjøre og hvor de IKKE har lov (motorveier etc).

Du vet vel at det ikke er forbudt og øvelseskjøre på motorvei ja?

Det var forbudt, men er et par år siden det ble forandra. (husker ikke når)

Vi ringte og spurte når jeg ble 16, og det er 2 år siden, og de sa

at reglene var forandra, så det var fullt lovlig.

Ikke vet jeg av noen andre plasser man ikke har lov heller, så lenge det

er innenfor Norge`s grenser.

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel at det ikke er forbudt og øvelseskjøre på motorvei ja?

Det var forbudt, men er et par år siden det ble forandra. (husker ikke når)

Vi ringte og spurte når jeg ble 16, og det er 2 år siden, og de sa

at reglene var forandra, så det var fullt lovlig.

Ikke vet jeg av noen andre plasser man ikke har lov heller, så lenge det

er innenfor Norge`s grenser.

Hadde rett og slett vært tåpelig å nekte personer som øvelseskjører å kjøre på motorvei, heller kjøre der med erfaren sjåfør på sin side enn alene med fersk lapp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Men forresten, så stemte jeg nei, jeg er egentlig imot å ha det bak også,

for folk oppfører seg som idioter. Nå snakker jeg ikke om alle, det fins de som faktisk respekterer L`en og holder avstand, og ikkke skal oppi rævva, tute og blinke med lysene om du gjør en feil.

Men det er desverre alt for få. Gleder meg til å få av den jævla L`en jeg.

Og jeg vet iallfall at jeg aldri kommer til å oppføre meg som dritt mot "L`ere"

Vet hvor stressa man kan være i startfasen, og da blir det enda værre med en idiot bak.

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Men forresten, så stemte jeg nei, jeg er egentlig imot å ha det bak også,

for folk oppfører seg som idioter. Nå snakker jeg ikke om alle, det fins de som faktisk respekterer L`en og holder avstand, og ikkke skal oppi rævva, tute og blinke med lysene om du gjør en feil.

Men det er desverre alt for få. Gleder meg til å få av den jævla L`en jeg.

Og jeg vet iallfall at jeg aldri kommer til å oppføre meg som dritt mot "L`ere"

Vet hvor stressa man kan være i startfasen, og da blir det enda værre med en idiot bak.

Du kan kalle deg et ekte menneske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 years later...

Personlig hadde jeg en L foran bak og på høyere siden. foran og bak tok jeg av etter 3-4 ganger da jeg var siker på vikeplikt for biler fra høyere osv. men jeg fikk mange kommentarer for hvor bra det var med L foran og På høyere siden. men ville jo ikke kjøre rundt som et slakt juletre heller da. Men etter jeg hadde kjørt i mange timer til hytta og i oslo virket det som at alle bilene skulle liksom "dytte" meg når jeg hadde på L en. så jeg tok den av, så lenge jeg viste at det ikke var for mange bratte bakkestarter eller at onkel politi stod i nærheten.

Nå er jo begge foreldrene mine advokater så de er litt vell ops på og følge lovværket med L og ekstra speil:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider