Gå til innhold

Bilen bruker mye olje, overhaling?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Har en mazda 323 gtr som har begynt å bruke noe sinnsykt med olje i det siste, ca en liter på 1000 km. Det er ikke noen tegn til ytre oljelekkasjer på motor, og det er lite olje i turborørene. Det er litt sot i eksosrøret, men har ingen tegn til blårøyk ved kjøring, osv.

Har ellers lagt merke til at den ene tennpluggen min har en del olje på seg.

- Kan det være stempelringene eller noe, som gjør at bilen min bruker olje? Er det noen måte å se om det er lekkasje i stempelringene, uten å måtte fjerne toppen?

- Noe annet det kan være?

- Er det dyrt med nye stempelringer? Noe annet som må skiftes samtidig?

- Kan det være lurt å overhale hele blokka og toppen når jeg først er i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltetningene ser ut til å være i orden, som sagt tidligere oppe i tråden så er det ikke noe tegn til blårøyk. Får ta en komp.test først og fremst, så får jeg ta det derfra.

Men hvis det skulle være stempelringene, er det lurt å skifte f.eks rådelagrene samtidig? Regner med at det er best å skifte stempelringene nedenfra, altså ta ned bunnpanne, veiv, osv. ?

Må jeg fjerne girkassen også, for at veiva skal løsne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Sikker på at det ikke lekker et sted? Er jo ikke alle lekkasjer som er like enkle å oppdage..

 

litt ot: En gang hadde jeg en manta, som jeg glemte å slukke da jeg satte den ifra meg( ikke spør..), så den begynte å koke. Før dette brukte den litt olje, ikke noe voldsomt, men en dl eller 2 på 14 dager kanskje. etter at den kokte brukte den ikke en dråpe helt til jeg solgte den et år senere! blah

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sylinderlekkasjetest, kan ikke si dette utifra en komptest.

Hvis ringene er dårlige vil du se det på sylinderlekkasjetest, men er det ringene pleier man å se det greit under kjøring.

En ting til, er oljeringene dårlige kan fremdeles kompringene være bra.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår