Gå til innhold

hva bruker dere som rust beskytelse??

Ranger emnet


Olsen_nissan

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg skrapte vekk litt nå... blankt metall var det under... også i rennene (der alt vanne samler seg... vet ikke helt va d heter) der hadde jeg ikke pussa så nøye.. men var blankt metall.. får se om noen dager ossen det ser ut.. skal ned å male på "rustbeskyttelse" på resten av "rusten" på gulvet...

håper det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god tråd dette her. endel bra svar her synes jeg..

Selv bruker jeg bare syregrunning fra lesonal, 2komp. (volvo amazon '67 rest. prosjekt) ville aldri falt meg inn å "oversett" rust.. ved å bare male over det med noe vidundermiddel ;)

 

mvh

 

stian

 

Er ikke uten grunn at endel folk sandblåser karroseriet, for så å la det stå ute en liten stund, for så å lakke med f.eks. rust bullet. Denne gradvise overgangen fra metall til rust til lakk gir heft man bare kan drømme om på bart metall..

 

Nå fester riktignok rust bullet også bedre enn så og si alt annet på bart metall og, men på rust sitter det helt utrolig..

 

Som sagt, det er fordi det blir en gradvis overgang.

 

MVH

Dag Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette produktet har jeg prøvd.

Stoler ikke helt på det. Hvis du pusser hull på den blåsorte overflaten vil du oppdage at ikke-omdannet rust fortsatt eksisterer under det harde skallet.

Godt mulig denne rusten ikke vil utvikle seg sålenge det ikke går hull på overflaten, men jeg har prøvd det utenpå en bilskjerm og det funket ikke i det hele tatt.

Steinsprit ol lagde hull i lakken jeg la over og i den blåsorte overflaten. Da gikk det ikke lang tid før alt var rustent som før.

 

Mulig det vil funke greit på innvendige detaljer osv.

 

 

Brukt rett fremgangsmåte? Det er en mer komplisert fremgangsmåte når man bruker dette produktet i somme tilfeller. Brukes på offshore kostruksjoner.

Man må lese nøye gjennom fremgangsmåten på før man bruker dette produket.

Man skal IKKE lakere rett over det med vanlig akryllakk uten å legge et lag med isogrunning imellom. Untaket er visst du bruker ren blanding av ferroprimer.

 

Tviler også på at det er svindyrt for ingenting.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere utgaver av dette produktet. Kan godt hende noen er bedre enn andre, men prinsippet virker temmelig likt.

Har prød to forskjellige. En fra Biltema pluss en til som var dyrere. Husker ikke merket på den.

 

Ingen av de stod det noe advarsel mot å lakke rett oppå. Tvert imot ble den blåsorte overflaten fremhevet som en ypperlig grunning som kunne overlakkes med nær sagt hva som helst.

 

Fremgangsmåten elleres ble også flugt til punkt og prikke.

 

Men uansett vil jeg anbefale alle som vil prøve et sånt produkt å "test-slipe" på et sted i overflaten etter endt behandling med produktet.

Finner man brun "frisk" rust nede ved metallet, har jeg ikke særlig tro på holdbarheten i det lange løp, og ihvertfall ikke motstendsdyktigheten mot sår.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere utgaver av dette produktet. Kan godt hende noen er bedre enn andre, men prinsippet virker temmelig likt.

Har prød to forskjellige. En fra Biltema pluss en til som var dyrere. Husker ikke merket på den.

 

Ingen av de stod det noe advarsel mot å lakke rett oppå. Tvert imot ble den blåsorte overflaten fremhevet som en ypperlig grunning som kunne overlakkes med nær sagt hva som helst.

 

Fremgangsmåten elleres ble også flugt til punkt og prikke.

 

Men uansett vil jeg anbefale alle som vil prøve et sånt produkt å "test-slipe" på et sted i overflaten etter endt behandling med produktet.

Finner man brun "frisk" rust nede ved metallet, har jeg ikke særlig tro på holdbarheten i det lange løp, og ihvertfall ikke motstendsdyktigheten mot sår.

 

Ferromax produkter fra biltema??

Det er jo seks forskjellige produkter for rustfjerning og rustbeskyttelse. Du finner jo produktet der inne vel som du brukte. Er noen bilder der å styr..

 

Ferromax sin annbefaling av rustfjerning/beskyttelse karosseri:

 

1. Slip/puss bort rusten. Rust i porene fjernes og drepes kjemisk med Ferromax Corroflux. Skyll av med vann, helst varmt vann. La tørke, bruk gjerne varmepistol/hårføner for bedre tørk. Skulle det være svarte/mørke felter etter behandlingen med Corroflux ser man bare bort fra dette går til punkt 2 i behandlingen.

 

2. Den rensede overflaten påføres et til to strøk med ren Ferromax Rustkiller. La herde 24 timer! (For Ferromax Rustkiller Express. 5 timer)

 

3. Lag en blanding av 50% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 50% FerroPrimer. Gi to til fire strøk med denne blandingen.

 

4. Avslutt med en maling/lakk som er egnet for toppstrøk.

Ønsker man å lakkere med billakk skal man alltid legge minimum et strøk med IsoGrunn før lakkering. Dette for å unngå kjemisk reaksjon. Avslutt med et eller flere strøk billakk.

 

 

Når man tilsetter Ferromax Rustkiller i andre malinger og lakker som ikke leveres av oss bør man alltid gjøre en prøve i hvert tilfellet for å konstatere at mediene blander seg godt. Malinger som Arcanol, Bengalakk, Penguin Shipolin og lign. fungerer veldig bra sammen med Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express. De fleste malinger som er basert på alkydolje og white-spirit blander seg godt med Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express.

 

Har du ytterlige spørsmål kan du ringe support på tlf: 40 40 20 99 mellom kl. 07:00-22:00 alle dager. Ved stor trafikk overføres du til telefonsvarer. Legg da igjen beskjed og vi ringer deg opp igjen så fort vi er ledige.

 

Ferromax sin anbefaling for understellsbehandling:

 

Les nøye gjennom hele beskrivelsen før du starter behandlingen!

 

METODE 1

Denne metoden tar sikte på å først fjerne alle spor av rust før man rustbeskytter Rustfjerningen gjennomføres enten mekanisk gjennom sandblåsing eller kjemisk ved hjelp av Ferromax Corroflux.

 

Punkt 1.a) og 1.b) er to alternative metoder for å fjerne rust fra understellet.

 

1.a) Stimrens med høytrykk. Løs understellsmasse og rust fjernes. Det er viktig at man går nøye over alle flater. Gravrust slipes vekk. Gjenværende rust i porene behandles og fjernes med Ferromax Corroflux.

1.b) Stimrens med høytrykk. Løs understellsmasse fjernes. Sandblås grundig alle overflater hvor det er spor av rust. Er det rust igjen i porene etter sandblåsingen kan denne behandles og fjernes med Ferromax Corroflux. La tørke grundig, helst med varmluft før man behandler videre. Har man ikke anledning til å tørke med varmluft bør man la bilen tørke i to døgn før videre behandling.

 

2. Påfør Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express. Sprøyt hele understellet. Benytt gjerne lavtrykkssprøyte eller spruteflaske. Mett godt alle flater og ikke spar! Gå over minst to ganger med 12 timers mellomrom. Gammel fast masse som sitter godt gjennommettes med Ferromax Rustkiller. Ønsker man optimalt resultat kan man gjenta behandlingen etter et døgn.

 

3. Påfør en blanding av 75% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 20% MetalDefence på hele understellet.

 

4. Påfør en blanding av 10-20% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 80-90% MetalDefence på hele understellet.. Om man ønsker kan man for å lydisolere til avslutning legge tykkmasse som Tectyl eller lignende. Er tykkmassen basert på parafin eller whitespirit kan man med stor fordel blande inn 10% Ferromax Rustkiller i tykkmassen. Da blir tykkmassen mye mer fleksibel og har ikke så lett for å tørke ut og slippe fra underlaget.

 

 

 

METODE 2

Denne metoden tar ikke sikte på å fjerne alle spor av rust. Noen er skeptiske til denne metoden, men vår erfaring er at den er like effektiv som metode 1. Benytter man seg av metode 2 sparer man seg for endel arbeide.

 

Stimrensing kan spares, men fjern sand og skitt fra hyllekonstruksjoner. All skitt og sand som bygger må vekk. Løs rust fjernes. Gravrust slipes vekk. Det er viktig at de ikke det finnes løs rust igjen. Rusten som er igjen må altså være så fast at man kan f.eks. kan bruke en skrutrekker med kraft på den uten at den lar seg fjerne.

 

1. strøk: Påfør en blanding av 95% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 5% AntiCorr direkte på den faste rusten. Mett rusten grundig. Et tynt tørt sandsjikt på understellet blir som støp sammen med Ferromax Rustkiller og er bare en fordel.

2. strøk: Påfør en blanding av 70% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 20% MetalDefence og 5% AntiCorr.

3. strøk: Gjenta som 2. strøk.

4. strøk: Påfør en blanding av 10-20% Ferromax Rustkiller/Rustkiller Express og 80-90% MetalDefence.

 

Mett godt alle flater og ikke spar!

 

Om man ønsker kan man for å lydisolere til avslutning legge tykkmasse som Tectyl eller lignende. Er tykkmassen basert på parafin eller whitespirit kan man med stor fordel blande inn 10% Ferromax Rustkiller i tykkmassen. Da blir tykkmassen mye mer fleksibel og har ikke så lett for å tørke ut og slippe fra underlaget.

 

Har du ytterlige spørsmål kan du ringe support på tlf: 40 40 20 99 mellom kl. 07:00-22:00 alle dager. Ved stor trafikk overføres du til telefonsvarer. Legg da igjen beskjed og vi ringer deg opp igjen så fort vi er ledige.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferromax gir jeg tommelen opp selv cheers

 

De selger jo en hel rekke produkter, men Ferromax rustkiller er liksom basisen i de fleste behandlinger. Den fjerner/omdanner ikke rust som corroflux gjør (samme firma), men stopper utviklingen (det er en anodisk olje, for de av dere som har interesse av kjemi). Denne oljen penetrerer rust godt og flyter lett mellom metallplater der det kan være rust man ikke ser. Siden oljen er fortynnet med en god dæsj terpentin vil dette stivne etterhvert og etterlate en tørr hinne som kan behandles videre med andre produkter fra samme firma.

 

Jeg skal si meg enig i at det er bedre å fjerne all eksisterende rust, enn å sette den på vent.. Før eller siden vil problemet dessverre dukke opp igjen.

 

Mitt tips er å blande inn en del ferromax rustkiller i vanlig understellsmasse (type tectyl og liknende) så blir den lettere å jobbe med, Dessuten gjør dette at massen ikke så lett tørker inn over tid og løsner fra underlaget som tectyl-liknende produkter kan gjøre.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne med rustsveising og rust på karrosseriet mitt nå, men hva er det som er optimalt å bruke? Noen som har erfaring med det her som veit at det fungerer? Har vært borti Brunox, corroless, ferromax osv...

Har hørt at noe syre greier eller noe to-komponent skal være gull?

Fungerer trctylen og hullromsmassa fra biltema bra?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår