Gå til innhold

Gnistfanger

Ranger emnet


SSK

Anbefalte innlegg

Har en b23a med orgianlt eksos anlegg, hørt det mulig kommer stikkflammer når gnistfangern/flammedempern er ødelagt eller fjerna. men hvor sitter denna gnistfangern???? åssen envt. fjerne den??

Når motoren først skal dytte gjennom for mye bensin, vil jeg ha litt igjen for det og jeg, i form av stikkflammer :P åssen få til detta på billigst mulig måte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positive Crankcase Ventilation eller noe i den duren. Det som leder avgasser/oljedamp fra veivhuset/motoren inn i innsuget så det kan forbrennes.

 

Der sitter det en flammedemper, som skal hindre at en flamme når ned i motoren hvis motoren baktenner.

 

 

 

Skal du spy flammer med en B23A, så er det jævlig enkelt. Kjør motoren varm, rus den, og skru av tenningen mens den ruser ned igjen. Skru tenningen på igjen etter et godt sekund, =BANG!

 

På B21A må du i tillegg pumpe litt med gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre for å få litt slike rally smellelyder.. Er å koble fra den slangen som går fra eksos siden og inn på luftfilter boksen.. Den som heter EGR eller noe ??

 

Jallefall den som går fra de rørene som kommer opp med toppen på eksos siden.. Tar du av den slangen helt intil der rørene kommer opp, da får du mye smellelyder..

 

Når du gir på, og slipper gassen for å gire, da smeller det.. en eller flere ganger.. Ruser du, da får du mange små "rally" smeller :D

 

Ganske rått :) Men nå vet ikke jeg om dette skader motoren på noe vis..

Så jeg tar ikke på meg skylden om noen ødelegger noe...

 

Men vet at erfaring at det smeller fint når den ikke er på :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre for å få litt slike rally smellelyder.. Er å koble fra den slangen som går fra eksos siden og inn på luftfilter boksen.. Den som heter EGR eller noe ??

 

Jallefall den som går fra de rørene som kommer opp med toppen på eksos siden.. Tar du av den slangen helt intil der rørene kommer opp, da får du mye smellelyder..

 

Når du gir på, og slipper gassen for å gire, da smeller det.. en eller flere ganger.. Ruser du, da får du mange små "rally" smeller :D

 

Ganske rått :) Men nå vet ikke jeg om dette skader motoren på noe vis..

Så jeg tar ikke på meg skylden om noen ødelegger noe...

 

Men vet at erfaring at det smeller fint når den ikke er på :D

ødelegger ingen verdens ting, er bare det at når du kobler fra slangen blir det så liten motstand at eksosen suger til seg veldig mye luft.

 

og kombinasjonen mye luft (oksygen), varm eksos og mye uforbrent bensin gir mye rare lyder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spy flammer med en B23A, så er det jævlig enkelt. Kjør motoren varm, rus den, og skru av tenningen mens den ruser ned igjen. Skru tenningen på igjen etter et godt sekund, =BANG!

 

På B21A må du i tillegg pumpe litt med gassen.

dette fungerer veldig bra :D sprengte først første potte på dette viset for så å blåse av den siste når jeg hadde sveist i hop den første :D

 

å blåse av den første går fint, men å blåse av den siste potten, da vrenger den seg slik at eksosen går rett opp i gulvet i bagasjerommet. gulvet blir veldig varmt og eksosen trekker inn i kupeen fra alle mulige steder! farlig! (brann og kvelningsfare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden, i fjor sommer var det vell..

Skulle jeg og dama inn t stryn å besøke forldrene hennes på campingen (har vogn der)

 

Dette var før jeg satt inn K motoren som jeg har nå, da vi kom inn i en tunnel, den ganske lange, da var det en bil som lå bak meg, jeg tenkte ikke direkte over at det var bil bak, men jeg rusa og skrudde av tendinga å pumpa et par ganger, og på med tendinga..

 

Kan vel tenke seg til hva som skjedde:D Det smalt noe inn i HELVETE! Hørtes seriøst ut som noen skaut med skarpt midt i tunnelen!! Eksosen tålte trykket så det gikk fint ;)

 

Men da vi kom ut av tunnelen, p åden første rake strekkninga, kom bilen bak forbi :D Tror han ble temmelig skremt ja birthday

Tenkte det at jeg skulle kødde litt, så jeg kjørte forbi han igjen, og akkorat det jeg passerte han, slik at ræva på vogna mi var med fronten hans, ruse, av med tendinga å på igjen.. Så trynet hans i speile, og så jammen ut som han så et spøkelse violin grinchy

 

Etter dette så kjørte jeg fra han :D

 

EDIT:

Vil ikke tro motoren har serlig godt av alle de eksplosjonene helder.. sliter sikkert på toppakning, sim ringer og andre deler :P

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Til en opplysning så tåler ikke motorene dette i lengda.. Suskenbarne mitt hadde en volvo for et par år siden, han dreiv å small heile tia. Solgte den til en annen her på øya, han også fortsette å smelle.. Solgte den til en kompis av meg, han skulle prøve å burne en gang, å da gikk toppen til helvete.. alt over ventilene var utslitt.. Så dette sliter en del på motoren!!!

 

 

hmm so kjaure han daniel me 180 grade feil tending da.. å register reima gjikk

 

å då han henrik ødla en motor so sto der k motor i å register reima va feil

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden, i fjor sommer var det vell..

Skulle jeg og dama inn t stryn å besøke forldrene hennes på campingen (har vogn der)

 

Dette var før jeg satt inn K motoren som jeg har nå, da vi kom inn i en tunnel, den ganske lange, da var det en bil som lå bak meg, jeg tenkte ikke direkte over at det var bil bak, men jeg rusa og skrudde av tendinga å pumpa et par ganger, og på med tendinga..

 

Kan vel tenke seg til hva som skjedde:D Det smalt noe inn i HELVETE! Hørtes seriøst ut som noen skaut med skarpt midt i tunnelen!! Eksosen tålte trykket så det gikk fint ;)

 

Men da vi kom ut av tunnelen, p åden første rake strekkninga, kom bilen bak forbi :D Tror han ble temmelig skremt ja birthday

Tenkte det at jeg skulle kødde litt, så jeg kjørte forbi han igjen, og akkorat det jeg passerte han, slik at ræva på vogna mi var med fronten hans, ruse, av med tendinga å på igjen.. Så trynet hans i speile, og så jammen ut som han så et spøkelse violin grinchy

 

Etter dette så kjørte jeg fra han :D

 

EDIT:

Vil ikke tro motoren har serlig godt av alle de eksplosjonene helder.. sliter sikkert på toppakning, sim ringer og andre deler :P

trur du eksosanlegget tåle bedre eksoplosjonane enn toppakninga? inni motoren e det no meininga at ditta skal sje opptil fleire hundre ganga i sekundet. dessuten snakka vi om en volvo rødblokkmotor som ikkje e kjent for å vere verdens minst solide motor! min har gått 557 500km...

 

har forresten testa noe av det samme i en kort tunell rett før stryn, lå bak en merce cab med en gubbe og ei kjerring med hatt i. smalt godt i eksosen og hu som satt på i cab'en hoppa så høyt at hatten holdt på å dette av :D jeg og en kompis lo så vi holdt på å daue :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår