Stingah Skrevet September 7, 2005 Rapporter Share Skrevet September 7, 2005 Hei Har saumfart forumet her og andre steder over lengre tid i håp om å finne ut den beste måten å spray-lakkere plastdetaljer med sprayboks. Dette er guiden som jeg selv har satt opp basert på hva jeg har lest rundt om over alt, og hva fagfolk har fortalt meg. 1. Vask godt med sitrus-rens 2. Vask GODT med silikonfjerner (fås kjøpt hos fargehandel, f.eks quick silikonfjerner) 3. Puss ned ruglene med 600 pussepapir 4. Puss litt med 800 pussepapir så du får en penere flate 5. Vask med silikonfjerner igjen 6. Kjør på med et tynt lag plastgrunning (Jeg bruker en universalgrunning som Garviks Autospar sendte meg, funker bra så langt) 7. Puss forsiktig med 1200 pussepapir 8. Tørk nøye av med en støvklut så det ikke er NOE støv igjen 9. Grunn en gang til og vent helst 24 timer 10. Lakk med baselakken til du ser at alt er helt dekt. Flere tynne lag. (For å vite om baselakken er klar til overlakking så setter du fingeren et sted hvor det ikke vises og om den er veldig klissete fortsatt så vent litt til) 11. Kjør på med et par lag med klarlakk. Disse skal være såpass tykk at det er rett før det renner. Dette pga å få en fin overflate. HUSK: Der jeg sier flere tynne lag bør du ta flere tynne lag og. Dette for å unngå renning. Setter pris på innspill om det er noe her folk ser at blir riv røskende galt. :hammer Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegardAa Skrevet September 15, 2005 Rapporter Share Skrevet September 15, 2005 Gjelder dette for interiør også? F.eks dashbordet, plastikken på dørene etc.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2005 Vil tro dette vil sitte som bare juling, så fremt det er plastikk, ikke vinyl og skinn såklart. :) Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rick Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 ikke akkurat sånn dette gjøres på et lakkverksted. Kan jo legge ut en liste som stemmer litt mer med hvordan jeg ville gjort det på jobb. 1. Vask GODT med silikonfjerner (fås kjøpt hos fargehandel, f.eks quick silikonfjerner) 2. Puss ned med 800 papir (vist det er sølv farget bil, bruk 1200) 3. Vask med silikonfjerner igjen 4. Tørk nøye av med en støvklut så det ikke er NOE støv igjen 5. Kjør på med et tynt lag plastgrunning 6. Grunn en gang til og vent helst 24 timer 7. Lakk med baselakken til du ser at alt er helt dekt. Flere tynne lag. (For å vite om baselakken er klar til overlakking så setter du fingeren et sted hvor det ikke vises og om den er veldig klissete fortsatt så vent litt til) 8. Kjør på med et par lag med klarlakk. Disse skal være såpass tykk at det er rett før det renner. Dette pga å få en fin overflate. Hvor lang tid du må vente mellom strøkene når du bruker sprayboks er jeg ikke sikker på, men har allefall rettet litt på de første punktene. Vist du må vente så lenge som en par timer mellom hvert lag, så kan du nokk bruke støvkluten mellom hver runde med boksen. Pass bare på at lakken er tørr før du tørker av den. Håper dette hjelper noe! Siter -Why Drive When You Can Drift..- *Nissan SilEighty -92 *Mitsubishi Carisma -96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VegardAa Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Hva legger dere i skinn/vinyl da? Jeg kan på en måte "trykke inn" litt dashbordet ,men det er mye hardere iforhold til "skinnet" på dørene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Oktober 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2005 2. Puss ned med 800 papir (vist det er sølv farget bil, bruk 1200) Hvorfor har det noe å si hvilken farge bilen er når man skal lakkere dashborddetaljer..? Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Oktober 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2005 hvem andre enn den siste personen har sagt at dette har noe med dashbord å gjøre? han med dashborddetaljene har sporet tråden helt av. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Oktober 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2005 hvem andre enn den siste personen har sagt at dette har noe med dashbord å gjøre? han med dashborddetaljene har sporet tråden helt av. Oh, skummet bare igjennom tråden og ble hekta opp i dashbord.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Hoi, Har brukt denne lile guiden til lakkering av plastdetaljer inni bilen, og kan si den funker flott.. :) Slik gjorde jeg det: 1. Vask GODT med silikonfjerner (kjøpte hos Torshov) 2. Puss litt med 800 pussepapir så du får en penere flate, og slik at lakken får bedre feste 3. Vask med silikonfjerner igjen 4. Få vekk alt støv (Swiffer har en genial støvfjernerkost) 5. Kjør på med et tynt lag plastgrunning (kjøpte en universalgreie hos Møller til 40 spenn pluss moms) 6. Fjern støv igjen når det er tørt 7. Grunn en gang til og vent helst 24 timer 8. Lakk med baselakken til du ser at alt er helt dekt. Flere tynne lag. (For å vite om baselakken er klar til overlakking så setter du fingeren et sted hvor det ikke vises og om den er veldig klissete fortsatt så vent litt til) 11. Kjør på med et par lag med klarlakk. Disse skal være såpass tykk at det er rett før det renner. Dette pga å få en fin overflate. Det er første gang jeg lakkerer noe, så jeg klarte å surre litt noen steder, blandt annet med å ikke vente lenge nok mellom lakk og klarlakk. Dette gjorde at det sprakk og myknet, slik at jeg måtte pusse ned igjen og starte forfra. Tok bilder underveis, de ligger her; http://dev.sparklingblue.net/galleri/index.php?folder=/plastlakk/ Var uansett et morsomt prosjekt.. :) :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Få denne klistret da? Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Flott å se at guiden min kom til nytte. :) :hug: Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg