Gå til innhold

fjerne rust

Ranger emnet

Torodd

Anbefalte innlegg

Kommer an på hvilken grunning du har brukt.

Du får aldri vekk ALL rust på denne måten. Kanskje ikke engang ved sandblåsing er du garantert å få vekk ALL rust.

Små mikroskopiske rustpartikler kan/vil sitte igjen.

Rust trenger ikke tilførsel av oksygen utenfra for å utvilke seg. Derfor kan ikke rust "kveles" ved stenge det inne.

Imindlertid kan rust til en viss grad stoppes med spesielle grunninger/malinger. Det er en slik type grunning du må bruke etter at du har slipt vekk synlig rust. For eksempel Coroless, som fåes på de fleste fargehandlere.

En annen metode er å etter sliping påføre en såkalt "rustomvandler", en slags melkeaktig tynn væske som påføres den slipte overflaten, venter etpar timer påfører ett strøk til, venter nye 24 timer og grunner/lakker over med vanlig grunning/lakk.

Er ikke sikker på hvilken metode som er best, men holder en knapp på Coroless ihvertfal for utendørs bruk.

Men det KAN hende du har fått vekk alt. Ikke ta opp igjen alt sammen bare fordi jeg har skrevet dette. Vent og se. Kanskje hodler det seg bra det du har gjort.

Jeg reagerer imidlertid på at du har tectylert rett oppå grunning. Det blir feil. Grunningens oppgave er å feste lakken. Derfor er grunningen porøs for å gi lakken best mulig feste og dermed ikke tett. Tectyl er herller ikke vanntett. Den skal kun beskytte lakken mot steinsprut ol.

Har du kun grunning og tectyl, betyr det mao at du ikke har en vanntett beskyttelse utenpå metallet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

audå.... då får e vel ta og pusse vekk d jeg la på (heldig vis ikke mye, greit og stoppe d føre det utvikler seg) så legge på noe rustkiller opplegg, så grunne, lakke og legge på tektyl. har du/dere et bedre forslag til hvordan jeg skal stoppe rust (hvilke type lakk grunding rustkiller jeg burde bruke) hvor jeg får kjøpt d) så kom med d. har ikke sanblåseutstyr....

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider