Gå til innhold

Hvordan behandle rust??

Ranger emnet


x8|volvo

Anbefalte innlegg

hehe.. altså, tenkte å finne et grovt pussepapir(pusseskive fra bilxtra som er beregnet til dette) å pusse helt ned...så slenge på noe rustspraymotvirkende greier, så en feit asfaltmalingtektyl ellerno :hammer for noen ord jeg brukte :D

ja, og da er det jo fint om noen som har gjort det før kan fortelle hvilke ekstremt giftige kjemikalier du skal bruke, hvordan bruke det og i hvilken rekkefølge de 20 kjemikaliene skal legges på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du slipe over med en grovrengjører som du setter på drillen <slik>

Denne kan ha en tendens til å glassere overflaten, så bruk litt grovt pussepapir over etterpå.

Vask deretter med litt tynner, blås gjerne med litt varmluft for å tørke bort all fuktighet etterpå.

Påfør deretter et passende middel, for eksempel Brunox.

Bare følg bruksanvisningen som står på det middelet du bruker.

Lakk over med flere tynne lag, og la det tørke godt.

Er det på kanaler, kan du gjerne bruke karosseribeskyttelsesmasse over det igjen.

 

Husk bare at det må være totalt fri for fuktighet hele tiden!

 

Edit: Skal du ha bra finish, så bruker du sparkel etter påføring av Brunox.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dessverre har jeg vært borti detta noen ganger. Hva du skal gjøre kommer jo helt ann på rustangrepet. Hvis det kun er litt brunt og det ikke har begynnt og flakke av rust så er det stor sjans for at du slipper unna med bare å slipe det reint. Men om du har rustangrep som har kommet et stykke på vei har du et større problem. Om du kan fjærne rusta bare ved hjelp av sliping merker du rimlig fort når du er i gang og sliper. Hvis du klarer og få bort alle små rustporer bare ved hjelp er sliping, så er sliping godt nok. Men har rusta kommet så langt at du ikke kan få bort alle rustporer (små svarte prikker i stålet) ved hjelp av sliping så skal du ideelt sett bytte ut stålet og da må du jo kappe ut plata og sveise inn en ny. Det er mange som ikke gidder å gjøre dette fordi det ikke er rusthull, men om du ikke får bort alle rustporene så kan du garantere deg selv at rusta ikke er lenge på og komme igjen.

 

Skal du bytte ut plata er det en del større jobb som krever litt mer kvalifikasjoner av den som utfører det. Når du skal bytte ut deler må du også huske på og kappe vekk nok av det gamle stålet så du er garantert at det er rustfritt det stålet du skal sveise i. Det kommer også veldig ann på hvor nøye man er hvordan sluttresultatet blir. Mange driter i det bare det ser bra ut og bilen blir bra, men den er ikke bra etter vinteren igjen. Andre bryr seg ikke så mye med og tilpasse de nye delene og byttinga blir stygt gjort. Dette er jo opp til hver enkelt da. Også har du de som bare "putriheisan" sveiser fast. Da legger de en ruke med fugledritt som sveis og trur at plata/hjulbua henger fast, den henger kanskje litt fast men det blir ikke bra nok hvis du ikke får til en sikklig fin sveis som har god innsmelting!!!

 

Veit ikke hvor mye detta sa deg, men jeg kan garantere deg en ting. Den rusta du ser på bilen kan du gange med 10 så har du den rusta som er på bilen som du finner når du begynner og demontere og grave etter rust. Har rusta først kommet så er det en del større jobb en man først antar. Og det er også mye rust som er skjult i hulrom og kanaler og rammevanger som du ikke ser men som er der... Men dette er selvsakt opp til deg selv hva du gidder å gjøre.

 

LYKKE TIL :D

 

(vil anbefale spies hecker tokomponent grunner, beste jeg har brukt noen gang. Det er dette proffene bruker)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva folk mener om understellsbehandling jeg!

Tectyl eller oljesprøyting! Har snakka med noen lakkererere og sånt men de sier forksjellig og klager på den andre :hammer

 

Oljesprøyting er bra, men må gjøres minst hvert år.

Tectylering burde uansett bli gjort en gang i blant for det, hvert 5.år ca?

 

Da er du sikret:)

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle stoppe noe lakkrust.. da tok jeg å pusset med et grovt pussepapir først over området så all rust var borte, deretter pnslet jeg på ovatrol 2 lag å deretter *2 dager senere* la jeg tectyl over, og det holder enda.. dette ble gjort for 2 år siden, har ikke sett noe til rust i det området enda...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik ej he forstått de so er de best med sandblåsing. om stålet er like heilt etter de, so smører/lakerer du med syre grunning. og deretter med vanli grunning over. so den fargen du skal ha da seff..veit ikkje om de er den beste måten å gjere de på. men bedre måter veit eg ikkje om enda..

 

rop ut om de er fleire å bedre måter å behandle rust på :D

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt grunnarbeid er selvfølgelig veldig viktig, og flere gode metoder er nevnt. Her på sørvestlandet har jeg erfaring for at ingenting slår sandblåsing. Reparasjoner jeg gjorde da jeg bodde i Tromsø med smergel og sinkgrunning og som holdt i årevis der, begynte å boble opp igjen etter bare et par år i Stavanger-klimaet.

 

Der du ikke kommer til for å sandblåse, bør du velge grunninger som ikke er så kresne på om absolutt all rust er fjernet. Den desidert beste rustmalinga jeg har vært borti i så måte er POR-15. Etter to-tre strøk er området forseglet med et glasshardt malingslag som verken luft eller vann trenger gjennom. Stoffet forbinder seg kjemisk til metallet og vil ikke flasse seinere. Men det er litt mer arbeid med dette enn med andre stoffer: Først må metallet renses med Metal-Ready, deretter vaskes med Marine Clean, og først da kan POR-15 påføres. Siden det blir så glasshardt, bør evt. toppstrøk (f.eks. Tectyl) påføres like før det tørker helt, for best binding uten å måtte slipe først.

 

Dette er ikke bare reklameprat, bare søk på diverse internasjonale bilfora etter hva som sies om POR-15.

 

http://www.por15.com/faq.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår