Gå til innhold

0-100km/t og toppfart?


Pedersen

Anbefalte innlegg

Har testa 0-100km/t nå. For sikkerhets skyld målte vi 4 ganger. Da jeg regner med at speedometeret viser litt for mye, lot vi nålen komme mellom 100 og 110. Men det utrolige er at i alle testene, klokket vi inn til 8.23 +- sekunder. Må si jeg ble svært overrasket. Og når det kommer til toppfart, hadde jeg bilen, med 5 personer og full last i bagasjerommet oppe i ca. 217km/t, på gode veier i Finland. Da torte jeg ikke mer. Men det var ennå mer å gå på.

 

Er ikke det bra da? cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, det er ganske så bra egentlig, med tanke på hvilke ytelser som er oppgitt fra fabrikken. Virker som Nissan kanskje holder litt igjen når de skal skryte av hva bilene klarer?

Hehe, på vei hjem fra Streetmeet forrige gang var jeg hvertfall over 200 fire ganger, og da kom jeg opp i cirka 230, på måleren..såå..har jo ikke noe nøyaktig, men det tilsvarer kanskje 210 eller noe, i virkelig fart.

(Alt dette var selvsagt på autobanen, siden streetmeet var i tyskland. Politimester fiks kan slutte å lese på denne siden nå.)

 

Aldri fått testa noe 0-100, men jeg er bombesikker på at det går på under 8 sekunder..

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimester fiks kan slutte å lese på denne siden nå.)

Aldri fått testa noe 0-100, men jeg er bombesikker på at det går på under 8 sekunder..

Politimester fiks ja :roll:

Eneste problemet når jeg prøver å akse, er at dekken mister grepet så fort på førstegiret. Blir vel bedre når jeg til neste sommer får på nye 17" felger og 205 dekk.

 

Du som har GT må prøve da. Blir spennende å se hva du klarer. tipper 7.7 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Nissan som for en tid tilbake fikk mange på nakken da motorene ikke ytet det de skulle? Mulig det var X-trail. Husker ikke om det var bensin eller diesel. Dette er ikke ment for å klage, for jeg vet Saab`ene har enormt drivverkstap :)
NAF har målt betydelig færre hestekrefter enn de oppgitte 140 på Nissan X-Trail med toliters bensinmotor og automatgir.

Men det kan ikke stemme med Primera i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt på primera faktisk.

 

Iallfall på p10.

2.0 er jo oppgitt med 124hk fra Nissan, men når NAF målte kom de fram til 136HK. Dette ble gjort på fler biler, ikke bare 1 stk :)

 

på SR20Di motoren som er oppgitt til 116hk har blitt målt til 129hk. hvertfall det folka som jobber på nissan her i tromsø fortalte. noen som har hørt om dette? var visstnok for å komme under ei avgiftsgrense. dette gjaldt hvertfall 91-93 såvidt jeg skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimester fiks ja :roll:

Eneste problemet når jeg prøver å akse, er at dekken mister grepet så fort på førstegiret. Blir vel bedre når jeg til neste sommer får på nye 17" felger og 205 dekk.

 

Du som har GT må prøve da. Blir spennende å se hva du klarer. tipper 7.7 :rolleyes:

 

Det er heller motsatt. Du kommer fortere i toppfart med originale felger og riktig dekkdimensjon.

 

Tro eller ikke tro...

 

Min P10 klarte 0-100km/t på 6.7-6.9 før jeg knakk drivakselen min. Toppfarten er litt over 210 km når jeg hadde 15 " felger med riktig dekkdimensjon.

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

 

K&N innsats filter selges!

 

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller motsatt. Du kommer fortere i toppfart med originale felger og riktig dekkdimensjon.

 

Tro eller ikke tro...

 

Min P10 klarte 0-100km/t på 6.7-6.9 før jeg knakk drivakselen min. Toppfarten er litt over 210 km når jeg hadde 15 " felger med riktig dekkdimensjon.

Har du jetmotor da? En 1,6 P10 er oppgitt til MYE mer enn det.

Uansett hvor sprek du mener din er, så kommer jeg aldri til å tro noe slikt (Tror forresten ikke på toppfart på over 210 heller, men det er ihvertfall mer realistisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må bare beklage å si at jeg ikke tror på under 7 sek på 1,6'n jeg heller. Jeg tipper KANSKJE jeg kan få GT'n ned i 7,5, hvis jeg har skikkelig flaks med starten og alt..motoren er mer imponerende fra 60 og oppover uansett, når man kan ligge å styre turtallet i 2. og 3. gir.

 

Og at bilen går fortere med originale felger og dekkdimensjon er ikke en sannhet. Det det kommer an på e det fine uttrykket "ufjæra vekt". Nå skal jeg ikke ta kjeften alt for full, da jeg ikke er fysiker innen dette emnet, men basisen er at jo mindre vekt bilen har, som motoren må bruke effekt på å snurre rundt, jo mindre yter den på hjula. Se f.eks på reimhjula i motorrommet..letter man alle disse kan frie opp en del hester, siden det er mindre vekt å snurre rundt for motoren.

Det samme prinsippet gjelder for hjula, men originalfelgene er ikke akkurat lette, og det er heller ikke 65-profil dekka. Hvis man bytter til O.Z. Superleggera 17", med 35-40 profil, og kanskje rundt..205-215 bredde..da kan man fint aksellerere fortere, siden felgene i seg selv er så sykt lette..de veier vel faktisk mindre enn originalfelgene..og med de tynna dekka blir det ikke mye vekt der heller, så man kan faktisk få vekta under originalhjula. Dette kombinert med bedre feste pga. det bredere dekket, og vips, så aksellererer man fortere med riktig start.

 

En annen ting som er populært innen "tuning-miljøet" er letting av bremseskiver. Dere har kanskje sett skivene der selve skiva ikke er "støpt" fast i den klokka i midten? Disse er skrudd og lima, for å dra ned mengden metall som brukes, og dermed også dra ned vekta. Fungerer finfint, og alt dette skal hjelpe til.

 

Så, alt er relativt, men i praksis er lavere vekt = bedre aksellerasjon.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår