Gå til innhold

Spørsmål om hva som er best.

Ranger emnet

EmmaNorway

Anbefalte innlegg

Med fare om å høste mye kritikk, så skriver jeg alikevel dette.

Alle som stiller spørsmål her om hva som er best, hva de skal kjøpe, osv. bør skjønne at smaken er som baken. Og at svarene de får kanskje basserer seg på hva den som svarer ønsker at du/dere skal kjøpe (les: selger det selv)

Jeg anbefaler dere alle til å oppsøke en butikk, eller ta en tur på en eller flere av konkurransene vi har. For der å spørre om dere kan få høre på noen biler.

I min gamle bil kostet høytalerene forran i bilen 1295.- Kr. I den nye koster de 19996.-

Såklart den nye låter bedre..

Men de dugde da til å spille musikk på de gamle også.. Min anbefaling er: Bruk litt tid på å installere produktene, og skaff koblingsmatteriell som står i stil med resten.

Har dere en forsterker som trekker 120 A så duger det ikke med et godt brukt syrebatteri, og 10 kvadrats kabel..

Det meste av seriøse produkter på markedet i dag låter bra..

Grunnen til at jeg skriver dette er forhåpentligvis å klare å snu trenden med at dette forumet er formye et "merke" forum.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utvilsomt et poeng i det du skriver Ketil.

Hjelper ikke med superutstyr om det ikke er montert skikkelig. Ofte kan man få bedre resultat med et skikkelig montert midrange produkt, enn et pjuskete montert High-End produkt.

Der jeg er derimot er uenig med deg, er når du sier at det meste av seriøse merker låter bra. Om du da mener 'seriøse' som i 'etablerte', mener jeg det finnes flere mainstream møkkaprodukter, enn seriøse produkter med noe som ligner troverdig lydgjengivelse. Dette er dog min mening, som ihuget lydentusiast med fokus på troverdig gjengivelse av Jazz, Blues, Soul og Metal. Nå stiller jeg sannsynligvis vesentlig strengere krav til lydgjengivelse enn 90% av forumdeltakerne, slik at det jeg definerer som et mediokert produkt, kan av andre regnes som et bra produkt.

For meg er et god produkt, et god produkt, uansett hvilket navn som står på pakkningen, og hvem som importerer eller produserer det, og det samme gjelder dårlige produkter. Jeg syntes det er viktig å informere folk om hvilke produkter som vil gi dem mest igjen for pengene, så er det opp til kjøperen å velge hva han/hun vil lytte til, og til slutt kjøpe.

Desverre er det svært mange bilstereobutikker som bedriver ren og skjær drittslenging og overhodet ikke har evnen til å veilede en kunde. Derfor kan det ofte være litt bingo å besøke en forhandler. Særlig for dem som søker veiledning. For all del, det finnes mange flinke og seriøse forhandlere også, utvilsomt, men man er ikke nødvendivis sikret proffesjonalitet hos forhandlere.

Jeg prøver å veilede forumbrukerne så mye som mulig, og gir gjerne forslag på et utvalg produkter jeg kan stå inne for å anbefale, enten det er egne produkter, eller fra andre leverandører. Et bra produkt blir ikke dårlig av at det er en konkurrent som har produktet. Et produkt er i så fall dårlig fordi det faktisk er dårlig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette og oppfordrer folk å ta seg en tur på konkurranse om det er Sør i landet eller Nord .

Smaken er som baken delt på midten og alle har sine meninger om hva som er bra .

Å dra på konkurranse eller et treff å få lytte i bilene som er der mener jeg gir et bedre bilde av hvordan ting spiller .

Man kan selvsagt klare å få dårlig lyd med bra utstyr om oppsettet er helt på trynet .

Uansett om et lytterom er bra i en butikk blir det ikke det samme .

Men synes også det er greit om folk opplyser om produkter de har god erfaring med, uten å rakke ned på andre produkter .

Mvh Frank

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Der jeg er derimot er uenig med deg, er når du sier at det meste av seriøse merker låter bra. Om du da mener 'seriøse' som i 'etablerte', mener jeg det finnes flere mainstream møkkaprodukter, enn seriøse produkter med noe som ligner troverdig lydgjengivelse.

La meg omformulere litt da: Det meste av seriøse produkter låter bra nok.. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg omformulere litt da: Det meste av seriøse produkter låter bra nok.. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Tror nok jeg var med på hva du mente i stad og, men det var like mye for å få konkretisert hva jeg mente.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er vel at svært få forhandlere har et godt utvalg av utstyr koblet opp. Det er gjerne noen få modeller som står montert i ett svært middelmådige display og veldig ofte uten forsterker, annet enn cd-spilleren. Men det har vel noe med kostnader og plassresurser i butikkene å gjøre. Det ville vært svært kostbart å hatt alle produkter montert for demo.

Husker bilradiospesialisten i kr.sand hadde et fint opplegg før i tiden, vet ikke om det finnes ennå. Med de hadde en bil inne i butikken og alle høytalerne montert i løse plater med magneter på, så de lett kunne ta de ut og inn av dørsidene. Basselementer var montert i kasser som de løftet ut og inn av bagasjerommet. Synd ikke flere kan få til ett sånt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem er vel at svært få forhandlere har et godt utvalg av utstyr koblet opp. Det er gjerne noen få modeller som står montert i ett svært middelmådige display og veldig ofte uten forsterker, annet enn cd-spilleren. Men det har vel noe med kostnader og plassresurser i butikkene å gjøre. Det ville vært svært kostbart å hatt alle produkter montert for demo.

Husker bilradiospesialisten i kr.sand hadde et fint opplegg før i tiden, vet ikke om det finnes ennå. Med de hadde en bil inne i butikken og alle høytalerne montert i løse plater med magneter på, så de lett kunne ta de ut og inn av dørsidene. Basselementer var montert i kasser som de løftet ut og inn av bagasjerommet. Synd ikke flere kan få til ett sånt opplegg.

Du er inne på noe svært viktig her.

Det var forøvrig Hifi klubben på Torshov som var pioneerene her. Dem hadde to tk biler stående i det som da var norges råeste bilstereodemo. Elementene ble byttet ut hved hjelp av elektromagneter, samtidig ble også kasser med subber byttet ut her. Dette kunne kobles til en hver spiller og forsterker Hifi Klubben hadde omtrendt. Men det er jo helt klart at slikt blir dyrt.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror denne tråden er rettet mot min tråd.. isåfall, beklager jeg sterkt at jeg har bidratt med rot i forumet deres :hammer

heh, neida.. jeg forstår veldig godt hva du mener EmmaNorway, og er enig med deg. men de fleste som skriver sånne spørsmål mener nok alikevel om det er andre som har prøvd det samme før, og kan si om det funket bra eller ikke?

Men uansett så koker jo alt sammen til en smaks-sak. uansett hva det gjelder... Om det gjelder Valg 2005 eller '200sx vs. sierra cosworth'.

:)

Mvh

Espen

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror denne tråden er rettet mot min tråd.. isåfall, beklager jeg sterkt at jeg har bidratt med rot i forumet deres :hammer

heh, neida.. jeg forstår veldig godt hva du mener EmmaNorway, og er enig med deg. men de fleste som skriver sånne spørsmål mener nok alikevel om det er andre som har prøvd det samme før, og kan si om det funket bra eller ikke?

Men uansett så koker jo alt sammen til en smaks-sak. uansett hva det gjelder... Om det gjelder Valg 2005 eller '200sx vs. sierra cosworth'.

:)

Mvh

Espen

Nei det var ikke retta mot deg.. Du spurte om plassering og størrelse, mener jeg å huske.. At noen i tillfelle svarer på no annet er ikke din feil.

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider