Gå til innhold

Alt som har med FE3 N/NE motoren å gjøre!

Ranger emnet


Mazda626

Anbefalte innlegg

Ytelse (Det er nå moroa begynner, da tallene spriker voldsomt)

 

Mazda oppga på '88:

 

Effekt: 148 hk

0-100: 8,3 sekunder

 

Faktum er at motoren yter, dokumentert, 151 hk (ikke store forskjellen)

0-100: 7,6 sekunder, er også dokumentert

 

At denne motoren originalt yter 160 hk ved 3800 rpm, kan vel sies å være reelt.

 

Det finnes også en versjon som yter 170 hk. Denne ble visstnok produsert for det japanske markedet, og brukte betegnelsen FE3 NE.

 

Mazda oppga på '89-92

 

Effekt: 140 hk

0-100: ? sekunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Faktum er at motoren yter, dokumentert, 151 hk (ikke store forskjellen)

 

At denne motoren originalt yter 160 hk ved 3800 rpm, kan vel sies å være reelt.

 

 

 

Hva er logikken her da?? Hvis det er dokumentert at den yter 151hk så gjør den vel det... :wonder

 

 

Ellers trengte du vel ikke 4 poster for å fortelle dette... :boxing

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er logikken her da?? Hvis det er dokumentert at den yter 151hk så gjør den vel det... :wonder

 

For å svare på spørsmålet ditt:

 

Mazda oppgir at motoren yter 148 hk. Kolberg kunne dokumenter at denne ytte 151 hk. Mens uoffisielle, målinger fra diverse "etater", mener den er god for 160 hk ved 3800 rpm.

 

Grunnen til at denne tråden ble startet, var at det var mange spørsmål rundt denne motoren, og dens ytelse. Spørsmålene stilles dog med god grunn da tallene spriker så mye som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes ut som et veldig lavt turtall å ha maks hk på i en 2L med 80hk/L...? Sikker på at du ikke forveksler med moment?

 

Det er nettopp slike ting vi ønsker å få nøstet opp i. Det florerer så mange ulike teorier og dokumentasjoner rundt denne motoren. Opplysningen jeg sitter på, kommer fra 3 ulike hold, der konklusjonen er tilnærmet lik?

 

Trolig vil den teoretisk yte 160 hk rundt 4500-5000 rpm?

 

Det beste hadde jo vært at tatt en skikkelig test på dette selv, og blitt ferdig med denne diskusjonen en gang for alle.

 

Så dersom noen kunne tenke seg å teste en original FE3 fra '88 og en fra '89-92, hadde det vært hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner masse om FE3 her !

 

Sakset ut fra et inlegg:

 

THis motor cam in a few different trims.

 

9.2:1 compression on cat models

10.0:1 compression on non cat models

170bhp@ 6000 rpm 10.0:1 models

160ft/lbs@ 4500rpm 10.0:1 models

 

Hva blir dreiemomentet her i Nm??

Og hvordan er det med dreiemoment lenger ned på turtalls skalaen?

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som også er litt opp og ned er effekten på 88 - 89 motoren hvertfall.. i nederland så har dem 142 (på papiret) mens her i norge har dem 148 (på papiret) har liggendes noen dynopapirer fra nederland...

rød er orginal (blå er chip)

 

142 på en '88 høres mistenktlig lite ut! Nå har vi en variasjon på denne motoren fra 142-170 hp. Kolberg oppga 151 hp i '88, mens typegodkjenningen lyder på 148 hp. Vi får teste chipen, der er ikke så mye å tape på dette. Sammen med en kon-filter kan vi kanskje klare å lure ut noen hester til på beitet........

Skal vi prøve å bestille rundt den 20. sept, eller hvordan blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår