Gå til innhold

Rykket man får da man slipper gassen?!?

Ranger emnet

magnus_primera

Anbefalte innlegg

Hvorfor rykker det så fælt når jeg slipper gassen?

97-mod a4 1,8t

På enkelte biler er det slik, andre biler er det ikke det i det hele tatt.

Kjørte tidligere en dag her en; Golf 01-mod 1,8t som ikke var sånn, den var jevn selv om man slapp opp gassen.

Det jeg lurer på er om det rett å slett er utviklingen på bilene som har bedret seg eller om det kan være noe som evt kan skiftes ut? At det er slitasje på noe?

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, vet du hva? har samme tanken svirrende i hodet..prøvde for 5 minutter siden en a3 1.6 98 modell...den var absolutt Pen og slakk i overgangen hvis man slepper gassen...min er mye mer kvass og hoggete om jeg går fort av pedalen...lurer på hva dette er, om det er noe som er feilinstillt eller om min bil rett og slett er i bedre "stand" enn hennes eller vice versa..noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte kommer dette av fuelcut. Alle biler med elektronisk innsprøytning har fuelctu over x-antall rpm. Pleier som regel å ligge rundt 1800rpm og oppover.... det betyr at har man over 1800rpm så kutter motorstyringen bensintilførsel, dette for å få mindre bensinforbruk.

En annen ting det kan være er at TPS (throttle position sensor) er feiljustert. Den gir signal om at gass-spjeldet er stengt før det faktisk er stengt... På audi kan man på noen modeller kalibrere dette med diagnose verktøy, men andre biler krever manuell justering...

Asim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med elektronisk innsprøytning har fuelctu over x-antall rpm. Pleier som regel å ligge rundt 1800rpm og oppover

På motorer med KE3-Jetronic er det aktuelle turtallet rundt 1300 rpm.

En annen ting det kan være er at TPS (throttle position sensor) er feiljustert. Den gir signal om at gass-spjeldet er stengt før det faktisk er stengt... På audi kan man på noen modeller kalibrere dette med diagnose verktøy, men andre biler krever manuell justering...

Asim :)

På noen modeller blir signal for "fullt åpen" og "stengt" tilbakemeldt via microbrytere. Om disse er feiljustert er enkelt å sjekke da de avgir en liten klikkelyd aktivering/deaktivering. Man betjener da gasspjeldet uten at motoren er i gang og følger med når det klikker.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Rykkingen i pedalen kommer i 90% av tillfellene pga fuelcut. På min bil (Audi 80 -93 mod) merker jeg også at gasspedalen "forsvinner" under foten min når jeg slakker av på relativt lavt turtall. Dette er ting som den mekaniske innsprøytningen (i mitt tilfelle) sørger for.. Ingenting og bry seg om i alle fall;)

Live fast, die young!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender spjldene sitter med feil verdier, slik at det må "nulles" pga av en tidligere feil.

Noen har en tendens til å få brudd i TPS på spjeldet.

Bor dere ikke langt fra Akershus, så kan jeg være behjelplig med Feilsøk. Send da en PM til meg.

Lykke til!!!! :pray :pray

Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bytte motor? Heller se over foringene på motorfestene, evt se etter slakke på girkasse-festene. I mitt tilfelle så driver også girstangen og slår litt fram og tilbake når jeg slakker av/gir på litt fort. Går greit enda, men blir kjedelig den dagen at den hopper ut av gir selv..

Live fast, die young!

Lenke til kommentar
Del på andre sider