Gå til innhold

hodniss: 1966 Ford Cortina mk1 - Småheftig gatebil

Ranger emnet


hodniss

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg registrert og kjørbar -66 Cortina mk1 med 1500 motor i April 2005. Nå er den i garasjen for vinteren, og jeg tenker på noe ombygging.

 

Først og fremst så må jo rusten tas, støtdempertårn, rundt frontlyktene og et sted under.

 

Målet er at den skal være en småheftig sommerbil. Har lest endel om motorer og har funnet ut at jeg har mest lyst til å sette inn en 1600 cvh motor fra escort/fiesta. Den før 1986 skal visst ha best gjennomstrømning i toppen. Doble gassere og kamaksel og er selfølgelig fristende.

Noen som har erfaring med å putte en tverrstilt motor ned på langs i annen bil?

 

Når det gjelder bremser skal visst det feteste være calipere fra Capri 2,8 foran og calipere (med fiesta mk3 frontskiver...!!) fra sierra/scorpio 4x4 bak med oppbyggingssett fra milton racing.

Spesielt delene foran kan være vanskelig/dyrt å få tak i, noen som har andre forslag? Har lyst på skiver bak uansett da...

 

Takker for alle tips, og bare spør hvis du lurer på noe, så kanskje jeg kan svare.

1966 Ford Cortina mk1

1986 Volvo 240

2002 Ford Focus stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder felger så har jeg tenkt på Compomotive minilites 15" x 6" med 195/50-15 gummi.

Bilen skal selvfølgelig senkes med spesiallagde progressive fjærer fra Åkrane fjærfabrikk foran, og senkeklosser evt. kombinert med noen andre bladfjærer bak.

Bør nok også da bytte til gassdempere.

 

Hadde vært morro å prøve å få nedi den motoren. Han på http://www.pumaracing.co.uk skryter iallefall veldig av den.

 

Et par dårlige bilder tatt rett etter jeg henta den.

rompa.jpg

 

hoyre-front.jpg

1966 Ford Cortina mk1

1986 Volvo 240

2002 Ford Focus stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder som ble tatt rett etter jeg kjøpte bilen, har ikke fått tatt flere enda. Det eneste som er gjort i sommer er at jeg har tatt av takgrinda, tatt av støtfangeren foran, rep. sett på forgasser, ny fordeler og coil og montert batteriet bak.

Har også tatt av frontlyktene for å begynne på rusten, dette kommer det bilder av senere.

 

 

rompa.jpg

 

foran-hoyre.jpg

 

front.jpg

 

motorrom.jpg

 

dash.jpg

 

venstre-stotdempertaarn.jpg

1966 Ford Cortina mk1

1986 Volvo 240

2002 Ford Focus stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig. Også mange som setter inn 2,0L pinto som satt bl.a. Capri. Men jeg har lyst en motor som er lett i vekt, og da tror jeg 1600 cvh fra Escort mk3 er et godt alternativ.

 

Det er bare tull å sette en slik motor som cvh ! I forhold til "Pintoen" er dette en drittmotor med et latterlig lavt potensiale!

Den motoren omtalt på linken din er ikke en cvh , men en cvh/Zetec hybrid sak som er brukenes på FWD biler.

Jeg syntes du skal gå for en 2 liter "Pinto" , en motor med masse muligheter og HK til en rimelig penge !

Denne har jeg det mye moro med !! Går veldig greit oppi Cortinaen :

engaug.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke flere biler satt 2L pintoen i, er ikke den vanskelig å finne på huggeren?

Vanskelig å finne på huggeren?? Ikke AKKURAT fatality "Alle" Sierra 82-86 med 2-liter har den motoren, enten med forgasser eller innsprøytning. De aller fleste Sierraene i Norge ble levert med 2.0L! Granada har også den samme 2-literen....samme saken sitter vel også i Scorpio også, men var kun å få med injection (?). Motoren sitter også i Sierra 87-89, men ble nesten utelukkende leverte med injection. Noe sier meg at en 2.0is motor skulle være det beste utgangspunktet for å bygge om til forgasser og få effekt ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull å sette en slik motor som cvh ! I forhold til "Pintoen" er dette en drittmotor med et latterlig lavt potensiale!

Den motoren omtalt på linken din er ikke en cvh , men en cvh/Zetec hybrid sak som er brukenes på FWD biler.

 

Den motoren jeg snakker om satt i escort fra 1980-1985, det var vel ikke så mye zetec på den tiden. Rett meg om jeg tar feil.

Vet det er litt modding som må til, siden den kun satt i feilhjulstrekkere. Er jo litt morro hvis ingen har gjort det før. Pintoen er veldig tung.

1966 Ford Cortina mk1

1986 Volvo 240

2002 Ford Focus stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår