Gå til innhold

Intens kvining fra hjuloppheng eller lignende..

Ranger emnet

Marvil

Anbefalte innlegg

Var på vei hjem med bilen nå nettopp, så plutselig begynner det å kvine noe intenst framme på bilen. Stoppa, skrudde av bilen, starta, og prøvde å trille litt, men samma opplegget. Fikk en til å stå ved hjula for å høre, og det høres like bra ut fra begge sider, så det utlukker vel ideen min om at det kunne være noe bremser ellerno som tok borti..?

Så når jeg klarte å få trilla bort til huset, så spylte jeg bremseskivene og litt oppunder bilen med hageslangen, og da forsvant lyden. Så det er tydeligvis noe som trengs å smøres..

Men hva kan dette være..? Siden det høres like bra ut fra begge sider, så må det vel være noe felles fester under bilen ellerno..? Lyden er vertfall metall mot metall.. Får vel ta en tur på verksted ellerno imorra, men er lite intressert i å betale 800 spenn i timen til Møller for at de skal se på det, så tenkte om noen hadde noen idèer, så var jeg litt lenger vertfall..

Lyden kommer forøvrig ikke (vertfall ikke samma nivået) når det er sving på hjula..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm det var ikke greit og si..men ville trodd det kunne være en reim ellernoe..

servoen har vel en reim ?

men som du sier..lyden er metallisk..da er vel mindre tjangs for at en reim lager slike lyder..

ikke nødvendig og sette den hos møller for sånnt arbeid i allefall !

de får ta seg av elektronikk og finmekanikk..grovarbeid kan hvilketsomhelst verksted ta..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg hadde en slik "vine" lyd også etter at jeg bytta calipere, og det sitter vel et slikt metallskydd ved spindelen eller rundt der, så kan hende det har komt noe stein/e.l der kanskje.

I mitt tilfelle hadde jeg klart å bøye denne metallskydd greia så jeg bøyde den bare litt tilbake og så vips ble lyden borte :D

men nå kom lyden bare ifra ene siden hos meg så da ja :)

Så det kan jo bare være noe slikt "enkelt".

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at kvining er litt feil ord å bruke.. Høres kanskje mer ut som metallisk romling, som at en stein tar borti ellerno..

Prøvde bilen igjen nå nettopp. Første meteren var lyden der, så forsvant den. Kjørte noen hundre meter, tok 360 graders sving begge veier, ingen lyd. Ikke når jeg rygger heller. Begrensa hvor mye jeg fikk testa den, siden jeg bor i et nabolag med mye gamle folk, samt unger..

Vurderer å ta en tur på Mekonomen i morgen, høre om de har mulighet til å se på det. Litt kjedelig om lyden ikke er der da, siden det da kan bli vanskelig for dem å finne en teori..

Lyden minner som sagt om en stein som tar borti, men siden lyden høres ut som den kommer fra begge sider, så er det vel lite sannsynlig at jeg har fått stein inni begge samtidig..

Har fått tips om bremseskjold, bremseklosser som stikker ut, samt ABS-kransene, men lite kunnskap hindrer meg i å få sjekket dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur på Mekonomen idag. De så på det (uten å demontere noe), og vi kjørte en tur med bilen, uten at det kom noe mer ulyder, så midlertidig konklusjon er at det har kommet en stein inn i bremsene.

Har forøvrig mye bremseklosser igjen, så da lurer jeg på hvorfor det hviner (ikke samma lyden som med steinen, men slik bremsehvining) når det er sol og tørt ute..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider