Gå til innhold

de glemte Japanske sportsbilene

Ranger emnet


Kebab gud

Anbefalte innlegg

Det finnes mange japanske sportsbiler..

jeg tenkte jeg skulle komme med en lite liste over glemte sportsbiler fra japsn de siste 20årene..

 

 

NISSAN 300ZX (HGZ31)

Mange har glemt den første 300ZX, mange vet faktisk ikke at det har vert 2 stykker med navn 300zx

uansett den første ble levert med 1 turboladet 2liter rekke6 (RB200DET)

disse hette faktisk 200ZR..

den ble også levert med en 3liter V6 som man fikk både med og uten turbo (VG30DE/ VG30DET)

denne hette 300ZX og 300ZR

Jeg vet ikke om man fikk denne i norge, men den er jo LITT søt da?

 

50009-2.jpg

50009-4.jpg

50009-7.jpg

50009-8.jpg

 

 

Toyota Supra (MK3 JZA70)

De fleste kjenner nok til MK3 .. men den de fleste tenker på er nok da MA70 eller GA70 ettersom det er de som var tilgjenglig for oss.. men JZA70 var verstingen.

den hadde ikke den største motoren men den hadde motoren som ytet mest ..

den hadde en 2,5liter twinturbo Rekke6 (1JZ-GTE)

denne motoren er den eneste 6sylindret turbomotoren toyota fortsatt produsere nå har den derimot VVT-i og singel turbo

dette er storebroren til 2JZ-GTE eller aka "supra-motoren"

1jz er mindre men yter det samme og er bygget mer "seriøst" enn 2JZ.

så vil du ha en MK3 supra med Mye kraft.. drit i de med 1G-GTEU og 7M-GTEU og kjøp en med en 1JZ-GTE.. motoren som senere ga oss 2JZ-GTE..

Må da også sies at JZA70 ikke ble levert i norge :P

 

toyota_supra_1725.jpg

toyota_supra_1727.jpg

toyota_supra_1724.jpg

toyota_supra_1723.jpg

 

Subaru SVX

denne bilen ble levert i norge, den har også en 3,3liter boxer6 og 4wd så den har noen gobiter folk glemmer..

mye av grunnen til at de ble glemt har nok det med at den er ganske kjip designet

den hadde heller ikke turbo noe som kunne ha reddet hele bilen..

men 240hester er ikke direkte lite

 

1.jpg

4.jpg

6.jpg

(jeg ville likt å sett noen putte en porsche motor i denne)

 

Mitsubishi Starion

Bilen som fikk feil navn :P

Den glemte Mitsubishien..

Den siste Mitsubishi RWD

denne bilen er kjent for mye rart.. men likevel er den ikke så veldig kjent!

uansett satt det 2 motore i denne , en var en 2liter Rekke4 med turbo og den andre var en .. 2,6liter rekke4(?) med turbo

men det viktigeste med bilen er ikke motoren .. det er hvilket hjul som snurrer når du trykker på gassen .. og ja ... det er bakhjula!

det finnes mange starion i norge .. nesten alle med 2,6literen..

 

mitsubishi_starion_14045.jpg

mitsubishi_starion_14049.jpg

mitsubishi_starion_14043.jpg

 

MAZDA RX-7 (FC3S)

De fleste glemer "mk2" RX-7, noe er veldig synd ettersom det er en fantastisk bil.

selv med turbo hadde den ikke fult like mye krefter som FD3S hadde men hadde nok med 205hk.

men hey! bare putt i en motor fra FD når du først har den ute for å vedlikeholde den :P

Bilen er direkte tøff, men blir litt herpa av at det nesten bare er FC Caber i norge :/

 

fc1.jpg

fc3sr.jpg

 

Personlig synes jeg dette er den fineste RX-7en .. og tenker man da på at jeg hater biler elder enn 7år så sier det mye

 

Neste runde blir forhjuls couper du aldri ser og vi stiller spørsmålet: kan en japansk/amerikansk bli bli bra?

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Artig tråd!

Etter min mening er det interiøret som drar mest ned disse bilene. Det varierer fra brukbart til fryktelig.

 

Litt off topic kanskje, men i USA får man kjøpt ombyggingssett for å putte en 5,7liters Chevrolet V8 i Mazda RX7. Med tanke på at man lett får de motorene opp i 400hkr og like mye dreiemoment skulle en tro det fikk fart på Mazdaen....;)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden likte jeg cheers Liker de litt eldre japsebilene bedre, og da gjerne uten for mye styling etc ;)

 

Men hva med en tråd for ditto britiske? ;) Kunne blitt kos. Kanskje tatt litt OT diskusjon av britisk øl i slengen cheers (Vet ikke helt hvorfor jeg er øltørst denne morgenen..)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er den en SÅNN 300zx eller er den den som kom etter?

 

kommer med flere lister snart .. kunne ikke ta alle samtidig.. og dette er bare innen de siste 20årene ..

 

d er en SÅNN 300zx ja ;) "åttitals" tofarget med grå nederst og svart øverst! delt med en rød linje...feite felger på den, fem eika azev felger tror jeg med skikkeli kant bak! :D deili deili bil! :pray

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg hadde bedre tid enn forventet :P

 

FWD fest

De fleste hater nok FWD like mye som meg , men noen...ja noen elsker de..

under er en liste av glemte Japanske FWD couperer..

 

Mitsubishi FTO

Denne bilen ble bare solgt i japan og resten av asia selv om jeg er litt usikker på det

Selv om den er FWD så har den noen litt spennende motorer..

Først så har den en 1,8liter som yter 125Hk..

jeg hadde en gang en bil som veide like mye med den mer avanserte utgaven av den motoren .. og hvis de er like på noen måte så er det en goomotor..

men den mest spennende motoren er selvsagt V6en ..

selv om V6en bare er på 2liter så har de hentet ut 200hester fra den.

200 V6 hester i en bil som veier under 1200kg er ganske bra selv om den trekker feil sted

Bilen ble produsert mellom 1994 og 2000

Jeg har hørt at det er noen FTO i norge... noen som kan bekerefte?

 

mitsubishi_fto_12079.jpg

mitsubishi_fto_12080.jpg

mitsubishi_fto_12081.jpg

 

Toyota Curren

Denne bilen er det ikke mye å si om egentlig, den ble solgt i USA og japan.

det er egentlig bare en Celica med ny front.. men den hadde også samme motorene..

verstingmotoren var 3S-GE fra MR2 og presset ut 170Hk..

Fronten kan gi noen flashbak til andre produsenter sine biler.. men hvem var først?

ble produsert mellom 1994 og 1998

 

toyota_curren_4193.jpg

toyota_curren_4189.jpg

toyota_curren_4187.jpg

 

Toyota Levin / Trueno

De fleste tenker u7midelbart på gode gamle AE86, men jeg tenker nå på AE111.

Egentlig kan jeg lager 2 infosnutter om denne bilen da det er 2 utgaver av denne bilen som er spennende..

Bilene vinner nok aldri noen designpris .. men motorene! ååja motorene! de har allerede vunnet

AE101 som er den tidligeste utgaven av de 2 jeg vil snakke om hadde 2 motorer som må nevnes..

4A-GE og 4A-GZE, 4A-GE en må nevnbes fordi det var førstegen 20v.. 160hk fra en 1,6liter er ikkee dårlig..

GZE var fortsatt 16v men hadde kompressor og presset ut 170hk fra en 1,6liter..

AE101 ble laget mellom 1991 og 1995, etter AE101 kom AE111.

AE111 er den fineste av de , men den hadde ingen kompressor..

men den hadde en oppdatert 4A-GE med 5 hester mer ut av den lille 1,6literen.. så nå kunne man leke seg med 165hk

AE111 var ment for å gå opp mot honda sin ITR men klarte det er uklart hvorfor den feilet..

man fikk den med ganske fanzy understell..

med manuell kasse veide den under 1100kg.. så morro .. det var den..

AE111 ble produsert mellom 1995 og 2000

Bildene er av AE111, AE101 hadde "eldre" design og panser scoop

 

toyota_corolla_levin_1812.jpg

toyota_corolla_levin_1813.jpg

toyota_corolla_levin_1839.jpg

 

Mazda MX-6

Denne bilen er ikke direkte glemt, faktisk ser jeg ofte tråder hvor folk lurer på hvor man kan skaffe en..

og nå er det faktisk 3 tilsalgs på finn.no (Mazda->Annet)

Men den er da ikke den mest populære Mazdaen .. noe som er litt rart

Den har 2 motorer.. en 2liter V6 på 160hester og en 2,5liter v6 på 200hester

en siste tar en vekt på ca 1200kg , problemet med den som alle andre.. den er FWD

den ble produsert mellom 1992 og 1995..

 

mazda_mx-6_12804.jpg

mazda_mx-6_12805.jpg

mazda_mx-6_12809.jpg

 

Det var de FWD for denne gang.. her er en RWD og en Sedan

 

RWD, ræva er best

 

Toyota Soarer

MK3 soarer kom i 91 og var så og si banebrytende da den kom..

faktisk var modellen UZZ32 toyotas mest avanserte bil i mange mange år

UZZ32 hadde en 4liter V8 og fancy aktivfjering..

Den raskeste modellen derimot var faktisk JZZ30 som kom til festen med en 1JZ-GTE, altså en 2,5liter twin-turbo rekke6..

denne slo lett V8ere i en tett linja og i toppfart.. men V8eren var mer av en crusier mens 2,5literen var mer av en sportsbil..

Mk3 soarer var også tilgjenglig som Lexus .. men da bare med de 2 kjipeste utgavene.. en med en 3liter rekke6 uten pustehjelp og den andre var en utgave med V8ere uten noen fanzy fjæring eller noe..

MK3 soarer ble produsert mellom 1991 og 2000

(Bill gates har sagt at favoritt bilen hans er en Lexus SC400.. altså MK3 soarer med V8 uten fanzy greier)

 

twocars.jpg

toyota_soarer_1735.jpg

toyota_soarer_1736.jpg

toyota_soarer_1740.jpg

 

 

Sedaner time!

disse trekker enten bak eller på allle 4

 

Toyota Chaser

Denne bilen er ganske populær for å være glemt..

den kom med en del forskjellige motorer men jeg er bare ute etter 1..

modellen jeg er mest ute etter er "Tourer V".. den har samme rekke6 som Soarer bare en del år nyere som gjør at i 98 så fikk den singel turbo og VVT-i

er ikke mye å si om bilen egentlig ..

den er RWD, 4dører, stor turbo motor..

ble produsert mellom 1996 og 2002 (er usikker på disse tallene)

 

toyota_chaser_3175.jpg

toyota_chaser_3176.jpg

toyota_chaser_3205.jpg

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår