Moldvarp Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 Har 2 bilder av noen grenrør her. Lurer litt på hva dei "svirvlene" er godt for? Noen som vet? Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 Jeg vet ikke, men tror det er for å få rotasjon i eksospulsene som kommer. Slik at de lettere glir inn i hverandre når de møtes i enden. Håper jeg klarte å gjøre meg forstått. Finnes sikkert en bedre forklaring med riktige ord og uttrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet September 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 Jeg vet ikke, men tror det er for å få rotasjon i eksospulsene som kommer. Slik at de lettere glir inn i hverandre når de møtes i enden. Håper jeg klarte å gjøre meg forstått. Finnes sikkert en bedre forklaring med riktige ord og uttrykk. Sjønner helt og holdent hva du mener..! cheers Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LordSnick Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 gir dette no effekt økning da? lavere temp osv Siter 91' Cosworth 4x4 og 50% eier av en 74 consul coupe X 86 Escort Xr3i X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet September 3, 2005 Rapporter Share Skrevet September 3, 2005 hmmm...det der var rare greier! lurer på om det har noe med bedre flow å gjøre! du vet, i et gevær snurrer man på kula for å få retn.stabilitet...kan det være noe slikt? for å få samlet avgassene, så de ikke snubler hulter til bulter inni der! tror nok ikke det gir lavere temp. for i den snurren der, vil man få motstand! det vil vel heller høyne temperaturen, og kanskje sørge for at eksostrykket holdes oppe, slik at man kan bruke litt større rør, for å få mer effekt BÅDE i lave og høye turtall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet September 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 tror nok ikke det gir lavere temp. for i den snurren der, vil man få motstand! det vil vel heller høyne temperaturen, og kanskje sørge for at eksostrykket holdes oppe, slik at man kan bruke litt større rør, for å få mer effekt BÅDE i lave og høye turtall... Høres ut som ein logisk ressonering... For det vil øke friksjon, og skape et varmere punkt.. Virker ikkje som det er den mest vanlige designen her til lands heller! alacocaina Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dodge_polara Skrevet September 4, 2005 Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 t...tog e 'an... var du seriøs??:) uansett, da tar vi en leksjon i grenrør, og dets oppgave. just food for thought... friksjon/motstand skaper varme? ikkesant? og varme ting utvider seg! det samme gjelder for eksos! det er viktig å holde eksosen varm mens den forlater motoren!(med en gang temepraturen synker, synker mengden eksos,og da får den et "større" rør, som gjør at farten på eksosen minker) har man for liten diameter på rør i eksos/grenrør, vil det bli et gitt mottykk, der eksosgassene må dyttes for å komme ut rørene. har man for stor diameter på rørene, vil det bli for mye plass for den mengden eksos som skal ut, slik at eksosen også må "dyttes" ut! i eksostakten, når eksosen dyttes ut i eksosrøret av stempelet, vil man få det man kaller en eksospuls. den pulsen kan man utnytte! man har varm gass i bevegelse! Har man et avstemt rør i forhold til mengden gass som kommer ut av sylinderen, vil denne pulsen gå igjennom hele eksosanlegget. disse pulsene, kan man utnytte bedre ved å bruke grenrør! da får man samlet pulsene fra hver sylinder, i collectoren, slik at alle sendes i samme retning! dette gjør at den ene faktisk drar neste med seg på sin ferd igjennom røret! for etter en puls, vil det bli et svakt undertrykk, som man benytter til å suge neste puls med! i en original eksosmanifold, vil alle pulsene samles hulter til bulder før de blir dyttet videre av et overtrykk! når denne pulsen forlater sylinderen, får den så god fart i grenrøret at det(om toppens eksos-kanal og grenrøret er bra utformet) vil bli en svak turboeffekt! vakumet som skapes etter at eksospulsen forlater sylinderen, hjelper til med å dra inn friskgass av innsugsventilen! her kommer kammen inn i bildet! nå kommer det an på hvor mye overlapp man har på kammen! har du for mye, vil du oppleve at noe av friskgassen vil strømme rett ut i eksosanlegget. dette gjør at forbruket går opp ...og mye mer! men nok om det. på denne måten, kan man klare å fylle sylinderen med mer enn 100% volum friskgass! det vil si at sylinderen har svakt overladdet! varme! når en eksospuls forlater forbrenningskammeret, er den varm! varm gass tar mer plass en kald gass..(bare prøv å legg en sprayboks i varmt vann før du sprayer!) siden motorens turtall ikke er konstant, vil man ALDRI klare å finne en grenrørdiameter som passer! for både mengde eksos, temperatur og fart på avgassene vil variere med turtallet!man ønsker en liten diameter på lave turtall og en større diameter på høye turtall for å få optimal tømming av sylinderen! DERFOR er det mange som prøver forskjellige triks på grenrørene! for å få det til å oppføre seg lite på lave turtall,og stort på høye! den karusellen vi ser på røret på bildet, vil(etter min mening) på lave turtall oppføre seg som en brems, som øker temperaturen, og dermed gassmengden i forhold til om den hadde blitt avkjølt av det store rommet i grenrøret ellers., og på høye turtall, vil det oppføre seg som en virvelvind-skaper, som faktisk vil kjøle avgassene slik at de tar mindre plass, og kommer seg lettere fram! på lave turtall kommer eksospulsene sjeldent, og vil da ikke ha nok "flow" til å få igang en virvelvind. på høye turtall vil pulsene komme raskt og jevnt, og vil da dytte/suge hverandre inn i en virvelstorm... jeg er IKKE 100% sikker på at jeg har rett på dette grenrørets funksjon og virkemåte...åpen for andre ideer/forslag! cheers - Daniel Krüger - Krüger Performance Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet September 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2005 Takker for et utdypende svar..! :pray Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.