Gå til innhold

Varmeapp. ute av funk...

Ranger emnet


TD POWER

Anbefalte innlegg

noe er feil med mitt varmeapp. men det som er tingen er... noen som vet om det finnes en slags form for måler på golfen, som liksom bestemmer at motoren skal bli varm først, før den sender varme til varmeapp?.. har hørt med di fleste... alle har si meining om hva problemet kan væra... D er ikje termostaten, ikje toppakninga, og ikje luft fordelern.. (som da bestemmer hvor mye luft som skal gå til varmeapp. radiatorn. slangene inn til radiatorn er varm som f... radiatorn er ikje tett på utsiden!... tror heller ikje den er tett på innsiden.. førr alt fungerte som vanli, til d plutselig på 2 daga ble fritt for varme. Satt også inn hageslange med varmt vattn, d kom ikje noe skit ut... + at eg tappa ned kjølevæska, den var helt uten dritt... så no står æj å lure... noen som veit..? :P

Ps: Faen ikje lett å skruv ut radiatorn! :P masse dritt i vegen... ! :P:P

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går varmeapprats vifta da?

 

 

den kan til tider dø ut

 

 

lekkasje i registeret? det SKAL alltid gå vann igjennom registeret.. er en viktig del av kjølesystemet i motoren... antar at det er vifta di som har stoppa jeg

 

Mi vifte ligger heilt til høyre i dasjen... veit ikje om d er andre plasseringer på denne... men uansett så er d jo luft som kommer ut.. den går som f... bare at d ikje er varm luft..!! er ikje leksje heller... mange biler som har æj slags krane, som styres av en vire som går ut i lag med slangene i fra veggen som bestemmer hvor mye vatten som skal gå igjenom varmeapp.. men d er ikje d hos meg... her er d bare regulering for hvor mye luft som skal gå til varmeapp.. har ikje dere d samme... kanshe d er to forskjellige sytemer ute å går på mk2..?

 

: er 2 luft kanaler... ein som går via varmeapp. og ein som går utenom... så regulerer den bare hvor mye luft som skal gå til de forskjellige kanalan... har eg dein heilt på varmt... er bare den ene kanalen åpen.. da går d bare luft til varmeapp... vansklig å forklar.. prøve så godt æj kan..! :p

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ombygd med bypass - ventil? da er det denne som kan være defekt... tror ikke de er å få tak i lenger, så i tilfelle er det bare å fjerne dritten. Ble montert for mange herrens år siden da det var aksjoner på å skifte varmeapparatregister på Golf II...

 

Veit ikje om den er ombygd el noe... bare noe jeg hørte...

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det luft så funker vifta di... og ja, den ligger på høyre sida der du sier... der går to slanger til varmeapparat registeret ditt, før de går inn i kupeen kan der være montert en bypass ventil, denne kan konke ut og da går ikke vannet gjennom registertet... Skjedde på en Jetta jeg eide, bare fjerna den så ble det godt og varmt igjen :D men er jo bare en av mulighetene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det luft så funker vifta di... og ja, den ligger på høyre sida der du sier... der går to slanger til varmeapparat registeret ditt, før de går inn i kupeen kan der være montert en bypass ventil, denne kan konke ut og da går ikke vannet gjennom registertet... Skjedde på en Jetta jeg eide, bare fjerna den så ble det godt og varmt igjen :D men er jo bare en av mulighetene da...

 

Altså før den går inn i torpedo veggen.. ?

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! er på ene slangen, går en mindre sange fra denne over til den andre slangen ( fra registeret ) he,he litt klønete svar, men du forstår nok...

 

jepp jepp. men eg har ikje noe slikt på min. måtte i så fall væra på innsiden.. men det er det sikk. ikje. men takker... alt hjelper. :P no kjæm jo vintern å greier.. må jo få fixa det. brrr.. kaldt ute..!! :P ska prøve å bytte ut radiatoren eg!

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe er feil med mitt varmeapp. men det som er tingen er... noen som vet om det finnes en slags form for måler på golfen, som liksom bestemmer at motoren skal bli varm først, før den sender varme til varmeapp?.. har hørt med di fleste... alle har si meining om hva problemet kan væra... D er ikje termostaten, ikje toppakninga, og ikje luft fordelern.. (som da bestemmer hvor mye luft som skal gå til varmeapp. radiatorn. slangene inn til radiatorn er varm som f... radiatorn er ikje tett på utsiden!... tror heller ikje den er tett på innsiden.. førr alt fungerte som vanli, til d plutselig på 2 daga ble fritt for varme. Satt også inn hageslange med varmt vattn, d kom ikje noe skit ut... + at eg tappa ned kjølevæska, den var helt uten dritt... så no står æj å lure... noen som veit..? :P

Ps: Faen ikje lett å skruv ut radiatorn! :P masse dritt i vegen... ! :P:P

 

 

feilen treng ikkje å ligga i radiatoren. ta å koble av dei to slangana som går inn i kupen. ta så ein vannsalnge og spyl inn da eine røret. kommer da ikkje vattn ut da andre røret så trur eg at du må sette "vifte panelet" på varmt. kommer da ikkje vatten ut så er registeret tett eller at wiren har røket.

kommer det vatten ut så må da vera ein tett slange eller ein klemt slange ein anna plass i systemet.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilen treng ikkje å ligga i radiatoren. ta å koble av dei to slangana som går inn i kupen. ta så ein vannsalnge og spyl inn da eine røret. kommer da ikkje vattn ut da andre røret så trur eg at du må sette "vifte panelet" på varmt. kommer da ikkje vatten ut så er registeret tett eller at wiren har røket.

kommer det vatten ut så må da vera ein tett slange eller ein klemt slange ein anna plass i systemet.

 

har spyla, d går fint... det er ikje en slik stenge opne kran for vattnet.. det går bare rett inn i radiatoren... styringa for varmer kommer etter hvor mye luft som sendes igjenom luftekanalen til radiatoren... wiren går til en en stenge og opne system til lufta... er luft styrt system, ikje vatten regulert... som på di fleste biler..! tviler uansett på at det er radiatoren som er tett... men ser ingen andre utveier... har shekka alt jeg klarer og finne på..!! fatter d bare ikje... alt er bare tull... :P

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har spyla, d går fint... det er ikje en slik stenge opne kran for vattnet.. det går bare rett inn i radiatoren... styringa for varmer kommer etter hvor mye luft som sendes igjenom luftekanalen til radiatoren... wiren går til en en stenge og opne system til lufta... er luft styrt system, ikje vatten regulert... som på di fleste biler..! tviler uansett på at det er radiatoren som er tett... men ser ingen andre utveier... har shekka alt jeg klarer og finne på..!! fatter d bare ikje... alt er bare tull... :P

 

 

litt feil forklart istad.

har ikkje hatt problemer med da sjølv men detta ville eg vertfall gjort.

 

koble fra dei to slanga som går inn i kupen til VARMEREGISTERET. IKKJE radiatoren.

start så bilen. da skal da normalt komme vatten ut den eine slangen. viss da gjer da så er tilførselen med vatten ok.

så så å spyl i ett av dei to røra som går til VARMEREGISTERET. da skal det komma vatten ut. vist ikkje. registeret er tett.

viss det kommer vatten ut så kan da igjen vera at den velgaren mellom varm og kald luft er defekt. mao den bare står på kald luft.

når du velger mellom varm og kald luft, høre du at spjeldet lukker seg eller opner seg??? kjenner du noko forskjell på lufta?? trykkforskjell, temp. forskjell???

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt feil forklart istad.

har ikkje hatt problemer med da sjølv men detta ville eg vertfall gjort.

 

koble fra dei to slanga som går inn i kupen til VARMEREGISTERET. IKKJE radiatoren.

start så bilen. da skal da normalt komme vatten ut den eine slangen. viss da gjer da så er tilførselen med vatten ok.

så så å spyl i ett av dei to røra som går til VARMEREGISTERET. da skal det komma vatten ut. vist ikkje. registeret er tett.

viss det kommer vatten ut så kan da igjen vera at den velgaren mellom varm og kald luft er defekt. mao den bare står på kald luft.

når du velger mellom varm og kald luft, høre du at spjeldet lukker seg eller opner seg??? kjenner du noko forskjell på lufta?? trykkforskjell, temp. forskjell???

 

har prøvd alt fra før av, eg har ikje spjeld.. har konstant varme på radiatorn... varme/kald reguleringa ligger i hvor mye luft som går via registret.. er luft styrt system kan man si...

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd alt fra før av, eg har ikje spjeld.. har konstant varme på radiatorn... varme/kald reguleringa ligger i hvor mye luft som går via registret.. er luft styrt system kan man si...

 

er da forskjell på diesel og bensiner??

slik eg skjønner kva du skriver så trur eg at du blander register/varmeveksler og radiator.

register er den som er i kupen og radiator er den som er fronten. da stemmer som du skriva at da skal vere varme slanger på tur og retur slangana til registeret og radiatoren.

 

når du setter brytaren på varmluft inne i bilen så blir lufta sendt "gjennom" registert og varmer opp lufta. når du setter på kaldluft så lukker da eit spjeld forran registeret slik at lufta ikkje blir varmaopp.

viss registeret ikkje er tett og da er gjennomstrømning så kan da vera at feilen ligg i kupen. mitt system blir styrt av wire og går utifra da at ditt er da og.

altså wiren kan ha oppa av på styringen. da finner u ut ved å bare fjerna viftepanelet og ser etter om alle wire er på plass.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da forskjell på diesel og bensiner??

slik eg skjønner kva du skriver så trur eg at du blander register/varmeveksler og radiator.

register er den som er i kupen og radiator er den som er fronten. da stemmer som du skriva at da skal vere varme slanger på tur og retur slangana til registeret og radiatoren.

 

når du setter brytaren på varmluft inne i bilen så blir lufta sendt "gjennom" registert og varmer opp lufta. når du setter på kaldluft så lukker da eit spjeld forran registeret slik at lufta ikkje blir varmaopp.

viss registeret ikkje er tett og da er gjennomstrømning så kan da vera at feilen ligg i kupen. mitt system blir styrt av wire og går utifra da at ditt er da og.

altså wiren kan ha oppa av på styringen. da finner u ut ved å bare fjerna viftepanelet og ser etter om alle wire er på plass.

 

hehe.. wiren funker.. den går til ein liten arm som styre lufta... alt ok der..! tror d kan væra dårlig trøkk i vannpumpa.. men da skal jo motoren også bli overvarm... men ingen feil fremm til torpedoveggen, og det er ikje feil med wiren el styringa der... så da e d kanshe dårlig flyt i registret el slange som ligger i klem... prøvde å få ut dein satans registret, men til ingen nytte.. sitter jo inni plast beholder som er klipsa igjen... må jo faen me ødelegg førr å få ut.. :P jeg tror d er vannpumpa el slange som er kank på... d sies jo at når motoren går, skal den retur (lufteslangen) som går tilbake til beholderen (øverst rett under lokket), pumpe ein jevn stråle ut.. da er d bra trykk på pumpa... men på min er d ikje mye sprut der nei... så kanshe d er vannpumpa som svikter...

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår