Gå til innhold

Ombygging til Turbo

Ranger emnet


methano

Anbefalte innlegg

Hei der..

Jeg jobber til hverdags på et bilverksted (delelageret), og en kveld jeg bytta potte på min mor sin bil oppdaget jeg diverse saker som var slengt rundt på verkstedet..

Noe av dette var bl.a. en turbo til en 940, intercooler til en V70 og diverse "turboslanger".. Dette var deler som var byttet på noen biler som garantier og som var "frie"... De virket hele og greie, men sender vel turboen inn til overhaling... intercooleren kan vel "skippes" hvis den er defekt...

 

Plansliping av toppen får jeg for noen hundrelapper hos maskineringsverksted og har gode avtaler med motordel-leverandører...

 

Har også tilgang på verksted som kan bøye rør til eksosmanifoil/grenrør, og kjenner dyktige sveisere til denne jobben...

 

Det er snakk om en Renault Clio 2 fase 1, (2001mod), med en 1,2i motor på 58hk.. Som akkurat er ferdig med garanti tiden vel å merke...

 

Har ikke tenkt å blodtrimme bilen, bare nok til å kunne trekke bilen opp trybakken (for de som er lokalkjente i mandalsområdet) i femtegir, og kunne lage den karakteristiske "ptsjjjj" lyden...

 

Er det noen her som har gjort nogenlunde det samme med en bil (ikke nødvendigvis en Clio), og som har noen tips for hvordan man kan utføre en slik jobb på en måte som gjør at motoren holder noen år til...???

 

Marius A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slitt turbo til en 2 liters motor vil ikkje gjøre en god jobb for lett trimminga av en 1.15 liters motor. Du vil trenge mye eksos for å få ladetrykk.

 

Med 9,6:1 i komp som den bilen har bør du hekker senke, og ikkje heve kompen som du vil gjøre med plansliping. Men plansliper du toppen og lager deg et greinrøyr vil du klare litt øka moment, men for å få merkbar forskjell må du trykkmate.

Så du bør heller senke kompen, gjerne ved utfresing av forbrenningskammeret, eller kjøre orginal komp, liten turbo og lavt trykk. Da vil du og få bunndraget du ønsker.

Og så må du nok bytte ut 95 oktan med 98 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senke kompen er ikke nødvendigvis no krav om han skal kjøre lavt trykk. bilen min gikk to sesonger med orginale 1.6 motoren som hadde 9.4:1 i komp, og turbo, ladet oppmot 0.9bar på det meste.. denne motoren tok aldri skade av dette(funker flott fortsatt), men bilen var utstyrt med "datasprut" så jeg var sikker på at tenning og bensin var justert riktig..

 

over 9 i komp er ikke noen umulighet å kombinere med turbo (nye motorn min som er trimmet mye mer har såpass høy komp som 9:1 den og..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke en slik 940turbo en slik "lavtrykksturbo"? og hvor i turtallsregisteret begynner denne å lade? mener jeg prøvde en slik volvo engang, og den ladet vel friskt fra 15-1600 o/min ..isåfall vil vel dette kunne bygges sammen. Hvis clion har grunnkomp. på 9,6:1, så er vel 0,5bar lading null problem, dette vil sikkert ikke komme før 3000 o/min på clion, da eksosmengden er betraktelig mindre enn på volvon. Det er vel bedre at turbon er for stor, enn for liten? Detta hadde jeg prøvd å bygge sammen, men noe ræserbil blir det vel ikke....

 

gudd løkk

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en lavtrykksturbo ja..

De pratet iallefall om det på jobben at den hadde stått på en B230FK maskin..

 

Kan iallefall prøve å bygge det sammen, skal legge det ut under prosjekter iallefall da...

 

Men noen nevnte noe med hjernen og slikt, hvordan kan jeg "lure" den..

Finnes det evt. en erstatningshjerne... Jeg vet godt at en lille snertne 1,2literen ikke er verdens mest brukte trim-objekt, men noen har vel vært litt greie med meg. :)

 

Jeg snakket med en dude inne hos Renault importøren idag, det var visst ingen andre turbokonverterte clioer i norge idag.. Dette tente meg litt... ;)

For å kunne godkjenne måtte jeg bytte bremser.. 2,0 16V har ventilerte foran og skiver bak.. Bytter til slikt da..(finnes sikkert en hos en hugger nedover i europa; mao. road-trip!!!)

Men han snakket noe om at noe på styringen også måtte byttes...

Hva kan dette være...

 

Fikk ikke tak i noen på biltilsynet som kunne svare meg på dette, stod på vent i nesten 20minutter... *argh*

 

Noe racerbil blir det nok ikke uansett, men bilen er lett og god å kjøre (og har tilhørt mandal kommune, helse og sosialtjenesten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få programmert en "unichip" som lar dysene ha lengre åpningstid samt at tenningskurven blir en annen. Ideelt skifter du dyser til en 1,6 el 2 liter motor, dette kan sikkert noen på jobben din ha liggende i en skuff... skifter du dyser hadde jeg prøvd først uten annen motorstyring, får du tenningsbank må du gjøre noe mer... tror flissundet motorservice kan programmere ny e-prom til deg. Hadde uansett ventet med dette til jeg hadde prøvd hvordan det funka.. Du får jo ikke rare trykket med denne blåsa.. kjør på!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det med motorstyringen...

De så mørkt på det her på jobben... :(

 

Hvor får jeg tak i en motorstyring jeg kan programmere?!?

 

Noen som vet??

Det finnes som regel to muligheter. Avhengig av hvordan den originale styrehjernen oppfører seg kan man enten benytte og remappe den originale styrehjernen (slik som 99% av Hondaene), eller man monterer et helt nytt system fra Haltech/Autronic/Microtech/Wolf/Hestec/DTA-Fast/Megasquirt som man mapper selv/får noen andre til å mappe.

 

Det finnes eventuelt en tredje vei. Benytte det originale systemet, men forhindre dette fra å se ladetrykk (hvis systemet er MAP-basert) via en såkalt "missing link", altså en ventil som stenger ved overtrykk, koblet før MAP-sensoren. For bensinstyringen kan man da bruke f. eks. en APEX'i S-AFC som styrer bensinmengden, mens den originale hjernen tror at trykket bare er 0 og legger til "den vanlige" mengden bensin.

 

Det som er kritisk, spesielt i en turbokonvertert sugemotor, er tenningstidspunktet. Vanlige sugemotorer har vanligvis tenningstidspunktet 25-30 grader før øvre dødpunkt, men en turbomotor kjører cirka 15-20. Det høres ikke så allverdens mye ut, men dette senere tenningstidspunktet er det som gjør at motoren holder lengre enn en eneste stripe utenfor verkstedet. Uten tilbakestilt tenning kjører man en tikkende bombe hva angår driftsikkerheten, men de går ofte sabla godt før man får rådene ut blokka (grunnet tidlig tenning og meget høyt sylindertrykk).

 

Men gi ikke opp. Det finnes alltid en måte å ordne ting på. Med litt flaks bruker motoren luftmassemåler (MAF), og kan mappes via Unichip. Dette må du sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en lavtrykksturbo ja..

De pratet iallefall om det på jobben at den hadde stått på en B230FK maskin..

 

Kan iallefall prøve å bygge det sammen, skal legge det ut under prosjekter iallefall da...

 

Men noen nevnte noe med hjernen og slikt, hvordan kan jeg "lure" den..

Finnes det evt. en erstatningshjerne... Jeg vet godt at en lille snertne 1,2literen ikke er verdens mest brukte trim-objekt, men noen har vel vært litt greie med meg. :)

 

Jeg snakket med en dude inne hos Renault importøren idag, det var visst ingen andre turbokonverterte clioer i norge idag.. Dette tente meg litt... ;)

For å kunne godkjenne måtte jeg bytte bremser.. 2,0 16V har ventilerte foran og skiver bak.. Bytter til slikt da..(finnes sikkert en hos en hugger nedover i europa; mao. road-trip!!!)

Men han snakket noe om at noe på styringen også måtte byttes...

Hva kan dette være...

 

Fikk ikke tak i noen på biltilsynet som kunne svare meg på dette, stod på vent i nesten 20minutter... *argh*

 

Noe racerbil blir det nok ikke uansett, men bilen er lett og god å kjøre (og har tilhørt mandal kommune, helse og sosialtjenesten!)

 

husk at ved en evt. godkjenning så må du betal avgift på de ekstra HK`ene dine!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som dere sikkert har oppdaget, ganske grønn på dette med trimming av bil, har stort sett ikke gjort mer på bilene mine enn eksos og luftfilter..

 

Skrev ut litt fra Autodata:

 

Sylinderantall : type: 4/OHC

Slagvolum : cm2: 1149

Kompresjonsforhold : 1: 9,6

Blyfri bensin : Ja

Oktantall : RON : 95

Tenningssystem : Merke: Sagem/Marelli

Tenningssystem : Beskrivelse: Map-DIS

Utløserplassering : Veivaksel

Brennstoffsystem : Merke: Sagem/Marelli

Brennstoffsystem : Type: MPI

Brennstoffsystem : Beskrivelse: MFI-i

Luftmåling : Type: Manifoldtrykkføler

Kombinert tenning og bensinkontrollmodul : Ja

Diagnosekontakt : Ja

 

Fortenningskontroll : ECM-kontrollert

 

Er det noen som klarer å tyde hva slags "dings" jeg da kan lure motoren med???

 

Marius A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår