Gå til innhold

Supersprint potte på peugeot 206?

Ranger emnet

den lille sorte

Anbefalte innlegg

Heisann i dag hadde jeg min lille sorte 206xs på naf`s garantitest, 1 mnd før bruktbilgarantien min løper ut...

Siden jeg kjøpte bilen har eksosrøret knukket rett der hvor effektpotta var montert... Mekanikeren på NAF fortalte meg at jeg burde sette tilbake originalpotta fordi effektpotta gjorde at det ble større "svajing" (bevegelse) i eksosanlegget enn med originalpotta...

Stemmer dette? Er det noe jeg bør ta hensyn til? Jeg har jo kjøpt bilen utifra et helhetsintrykk, inklusiv potta.. Litt synd å måtte gå tilbake til det lille triste røret som ser ut som en tom dassrull :(

Lurer også på om jeg har rett til å få nye dekk av forhandleren jeg kjøpte bilen hos... For 2 mnd siden når jeg kjøpte bilen utførte de 60.000km test og fant bilen i fin stand (dekkene også), men i dag fikk jeg beskjed om at begge bakdekkene og det ene fordekket hadde ulovlig liten mønsterdybde..

Håper noen kan svare en stakkarslig førstegangseier..

hilsen den lille sorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjøpte bilen har eksosrøret knukket rett der hvor effektpotta var montert... Mekanikeren på NAF fortalte meg at jeg burde sette tilbake originalpotta fordi effektpotta gjorde at det ble større "svajing" (bevegelse) i eksosanlegget enn med originalpotta...

Stemmer dette? Er det noe jeg bør ta hensyn til? Jeg har jo kjøpt bilen utifra et helhetsintrykk, inklusiv potta.. Litt synd å måtte gå tilbake til det lille triste røret som ser ut som en tom dassrull :(

Effektanlegg kan medføre vibrasjoner fra potta til katalysatoren. Det skal ikke være vanskelig å sveise en skjøt ved knekken. I verste fall kan du bytte hele røret, da det virker som det er sprukket grunnet korrosjon eller evt. dårlig sveisejobb. Som tidligere NAF-mekaniker går jeg god for dette.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar...

Kjipt å stole på at dekkene er gode når de ikke er det... har veldig lite peil på bil :(

Får håpe på det beste... hvor lønner det seg å kjøpe nye dekk forresten? Har sett en internettside hvor du kan kjøpe kun gummien og få et verksted til å dra ed på felgene dine og montere... er dette å anbefale, eller bør man kjøpe fullt sett hos verksted/forhandler?

den lille sorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider