Gå til innhold

Bytte støtdempere bak, Hjelp !

Ranger emnet


nassenøff

Anbefalte innlegg

* all plast rundt top på sikkerhetssele må vekk.

* 13 mm skralle med forlenger for å løsne no muttere på toppen av fjørbenet (helvete å komme til da plasten rundt spenner imot) Her brukte jeg luft, mens noen andre dro i plasten.

* jekk opp bilen på begge sider da dette går fortere. Fjærbenet henger på en bolt nede (17 eller 19).

* Når dette er løsnet er det bare å gi er røkk i bene fra utsiden(nedover), og benet kommer ut.

 

For min del så plukket jeg ut rimlig mye plast av stasjonsvogna da det var veldig i veien. Og når jeg først gjorde dette så skrudde jeg ut sidevinduene samtidig for da er de mye letter å sote =)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaa, stemmer.

 

Du trenger 2 stk fjærklemmer, kjøpes på biltema eller lånes av et verksted om du kjenner noen der. Du smeller på klemmene og klemmer sammen fjæra, løsner skrua på toppen, og plukk av del etter del.

 

bytt demper og sett det andre på igjen i Samme rekkefølge som du tok det av. Husk!!! splinten som skal sitte på fjærbene (ser sport på demperen) og skiva oppå. Ellers vil du få fine klakk klakk lyder når du kjører...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjørene bak bruker å være ganske så slappe på denne bilen, er faktisk ikke sikkert du trenger fjørklemmer for å ta av.. Men bør skifte fjørene når du først er av, så da trenger du det for å sette på igjen.

 

Tips, når du skal ta belterullen på plass igjen kan det være ganske problematisk, men bare tenk på at den fungerer slik at du kun klarer å dra den ut når den er i riktig vinkel. Altså den du drar den ut i når du "tar den på deg", låser seg ellers. Jeg sleit iallefall litt med det der før jeg fant det ut.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Gabriel gass dempere...

 

Veit ikke om det er no tess, men bilen blei mye mindre myk i ræva etter jeg prøvemonterte dette...

 

Grunnen til at jeg selger pga jeg fikk tak i komplett senkesett med nye fjærer og dempere til en rimelig penge. Inter Alloy 40/40 :wave

 

 

Selges til den som vil ha 2 stk Gabriel Gassdempere bak for 500 kroner iallefall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Oppsummert blir da "operasjonen" slik:

- Fjerne all plast rundt topp av sikkerhetssele.

- Fjerne belterullen.

- Jekke opp bilen (ta av hjulene er sikkert også lurt :-))

- Klemme sammen fjærene

- Løsne muttere på topp av fjærbenet

- Løsne bolt til fjærbenet nede

- Rykk av støtdemperne

- Sett inn nye (bør det monteres mansjett/hette e.l. over demperne ?)

- Fest bolt og muttere på topp og bunn

- Skiver og splinter må settes på i riktig rekkefølge

- Hold belterullen i riktig vinkel når denne monteres

- sett på plass plasten

 

Av "spesialverktøy" trengs fjærklemmer.

 

Ser det ut som jeg har forstått det riktig da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Oppsummert blir da "operasjonen" slik:

- Fjerne all plast rundt topp av sikkerhetssele.

- Fjerne belterullen.

- Jekke opp bilen (ta av hjulene er sikkert også lurt :-))

- Klemme sammen fjærene #############

- Løsne muttere på topp av fjærbenet

- Løsne bolt til fjærbenet nede

- Rykk av støtdemperne

- Sett inn nye (bør det monteres mansjett/hette e.l. over demperne ?)

- Fest bolt og muttere på topp og bunn

- Skiver og splinter må settes på i riktig rekkefølge

- Hold belterullen i riktig vinkel når denne monteres

- sett på plass plasten

 

Av "spesialverktøy" trengs fjærklemmer.

 

Ser det ut som jeg har forstått det riktig da ?

 

Klemme sammen fjæra gjør du når hele støtdemperen er ute ;)

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt med arbeidet ennå, bruker bilen hver dag så jeg må forsikre meg om at jeg har alle deler og verktøy som skal til før jeg setter i gang.

Dere som har utført denne jobben, har dere noen formening om hvor lang tid det tar ?

har planer om å gjøre det nå i helga, så da er det greit å vite om jeg kan regne med å bli ferdig eller ikke, (før mandagsmorgen !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt med arbeidet ennå, bruker bilen hver dag så jeg må forsikre meg om at jeg har alle deler og verktøy som skal til før jeg setter i gang.

Dere som har utført denne jobben, har dere noen formening om hvor lang tid det tar ?

har planer om å gjøre det nå i helga, så da er det greit å vite om jeg kan regne med å bli ferdig eller ikke, (før mandagsmorgen !)

 

Dette skal gå greit på to timer..da det er to bolter pr demper...evt om du også skal ha nye fjøre..men innen 2 timer skal bilen være testbar igjen!

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår