Gå til innhold

Signalkabler

Ranger emnet


MichaelV

Anbefalte innlegg

Jeg har noen skikkelig billigjallakabler fra thorshov bilrekvisita..... Og det jeg lurer på er om det hadde værtnoe merkbar forskjell å bytte til noen bedre kabler, det er ikke noe slags støy jeg kan høre.

De var egentlig bare ment som noe midletidig, men jeg har ikke vært plaga med støy, så jeg lurer på om det stort sett er skjerminga som er den store forskjellen eller om det er noe annel og.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du disse kablene som følger med jalla kabelsett? :p

 

 

Bruker dem selv, har ikke noe problem med dem. Mente du om du merket noe forskjell på lydkvalitet?

 

Plages du ikke med støy er det vel ingen vits i og bytte den, hvis det ikke er no drastist spennigsfall på RCa kablene til forsterker da!

Pioneer--JBL--Momo Polk--Optima-SoundMagus :) STP støydemping.

 

Bil: Mitsubishi Galant -97 G8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE annet man absolutt bør gjøre først med en lydkvalitetsrettet bilstereoinstallasjon ang. f.eks gode produkter, riktig plassering av elementer og ikke minst støydemping av bilen, før man kan sette seg ned for å begynne og høre etter forskjeller på signalkabler. Bruk dobbeltskjermede, eller helst trippelskjermede signalkabler, til det budsjettet du synes er forsvarlig for deg, og gå i gang med resten av installasjonen.

 

Samt ikke minst min noget flåsete oppfatning angående kabler; Spør 100 HiFI-interesserte personer om hva som er en god signalkabel (eller høyttalerkabel) og du får minst 314 forskjellige svar på hvilken, hvordan og hvorfor en kabel lyder bedre enn en annen... samt ytterligere 144 innspill fra 86 tilfeldig forbipasserende HiFi-interesserte personer som hørte hva du spurte de første 100 om og som slett ikke mener man hører forskjell på kabler... og disse 86 har da 162 forskjellige forklaringer på hvorfor man ikke hører forskjell på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE annet man absolutt bør gjøre først med en lydkvalitetsrettet bilstereoinstallasjon ang. f.eks gode produkter, riktig plassering av elementer og ikke minst støydemping av bilen, før man kan sette seg ned for å begynne og høre etter forskjeller på signalkabler. Bruk dobbeltskjermede, eller helst trippelskjermede signalkabler, til det budsjettet du synes er forsvarlig for deg, og gå i gang med resten av installasjonen.

 

Samt ikke minst min noget flåsete oppfatning angående kabler; Spør 100 HiFI-interesserte personer om hva som er en god signalkabel (eller høyttalerkabel) og du får minst 314 forskjellige svar på hvilken, hvordan og hvorfor en kabel lyder bedre enn en annen... samt ytterligere 144 innspill fra 86 tilfeldig forbipasserende HiFi-interesserte personer som hørte hva du spurte de første 100 om og som slett ikke mener man hører forskjell på kabler... og disse 86 har da 162 forskjellige forklaringer på hvorfor man ikke hører forskjell på dem.

 

m'm

 

Sier no der ja.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si en ting her.. Noen signalkabler er dårligere enn andre.. hvis du legger mye penger i høytalere, cd-spiller og annet stasj, også kjøper du noen ORDENTLIG jalla signal kabler, så kanskje du ikke får samme lyd kvalitet som du hadde forventet..
Helt enig med deg, men man må bare støydempe bilen først, slik at man faktisk greier å høre forskjellen gjennom all dekk- og motorstøyen... ;)

Og hvilke kabler som er bedre enn andre, kommer bla. helt an på hvilke to enheter man kobler dem mellom... én kabel A kan være "bra" mellom en Clarion-spiller og en Audison-forsterker sammenlignet med kabel B, mens den blir "dårlig" mellom en Nakamichi-spiller og den samme Audison... men med en Nakamichi-spiller av en annen årgang med en annen pre-amp innebygd og denne Audisonen kan kabel A bli "bra" igjen... hårfine forskjeller og mye hokus-pokus i kabel-verdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar fra Transmedia :)

 

Kvaliteten på kabler har IKKE med hverken pris eller tykkelse på kabelen å gjøre. Det er svært mye "voodoo" og tykke, pene strømper ute å går på kabelmarkedet. Dessuten blir det svært ofte trukket sammenlikninger mellom ledermaterialet og lyden; kobber låter "varmt og litt mørkt", sølv låter "klart, men litt kaldt" osv. Det er nok endel psykoakustiske egenskaper ute å går her...

 

Det som gjør en GOD kabel er at den er tilpasset sitt bruksområde. Og som Transmedia nevner skal du gjøre MYE annet med bilen og anlegget ditt før du trenger å sette deg ned å finlytte etter forskjellen på kablene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har utviklet en egen oppfatning om hvilke kriterier som gjelder for en god signalkabel:

 

1: God skjerming.

2: Isolasjon som forhindrer diffusjon av oksygen.

3: Gode gull eller sølvpletterte terminaler.

4: At termineringen ikke er kaldloddet, men gjort skikkelig.

5: At prosessene er utført i et inert miljø for å forhindre korrosjon.

 

Problemet som kan oppstå ved dårlige kabler er rett og slett at de korroderer eller knekker i loddepunktene. Andre ting er at pletteringen er dårlig utført, noe som igjen forårsaker korrosjon, gjerne av typen som ikke vises på overflaten med en gang. En annen type er diffusjonsindusert korrosjon, noe en heldigvis ikke ser mye til. Men det har forekommet.

 

Korrosjon er forøvrig noe jeg vet en hel del om så jeg tror jeg skal stoppe her før folk blir skremt, hehehe :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager en stk. loddebolt og et stykk loddetinn (gjerne sølvloddetinn) og varmer således opp loddebolten vha den medfølgende sladden som igjen kopples til 230V i vegguttaket. Resten skjønner du nok. hellothere

Hardlodding er når en bruker Acetylen og Oksygen sammen med tilsatsmateriale av forskjellig legeringer. Denne loddemåten brukes sjeldent i forbindelse med lyd.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardlodding er når en bruker Acetylen og Oksygen sammen med tilsatsmateriale av forskjellig legeringer. Denne loddemåten brukes sjeldent i forbindelse med lyd.

 

Mvh

Pål

 

Høres mer ut som en måte å svi av de såpass tynne kobberlederene som er i en normal kabel, og spessielt en måte å få plastikken til å krølle seg en 10-20 cm bakover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som en måte å svi av de såpass tynne kobberlederene som er i en normal kabel, og spessielt en måte å få plastikken til å krølle seg en 10-20 cm bakover :P

 

HAHAHHAHAHHAHAH! :) Der har du en som har stål-roen på lodding :) Hehe , hørtes ut som du bør redusere styrken på loddeappartet ditt med en 2-3kilowatt :D Har gjort dette selv, men det var med loddehammer , og den smelter det meste uten betekningstid! :D

 

Jeg har kaldlodda masse kabler , og hvis jeg forstår det rett så er det å bruke det smeltede loddetinne som "lim", dvs hvis du skal lodde to punkter sammen så fører du bare loddetinnet inntil den varme tuppen på loddeapparatet og lar tinnet dryppe ned på de to punktene (feks to ledinger du har tvunnet i sammen) og er fornøyd med det. Da har du utført en "ekstrem" kaldlodding. tinnet holder fungerer bare som "lim". Compendre ?

 

Skal du lodde skikkelig , så legger du ledningenen du har tvunnet i sammen oppå tuppen til loddeapparatet og venter til ledningene er så varme at loddetinnet smelter når du tar det borti LEDNINGENE , og lar tinnet smelte inn i ledningene , slik at det legger seg over alt "inni" tvinningen. Noe sånt. :D Er ikke akkurat verdensmester i dette. Men nå har du en forklaring iallefall.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk CoaSlip. Det jeg pleier å gjøre er altså å la de to delene jeg skal feste sammen ligge inntil hverandre/surre dem sammen, også smelter jeg loddetråd rundt slik at det holder litt bedre. Noen ganger har jeg varmet opp delene jeg skal feste sammen også latt tinnet smelte på delene.

 

Jeg lodder aldri ledninger sammen, jeg bare fester de ekstra ved terminaler og slikt. Det er jo en uting å skjøte høytalerledninger, ganske unødvendig er det også.

 

Men jalla, hvordan blir termineringen laget "skikkelig" da?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår