Gå til innhold

Sentrallås døde sakte men sikkert

Ranger emnet

stianvw

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2001 Passat.

Helt siden jeg kjøpte bilen var jeg imponert over rekkevidden til den fjernstyrte sentrallåsen. Jeg kunne låse opp/igjen bilen fra minst 30 meter.

Men i vinter sluttet fjernstyringen å virke. Men kun av og til. Og oftere og oftere.

Jeg har 2 sett med nøkler og jeg opplevde samme oppførsel ved bruk av begge settene. Jeg skiftet batteri i begge nøklene, men uten at det endret mønster for når fjernkontrollen virket.

Jeg la merke til at fjernkontrollen ikke virket når jeg skulle starte en kald vårmorgen, mens når jeg skulle låse bilen ved ankomst på jobb, var det ingen problem. Tempratur tenkte jeg.

Sommeren kom og det var god tempratur både morgen og kveld. Av og til virket fjernkontrollen til og med om morgenen, men etter hvert sluttet fjernkontrollen å virke i det hele tatt! Jeg tror ikke den har fungert siden juni.

Jeg har en venn som sier at fjernkontrollene på Passat har en lei tendens til å gå i stykker. Men jeg har 2 sett. Det ene settet har vært i bruk desidert oftest og det er finurlig at begge settene skal ryke samtidig. Min teori er at feilen er et sted i bilen. Jeg har sjekket alle sikringer...

Jeg har i samme periode vært plaget av dårlig strøm i batteriet og har ved et par uhell fått flatt batteri. Jeg var nødt til å skifte batteri tidlig i august. Jeg nevner dette i tilfelle det kan ha innvirken på dingsen i bilen som mottar signal fra fjernkontrollen. Det er mye som kan henge sammen i moderne biler...

Jeg har ingen peiling på hvor mottakeren til fjernkontrollen er montert i bilen. Jeg kunne tenke meg å ta en titt på den.

Er det noen som har opplevd det samme?

Noen som har forslag til hva som er galt?

Takk!

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider