TransMedia Skrevet September 9, 2005 Rapporter Share Skrevet September 9, 2005 Membranvandring er avhengig av opphenget, enhetens hardhet og det kabinett enheten er montert i. En enhet kan la oss si nå sitt X-Max ved 300 Watt i kabinett A, mens i kabinett B ved 500 Watt. Derfor er det viktig å ikke tro at kan pumpe ut 500 Watt i en ”500 Watt” subwoofer. Det nytter jo ikke å pumpe på med 500 Watt hvis membranen drar ut svingspolesystemet. Det er også liten vits i å kjøpe en enhet hvor svingspolen klarer 500 Watt hvis membranvandringen ikke akkurat er noe å slå hæla i taket for. Da har jo enheten nådd sin begrensning lenge før 500 Watt er brukt. Jeg vil da mene at dette er bl.a. avhengig av hvilken frekvens man måler ved. En 50Hz tone får membranen i vibrasjon med 50 slag i sekundet uansett antall watt man dytter inn omtrent, mens en 100 Hz tone, hvor membranen bare behøver å bevege seg halve lengden ved samme watt inn for å få en like høy db som ved 50 Hz (om elementet har samme frekvensrespons ved 50 og 100Hz) , gir høyere effekttålighet før X-max nåes... Spill en 10000Hz tone med en subwoofer, og X-max er neppe noe problem kontra antall watt du putter inn... Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 9, 2005 Rapporter Share Skrevet September 9, 2005 Det med oppheng og følsomhet stemmer det. Les dette:Membranvandring: Når snakker om X-Max (membranvandring) så er det hvor mye membranen kan bevege seg og enheten fortsatt har kontroll på svingspolen. Membranvandring er avhengig av opphenget, enhetens hardhet og det kabinett enheten er montert i. En enhet kan la oss si nå sitt X-Max ved 300 Watt i kabinett A, mens i kabinett B ved 500 Watt. Derfor er det viktig å ikke tro at kan pumpe ut 500 Watt i en ”500 Watt” subwoofer. Det nytter jo ikke å pumpe på med 500 Watt hvis membranen drar ut svingspolesystemet. Det er også liten vits i å kjøpe en enhet hvor svingspolen klarer 500 Watt hvis membranvandringen ikke akkurat er noe å slå hæla i taket for. Da har jo enheten nådd sin begrensning lenge før 500 Watt er brukt. Følsomhet: En veldig viktig ting, som man har en tendens til å glemme, er enhetens følsomhet. Når vi snakker om følsomhet, er vi inne på hvor mye lyd vi får pr watt vi putter inn i enheten. Noen enheter er derfor mer effektive enn andre. Som regel er enheter som klarer store mengder effekt meget ineffektive. Det er fordi de krever et særdeles hardt oppheng slik at enheten kan tåle mer effekt før den ryker over sin X-Max. Man kan derfor lage enheter med større X-Max eller begrense utslaget. Det siste vil koste effektivitet. Eneste problemet med følsomhet er at, for å få til det så må opphenget være løst. Og når det er løst vil membranvandringen stige voldsomt og enheten vil tåle mindre watt. Så følsomhet og watt er to motstridene parter, som man må finne en god balanse imellom. Man skal også vite at den følsomheten som er oppgitt, ikke er den samme som når du monterer høytaleren i et kabinett. Den vil som regel falle litt. Det du skriver her er noe mer riktig enn det du skrev tidligere, for det var fullstendig feil. Det du skriver nå er alikevel ikke 100% dekkende, og er en svært enkel og utilstrekkelig forklaring. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gilbert21 Skrevet September 11, 2005 Rapporter Share Skrevet September 11, 2005 jeg kortet ned artikkelen for at det ikke skulle bli leeeengst å lese. Men da kan vi jo si oss enige da :peace: Siter Mercedes S210 E420 1997 Volvo 460 2.0i 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gilbert21 Skrevet September 11, 2005 Rapporter Share Skrevet September 11, 2005 Spill en 10000Hz tone med en subwoofer, og X-max er neppe noe problem kontra antall watt du putter inn... Er vel ikke så ofte man spiller 10000 Hz med en subwoofer..... men hey, jeg har lært meg noe nytt så må si det er interessant med "diskusjoner" Siter Mercedes S210 E420 1997 Volvo 460 2.0i 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.