Gå til innhold

Klunkelyd i bakhjulsoppheng

Ranger emnet


Jokek

Anbefalte innlegg

Min 940 har fått en klunkelyd i bakhjulsopphenget som kommer over små humper og ujevnheter i veien. Svært skjelden den kommer over fartshumper.

 

Jeg er rimelig sikker på at dette kom etter at jeg senket bilen, men lyden kan også ha vært der før og blitt forsterket av de stivere fjærene og demperne.

 

Alt jeg skrudde i ved byttingen, dempere og fjærtoppene, henger godt fast. Når jeg røsker i et av bakjulene og lager en sideveis bevegelse, klarer jeg å reprodusere lyden. Min mistanke faller på foringene til panhardstaget, men jeg er usikker. Vil disse bli mer belastet ved senking? Senkingen er max 30mm.

 

Det kan også være de øvre fjærfestene, da gummien så litt gammel ut når jeg bytta, men lyden hørtes ut til å komme fra et sted litt lavere når jeg røska i bakakselen.

 

Om det er en av demperne må de ha vært defekte da jeg kjøpte dem.

 

Noen forslag før jeg blir gal og bytter alt av foringer baki der?

 

(Har postet dette på NVKB også.)

 

mvh

Jokek

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hjullager? Mulig det. Sier det klunki-dunk over humper da?

 

Sist gang jeg hadde hjullagerprob (Volvo 242 DL) var det bare skraaaap-skraaaaap baki der.... :-) Ikkeno hyggelig.

 

Skal sjekke klunki-dunken i helga.

Forresten, det er vel ikke så enkelt å stramme hjullagrene bak?

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke metall mot metall lyd nei. Ikke er det noe som tenderer til å ligne på en skrapelyd heller.

 

Ulyden høres ut som om en liten sigøyner bor i bagasjerommet mitt og slår med en liten gummihammer mot bagasjeromsgulvet i hver hump.

 

Det kan også være kjevepartiet til en stivfrossen meksikansk emigrant som henger under bilen i påvente av at jeg skal krysse grensa til USA.

 

Jeg har sett etter, og det er ingen av de overnevnte tilfellene.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svææææært vanskelig å si uten å ha hørt det, men jeg holder en fing på et hjullager..

 

Når hjulene er over bakken, snurr dem, og hør etter en "friksjonslyd" eller hva jeg skal kalle det, hold i fjæren mens du snurrer hjulet, om du kjenner vibrasjoner, så er det gåent, og prøve ¨å snu hjulet i kantene (vanskelig å forklare)....

 

De er vel rimelig billig til 740, og det tar da ikke mange minuttene å bytte, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg fant feilen ganske kjapt.

 

De nye støtdemperne er bittelitt smalere i toppen enn de gamle, så bolten klarte ikke å presse den inn bra nok. På 240 er demperen skrudd i direkte med bolten, men på 940 stikkes demperen opp i et rom. Om dette rommet er for vidt må man klemme ytterveggen (skjermen) sammen med demperbolten.

 

Jeg dro av demperen, snudde den og skrudde den på igjen så hardt som jeg torde (sikkert 2x angitt moment). Lyden ble borte :-)

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår