Gå til innhold

Skal bygge sub - hvilket material bør jeg bruke?

Ranger emnet


le0n

Anbefalte innlegg

personlig merket jeg ingen lydforskjell på spon og mdf bare jeg stiver opp godt med restene (altså limte på mindre platebiter på inneveggene så de hjalp til å stive opp.

 

det sies at mdf gir bedre lyd, men personlig merket jeg ikke noe forskjell, og ofte er det allerede så mye ulyder i bilen at man neppe hører noe uansett. får vel sikkert kjeft av SQ folka her nå men.. :P

 

men spon er en rimelig og grei løsning, så stiver d opp med restene så blir det helt sikkert veldig bra. er etter min mening ikke værd å bruke pengene på mdf så lenge du stiver opp skikkelig med restene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par 12" PhonixGold element som jeg må ta i bruk igjenn etterhvert, og lurer på hvilken type plate det er vanelig og bruke/bra og bruke?

 

Er det vanelig 22mm spon som er tingen eller?

Jeg brukte 22mm sporfiner. ble helt toppers det :) MDF plater er SVINTUNGE og SVIN dyre.. Sponplater tåler ingen ting(slag, fukt osv)

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 22mm sporfiner. ble helt toppers det :) MDF plater er SVINTUNGE og SVIN dyre.. Sponplater tåler ingen ting(slag, fukt osv)

 

 

Takk for svar alle sammen, men ar vell konkludert med og bruke sporfiner jeg siden det vi bruker det på arbeid og da blir det gratis:)

Er ingen lydfantast så så lenge lyden er tilnærmet lik med alle disse tre satser jegt på det første og beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet tråden i stor glede! Bygge sub ja, dette ser interessant ut. Så feil er det altså mulig å skrive, du skal ikke bygge en sub! Du skal bygge en basskasse.
Må si jeg hadde samme tanken selv her... og så for meg noen endeløse diskusjoner om glassfiberstrie fra Biltema stivet av med epoxy, kontra kevlar-rester fra en istykkerskutt vernevest eller pappmaché-konstruksjoner, alt limt på en aluminumsrør eller stålrør, viklet med kobbertråd eller ståltråd osv. osv... :D For ikke å snakke om magnet-valget... Jeg har nok jobbet for lenge idag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt for mdf? Betalte i dag 282,- på Montèr for en 19xmm122mmx244mm plate. Ikke såå ille da :)

 

 

må si meg enig med den...prisforskjellen er minimal...tror det er snakk om 40 kroner på en hel plate med 19mm mdf i forhold til spon...

 

Jeg holder på å bygge ny kasse nå til XXX'en min, og der bruker jeg 22mm MDF, og dobbelt lag der jeg fester elementet...

 

Jeg syntes også MDF er mye bedre å bygge i da det er mye mer solid, og smuldrer ikke opp hvis du må ta en skrue ut en gang eller to...

 

 

Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår