Gå til innhold

Lavt oljetrykk på Renault - hjelp meg noen?

Ranger emnet

Wilma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Renault Megane fra 97. Den har gått ca 80 000,- km.

Jeg har ca 0,5 bar trykk på oljen på bilen min, det skal visst være 1.

Har problemer med at oljetrykkslampa og kjølevæsketemperaturlampa lyser når bilen er varm og går på tomgang. Ingen problemer (ingen varsellamper) når bilen ikke er spesielt varm, eller når den ikke går på tomgang.

Oljen min har blitt tynnere, og det har visst blitt mer av den også. Kan det være bensinovergang? Oljen er ikke gråaktig, så det er ikke vann/kondens. Jeg har noe metallspon i oljen også.

Har vært på "vanlig" verksted, og ble henvist til merkeverksted da de ikke kunne løse problemet. Merkeverksted vet ikke hva som er feil, men de foreslår å bytte oljepumpa til å begynne med. Jeg tror imidlertid ikke feilen ligger der, og er litt skeptisk. Det vil bli ca 10 000,- ut vinduet isåfall...

Noen som har tips/gode råd?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en Renault Megane fra 97. Den har gått ca 80 000,- km.

Jeg har ca 0,5 bar trykk på oljen på bilen min, det skal visst være 1.

Har problemer med at oljetrykkslampa og kjølevæsketemperaturlampa lyser når bilen er varm og går på tomgang. Ingen problemer (ingen varsellamper) når bilen ikke er spesielt varm, eller når den ikke går på tomgang.

Oljen min har blitt tynnere, og det har visst blitt mer av den også. Kan det være bensinovergang? Oljen er ikke gråaktig, så det er ikke vann/kondens. Jeg har noe metallspon i oljen også.

Har vært på "vanlig" verksted, og ble henvist til merkeverksted da de ikke kunne løse problemet. Merkeverksted vet ikke hva som er feil, men de foreslår å bytte oljepumpa til å begynne med. Jeg tror imidlertid ikke feilen ligger der, og er litt skeptisk. Det vil bli ca 10 000,- ut vinduet isåfall...

Noen som har tips/gode råd?!?

Hvis det er blitt mere olje, så er det nok litt småfeil på bilen ja. Et oljetrykk på 0,5bar er ikke bra for noen motor. Metalspon... Høres faktisk ut som et motorhavari er på vei om det fortsetter slik. Har du merket noe nedsatt ytelse på bilen? spesielle klakkelyder, eller at den fort blir varm?

Få sjekket oljepumpa. Behøver ei å reise på et merkeverksted å fikse det, men folk flest liker ikke skru på renault. Det billigste alternativet er nok å få ny oljepumpe, bytte olje og filter. 10k for den jobben er sykt.. tar du med bilen og tilbyr 5k et annet verksted så får du nok jobben gjort.

- Mere olje: Bensin evt kjølevæske i olja. Bensin synes ikke så godt.

Feil: gåen topppakning som oftes. sprekk i topp eller blokk.

Bytte olje, sjekke kompresjon på motoren. se om det blåser i kjølevæska ell olja.

- Lavere oljetrykk:

Feil: Slitte drev i oljepumpa, dårlig tetting på det systemet som slipper tilbake olje om trykket blir for høyt. For tynn olje. (utblandet med bensin/vann) medfører slitasje på oljepumpa.

- Jernspoon: Ikke bra...

Feil: Noe som er slitt. Og gåent. Og burde fikses.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har kontaktet annet et annet verksted som skal se på dette.

Uff, ble delvis lurt da jeg kjøpte denne bilen tror jeg... Både fjær på fremhjul, støtdempere, lager på hjul og mye annet har måttet byttes i det siste. Og reg.reim ble byttet allerede ved ca 50000 km står det i serviceboken... Kan det tenkes at bilen er tilbakestilt??

Var på naf-test før jobb, de fant ingen feil...

Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider