Gå til innhold

Ujevnt drag når man gir gass :/

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Hei! La merke til noe når jeg kjørte audien i dag, når jeg gir på så er det akkurat som noen sparker bilen i rævva hvert sekund. Altså; Når jeg gir på, så slår turboen inn, men så er det akkurat som om turboen dauer ut igjen med en gang også går det et sekund så slår den inn igjen, og sånn går det hele veien =/ Kan det være noe wastegatekrøll? Kan selvfølgelig være noe helt annet enn turbo også, så jeg spør her, er litt grønn =/. Når jeg dro den skikkelig ut for å teste draget igjen i kveld så røyk dynamoreima også (:S) Hadde et lite håp om at den kanskje var noe av grunnen til det dårlige draget, men det hjalp ikke at den forsvant heller=p =/

 

EDIT: Bare en ting som slo meg, kan det være luftmassemåleren? Har hørt noe snakk om at luftmassemåleren på VW/Audi er "forbruksvare"?

 

Overtakknemlig for svar, hater at noe er galt:S

 

(Bilen står i signatur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har samme greia med min bil. Og tror jeg har funnet problemet mitt. Kanskje det er samme greia med din bil.

Mitt grenrør/eksos manifold er sprukket, dette medfører at lambda sonden får feil verdier, i dette tillfellet tror den at motoren går magert siden det lekker eksos ut før den. Det lambdaen da gjør er at den ber styreenheten om å pøse på med mer bensin for å få en feitere blanding. Dette resulterer da i en for fet blanding, så motoren går ikke skikkelig og du vil oppleve det som hakking når du gir på.

Så sjekk derfor grenrør/turbo for sprekker.

Dette var mine to cent, hvis noen ser feil i det jeg har skrevet, please, si i fra.

 

Mvh Tim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er med i den klubben her tror jeg!!

 

"Grattis" :P

 

Ingen sprekker på eksossystemet, altså må det være luftmengdemåleren eller noe på turboen. Får ikke sjekka enda fordi generatorreima jeg skulle bytte fikk jeg for liten >:( Håper ikke det er luftmengdemåleren for den koster visst rundt 5000,- :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med masse måleren din er meget sannsynlig. Men den koster enten 3400 kroner eller 1200 kroner. Har du som meg en 97 mod koster den 3400:(

Det som også kan være feil er sprekk i en slange, sjekk dette nøye, IC`en din kan være lekk, sjekk også magnet ventilen din, den kan være ødelagt.

Sjekk også om det kan være en sprekk i turboen din, den må du ta ut å sjekke. Er ett problem med olje røret som smører turboen på A4, det har en tendens til å tette seg og da får ikke turboen nok smøring. Det finnes ett forbedret rør å få kjøpt, sjekk med turboservice, mener de har.

Men jeg tipper på en liten sprekk ett eller annet sted.

Si fra hvis du finner ut av det, er altid kjekt og vite.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nå skal dere få høre :)

 

Tok en liten service siden den først sto stille. Bytta litt girolje og termostat og kosa meg skikkelig :) Endelig når bilen 90 grader ^^, Fikk omsider på den dynamoreima (idiotisk patent på det strammehjulet :fire: ). Tok av luftmengdemåleren og blåste litt forsiktig inn der og satt den inn igjen. Prøvde å starte den opp. Den gikk normalt men røyk noe inni helvete. Så tok jeg opp EGR ventilen (correct me if im wrong, husker ikke helt navnet på den :) altså ventilen som sender overflødig trykk fra turboen tilbake til innsuget når man slipper gassen) og startet opp bilen med denne ute, merka da at ventilen "feis" litt ekstra enn vanlig, noe som kan tyde på at den begynner å bli litt sliten. Anyway, jeg skrudde sammen igjen for å kjøre en tur og se om det kanskje hjalp og blåse og pelle litt her for optimismens skyld. Og guess what, det gjorde det! cheers Bilen gikk som et "skudd" igjen, ah det var digg :) .

 

Altså, så er jeg fortsatt ikke klokere enn at det må ha vært luftmengdemåleren eller EGR ventilen. Men en av delene var det ihvertfall. Så hvis noen av dere har samme symptomene, er det verdt å ta en kjapp look over disse to først for det er ganske enkelt, så evnt. gå over det som er nevnt over her.. :)

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt litt nå så har jeg lagt merke til at problemet har begynt å komme for så å forsvinne igjen i perioder. Er nok redd for at det er EGR ventilen som begynner å bli sliten/ta kvelden, siden den "fiser" når jeg gir gass. Ringte til Møller i stad for å høre på pris på EGR og luftmassemåler for å "forberede" siden en av delene er gåen. EGR ventilen kostet 2487,- og LMM kostet 1400,- . Så det jeg trodde var billigst ble altså dyrest, og det er nok den jeg må ha...typisk :ssip:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår