Gå til innhold

jackpot: mk1 sierra v6 - propan-prosjekt!

Ranger emnet


jackpot

Anbefalte innlegg

Sierra'n min er altså vinterbilen, slitebilen og arbeidsbilen!

 

sierra1.jpg

 

Den har en V6 som sluker godt med bensin..

derfor skal den bygges om til å gå på propan istede!

 

Prisene på propan gikk for litt siden opp.. til 4,90 kr litern cheers

Propan er ett milijøvennlig drivstoff, men det er bensinprisene som er min motivasjon!

 

divstuff.jpg

 

ovenfor ser dere påfyllingsrøret, en ventil, "kontrollenheten" og den dingsen jeg skal sette mellom gassern og luftfilter for å forsyne motoren med gass.

 

fordamper.jpg

 

Fordamperen, varmer opp gassen før den går i motoren.. Rør for gass inn, gass ut... samt for kjølevann!

 

har ikke noe bilde av tanken, men den skal plasseres i reservehjulsbrønnen!

 

Bilen vil bruke ca 20% mer gass enn bensin for å oppnå lik motoreffekt..

 

kontrollenheten styrer rele på stengeventil samt på fordamper.

Først stenger man bensintilførselen, dvs slik at bensinpumpa bare pumper bensin frem og tilbake til tanken.. når bilen begynner å gå litt dårligere åpner man ventilen i fordamperen ved å igjen trykke på bryteren på kontrollpanelet.. og vips.. sierra på gass!

 

dette er ikke installert pr idag men bilder kommer! :D

 

slik ser forøvrig sierra'n ut nå, ser litt lei seg ut ;)

sierra2.jpg

 

bare spør om det er noe dere lurer på ifbm propan!

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir intresangt å følge med på, kanskje noe for andre å tenke på med

disse tiders bensin priser. Men må det ikke ganske mye ombygging for å få til

dette? Bilen vil gå på gass og bensis eller?

 

Sierra'n min er altså vinterbilen, slitebilen og arbeidsbilen!

 

kontrollenheten styrer rele på stengeventil samt på fordamper.

Først stenger man bensintilførselen, dvs slik at bensinpumpa bare pumper bensin frem og tilbake til tanken.. når bilen begynner å gå litt dårligere åpner man ventilen i fordamperen ved å igjen trykke på bryteren på kontrollpanelet.. og vips.. sierra på gass!

 

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan slette dette innlegget hvis det e feil, men det e vel sånn at bilen starter på bensin, og så slår over til gass når den e i gang eller når den e varm?

 

så et spørsmål, pris på herligheten? ikkje gassen altså :P

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan slette dette innlegget hvis det e feil, men det e vel sånn at bilen starter på bensin, og så slår over til gass når den e i gang eller når den e varm?

 

så et spørsmål, pris på herligheten? ikkje gassen altså :P

 

Riktig...

 

Lykke til videre Daniel :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir intresangt å følge med på, kanskje noe for andre å tenke på med

disse tiders bensin priser. Men må det ikke ganske mye ombygging for å få til

dette? Bilen vil gå på gass og bensis eller?

Det er ikke veldig mye som skal til!

 

kan se hvordan LPG fungerer her!

 

tank bak, gass fremover, gjennom fordamper og til gasser! and Bobs your dads uncle ;)

 

lpg-car-diagram.jpg

 

gassen blir sugd inn av gasseren, som igjen blir styrt av gasspedal.

Det er også skrue for å justere tomgang på gass, og gassmengde.

Kan strupe inn bilen slik at den bruker enda mindre gass ;)

 

 

går vekselvis på bensin/gass, starter på bensin..

om vintern lønner deg seg også å kjøre på bensin en liten stund før en stopper..

 

kan slette dette innlegget hvis det e feil, men det e vel sånn at bilen starter på bensin, og så slår over til gass når den e i gang eller når den e varm?

 

så et spørsmål, pris på herligheten? ikkje gassen altså :P

 

Jeg fikk mitt anlegg relativt rimlig, kjøpt via kontakt i øst-europa ;)

Men litt mer avansert anlegg for biler med injection/lambda koster typ 20 000 kr + montering her i Norge..

 

Riktig...

 

Lykke til videre Daniel :)

 

takk.. går nok smertefritt ;)

prøve å ikke smelle av 40 L propan.. tanken er forsåvidt mer sikker enn en vanlig bensintank, den veier dritmye ;)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mye som skal til!

 

kan se hvordan LPG fungerer her!

 

tank bak, gass fremover, gjennom fordamper og til gasser! and Bobs your dads uncle ;)

 

gassen blir sugd inn av gasseren, som igjen blir styrt av gasspedal.

Det er også skrue for å justere tomgang på gass, og gassmengde.

Kan strupe inn bilen slik at den bruker enda mindre gass ;)

 

 

går vekselvis på bensin/gass, starter på bensin..

om vintern lønner deg seg også å kjøre på bensin en liten stund før en stopper..

 

 

 

Jeg fikk mitt anlegg relativt rimlig, kjøpt via kontakt i øst-europa ;)

Men litt mer avansert anlegg for biler med injection/lambda koster typ 20 000 kr + montering her i Norge..

 

 

 

takk.. går nok smertefritt ;)

prøve å ikke smelle av 40 L propan.. tanken er forsåvidt mer sikker enn en vanlig bensintank, den veier dritmye ;)

 

Er det mulig å bygge slik at man kan ta i bruk slike 11kg propan-beholdere

som brukes til hytte ovner og slikt, blir kanskje for lite gjennomstrømming

eller for lite gass på beholderen til at det er noe poeng?

(Spør sikkert mye dumt, men har ikke noe peil og det her virket intresangt)

Det er jo ikke alle steder man kan fylle propan her i landet !!

 

Å lykke til, gøy med folk som prøver ut litt alternative løsninger i disse

ekstreme bensin pris tider uhhmmwhat? !!!

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bygge slik at man kan ta i bruk slike 11kg propan-beholdere

som brukes til hytte ovner og slikt, blir kanskje for lite gjennomstrømming

eller for lite gass på beholderen til at det er noe poeng?

(Spør sikkert mye dumt, men har ikke noe peil og det her virket intresangt)

Det er jo ikke alle steder man kan fylle propan her i landet !!

 

Å lykke til, gøy med folk som prøver ut litt alternative løsninger i disse

ekstreme bensin pris tider uhhmmwhat? !!!

 

tja, det ville nok fungert praktisk sett, men tror ikke jeg hadde satsa på en sånn propantank mtp sikkerhet.. pluss det er litt mer elegant med propantanken i reservehjulsbrønnen.. på større biler får en selvfølgelig større tanker, som kan monteres i bagasjerom.. har sett hummer H2 på gass :)

 

Det er ikke så veldig mange propanstasjoner, Shell har 28 stk og Esso har også endel rundt om.. Iallefall i både sarpsborg og fredrikstad, det holder lenge for meg :)

 

blir ganske økonomisk iallefall,

12kr litern på en bil som bruker 0.7 på mila koster 8.40 kr pr mil..

4.90 kr litern for gass, med forbruk på 1.1 liter/mil koster da 5.39 kr pr mil :)

Så en mer moderne bil vil jo gå überbillig på gass! Selv med min V6 blir det lønnsomt (når jeg har kjørt noen km :D)

 

Jøss, ikke dumt det her... er det 100% trygt da? Har ikke peil. på dette ;)

Er det lovlig?

 

det er 100% trygt så sant det blir installert ordentlig!

Tanken er sikrere enn en bensintank, og propan har høyere antennelsetempereatur..

 

Som med alt annet til bil, så skal dette godkjennes hos biltilsynet. Det har ikke jeg planer om.

De jeg kjenner som kjører med gass har ikke hatt problemer med EU-godkjenning for eksempel, bare fått høre at de synes det er tøft :D

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det ann å instalere gass system på forgasser motorer?

 

Jeg fikk mitt anlegg relativt rimlig, kjøpt via kontakt i øst-europa

Men litt mer avansert anlegg for biler med injection/lambda koster typ 20 000 kr + montering her i Norge..

 

Ble sakt, så går utifra at det er det han gjør!

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekten blir den samma da ell??

 

ved lik effekt bruker du ca 20% mer gass enn bensin,

 

dvs for å få den effekten du har ved 1.0 liter pr mil på bensin, bruker du 1.2 liter gass pr mil..

 

blir ganske enkelt regnestykke for å finne ut hva som er billigst...

 

jeg har ikke noe mål å ha masse effekt ut av sierra'n ;)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår