Gå til innhold

kjøre uten dump?(A4 1.8Turbo.)

Ranger emnet

PenguiN-

Anbefalte innlegg

Skal selge min Turbo XS RFL dump...kan jeg kjøre uten noen form for dumpventil/avlastings ventil mens jeg venter på den nye evt?

(snakker ikke om drag-race-kjøring, men til jobb i rolig temp)

kanskje et idiot spm, men bedre å være på den sikre siden da jeg nødig vil stå som en idiot på hovedveien med nødblinken på...

Det skal gå greit det da, men det sliter jo litt mere på turboen.. Men, trur ikke det er så farlig om det bare er i en liten periode..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange turbobiler har blitt levert uten dumpventil, så det burde ikkje være problem. Eg vett at på Alfa 75 Evo var turboens levetid ca 50 000, og at Fred sin nesten ferdige prosjektbil har dump for å forlenge levetida på turboen.

http://www.alfapower.nu/gallery/Evoluzione

bare synsing dette at T3 turbon som sitter på disse bilene ikke holder mer enn 50k... min 1987mod 75turbo har rullet 290k på samma turbon, finnes ikke slakke eller antydning til blårøyk. Motoren har ikke gjennomslag og går som ei kule PS. ladetrykket har vært 1,5 kilo siste 10 åra og dette uten dumpventil!! Skuddsikker maskin!! men er med på at dumpventil har mange fordeler, men dette gjelder vel mest at man får friskluft fra turbon mot gasspjeldet ved giring og slipper så mye turbolag og fusking rett etter giring på veldig varm motor?

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider