Gå til innhold

Alt som har med FE3 N/NE motoren å gjøre!

Ranger emnet


Mazda626

Anbefalte innlegg

Oppgitt ytelse er som tidligere nevnt på 88`en

148 hk@6000 o/m

182 nm@4000 o/m

 

Spjellene i det variable innsuget åpner ved 5200 o/m

 

Kompen er:

 

88 = 10:1

89 = 9,2:1

90-91 = 10:1

(andre variasjoner kan eksistere i andre land feks 10,2:1 og 9,5:1)

 

Alle motorene har smidde råder

NOEN av motorene har også smidd veivaksel

 

en 1,8L versjon kalt F8 DOHC eksisterer også (men ikke i Norge) Ytelse ca 125 hk. 8,6:1 i komp. (turbo vennlig)

en F8 SOHC kan bygges opp med å bruke veiv og råder fra enten 83-87 1,6L fra 626 eller veiv og råder fra 88 1,8L 626

 

Toppen passer IKKE 8 og 12v 1,8L, 2,0L eller 2,2L

 

Veivakselen fra F6, F8 (disse har forresten samme veiv) og

FE, RF Diesel og F2 motorene passer også FE DOHC blokka.

(det er også mulig at R2 Diesel veiva passer)

 

Ps Bensin svinghjul passer ikke Diesel veivene pga fler bolter til svinghjulet

 

Andre data fra verksted håndboka finnes på min hjemmeside.

 

Jeg kan også nevne at med godt stell er det ingen umulighet å få disse motorene til å gå nærmere 500000 km

Har selv en motor som har gått 415000 km liggende

gikk som ei kule, men en krasj + store rust angrep satte Sedanen som huset motoren ut av spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har et lite problem med FE3 motoren min... har ikke vært ute å testa den etterpå men... var ute å testa den på fredagsnatta :fire: hehe mye kjekk kjøring :) men uansett på hjem veien så sleit eg seriøst å holde følge med en carina 1 med sånn 70 - 80hk! WTF var litt sånn humpete og noen ganger tok den ut :P men sånn normalt så var den ikke akurat på sitt beste for å si det slik... noen tips ?

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har et lite problem med FE3 motoren min... har ikke vært ute å testa den etterpå men... var ute å testa den på fredagsnatta :fire: hehe mye kjekk kjøring :) men uansett på hjem veien så sleit eg seriøst å holde følge med en carina 1 med sånn 70 - 80hk! WTF var litt sånn humpete og noen ganger tok den ut :P men sånn normalt så var den ikke akurat på sitt beste for å si det slik... noen tips ?

 

Hvis du bruker et konfilter, må du passe på at du etter rengjøring ikke har på får mye olje på filteret. (Luftmassemåleren er ikke glad i olje)

 

Plugger. Disse motorene er vare på plugger. bruk kun NGK

(tror det var BPR 6 ES eller BKR 6 ES som skal brukes)

Plugg gapet skal være 0,7mm.

 

Bruk 98 oktan hvis du vil ha maksimal ytelse.

Tenninga har banke sensor og justerer tennings tidspunktet under belastning selv, så 95 er trygt, men ikke optimalt for ytelsen.

 

Du kan også prøve å ta av minuspolskoen på batteriet og holde bremsepedalen inntrykt i 1 min før du setter på igjen polskoen. (dette resetter styre enheten på motoren, noe som kan fjerne eventuelle feilkoder som kan ha satt hjernen i et "halte hjem modus")

 

Stor bulker i fremre eksosrør er ikke bra for ytelsen

Selvbygde eksosanlegg kan ofte resultere i et effekt tap ;)

 

Sjekk gjerne også CO, hvis den er vanskelig å få ned på 1,5% kan det hende at du brenner mye olje.

(dårlige plugger gir også høy CO)

 

Andre ting:

Pluggledninger,fordelerlokk og rotor

Bensin filter, bensin pumpe og bensintrykks regulator (skjelden)

Jordings kabel mellom motor og karrosseri, batteri.

(er denne dårlig kan tenninga lide under det)

Enveis ventil mellom topplokk og innsugsmanifold.

slange mellom bremsekrafts forsterker og manifold.

slange mellom topplokk og gummien mellom luftmasse måler og spjeldhus.

+ overnevnte gummi (se etter sprekker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår