Gå til innhold

Da tok subben kvelden

Ranger emnet

Rindis

Anbefalte innlegg

Mens jeg var ute å kjørte her i går og hørte på litt høy musikk tok plutselig subben kvelden. Den bare sluttet å spille, så jeg var redd det var forsterker'n, men så testet jeg den på en kamerats forsterker og det kom fortsatt ikke så mye som en vibrasjon fra den. Det var en gammel jbl sub, så det er ingen stor krise, men lurer på hva det kan være. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er så ille, jbl tåler litt de men på "gamle" elemter så pleier å rykke den fleksible tråden som går fra korgen over til spolen.... du kan ohme og vri/dra/bevege de og se om du får noe utslag på måleapparatet....

lykke til!!! cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i såfall om det bare er det så lar dte seg ofte gjøre å fikse de selv, litt avhengi av hvordan tråden er festet til spolen. om den er festet under støvhetten kan du bare skjære av den og lodde på kabelen på nytt direkte derifra og ut til terminalen igjen og lime på støvhetten igjen. men er litt værre om det er spole-tråden som har røket da denne kan være litt vanskelig å ha med å gjøre og du kanskje må opp med hele elementet, og da begynner det fort å bli både vanskelig og dyrt. så i såtilfelle ville jeg kanskje, om det var et billig-element, bare kjøpt ett nytt element.

en annen årsak kan jo være rett og slett det at du spilte for høyt. et element tåler mye om du har en kraftig forsterker, og du hører minimalt med forvrengning selv langt over RMS effekten på de fleste elementer, men til slutt vil spolen gå varm og den kan ryke.

men hovedårsaken for de fleste sprengte høyttalere er for svak forsterker som kjøres godt over klippe-grensen. men nå aner ikke jeg hvordan dette skjedde i ditt tilfelle da, så vanskelig å si hva den mest sannsynelige årsaken kan være...

men ville i første omgang prøvd det matador sa, mål ohm på elementet og se hav slags resultat du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pleid å kalle de noe spesielt. Pleier bare å kalle det en kabel de som går fra terminalen til spolen. Den som spolen er laget av har jeg egentlig heller ikke pleid å kalle noe spesielt. Spoleledningen, spoletråden, for eks. Har ikke satt meg så dypt inn i akkurat den delen.

En høyttalerreperatør som jeg har snakket en del med har heller ikke pleid å kalle det noe spesielt, så har ikke tatt det så veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ingen løse tråder.. tok den med meg til bilstereoexperten i dag og det viste seg at hele membranen eller hva man kaller det hadde løsnet fra spolen. Var sprekt opp hele vegen rundt, så ville bli dyrere å reparere enn å kjøpe nytt omtrent. Så da ble det et nytt clarion element på meg i dag, og det var kanskje like greit for merker stor forskjell på lyden :) Takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker du hva den "tråden" hetter JEK?

Amerikanerne kaller det for tinsel leads. Normalt brukes ofte navnet lissetråder i Norge.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider