Gå til innhold

Hvordan behandle rust??

Ranger emnet


x8|volvo

Anbefalte innlegg

Et godt grunnarbeid er selvfølgelig veldig viktig, og flere gode metoder er nevnt. Her på sørvestlandet har jeg erfaring for at ingenting slår sandblåsing. Reparasjoner jeg gjorde da jeg bodde i Tromsø med smergel og sinkgrunning og som holdt i årevis der, begynte å boble opp igjen etter bare et par år i Stavanger-klimaet.

 

Der du ikke kommer til for å sandblåse, bør du velge grunninger som ikke er så kresne på om absolutt all rust er fjernet. Den desidert beste rustmalinga jeg har vært borti i så måte er POR-15. Etter to-tre strøk er området forseglet med et glasshardt malingslag som verken luft eller vann trenger gjennom. Stoffet forbinder seg kjemisk til metallet og vil ikke flasse seinere. Men det er litt mer arbeid med dette enn med andre stoffer: Først må metallet renses med Metal-Ready, deretter vaskes med Marine Clean, og først da kan POR-15 påføres. Siden det blir så glasshardt, bør evt. toppstrøk (f.eks. Tectyl) påføres like før det tørker helt, for best binding uten å måtte slipe først.

 

Dette er ikke bare reklameprat, bare søk på diverse internasjonale bilfora etter hva som sies om POR-15.

 

http://www.por15.com/faq.asp

 

Hei!

Jeg tenkte bare å foreslå mitt eget produkt. Rust Bullet. Se hjemmesiden min, http://www.rustbullet.no og den amerikanske siden, http://www.rustbullet.com

 

Der ser du bl.a. tester mot POR-15.

 

Ellers kan man jo som du selv foreslo, søke rundt på amerikanske forum, Rust Bullet har eksistert i USA noen år nå, og begynner å bli ganske kjent der borte.

 

Et raskt søk på altavista ga meg blant annet denne siden:

http://www.grmotorsports.com/board/viewtopic.php?t=9458

 

Søk gjerne selv, finner du steder som sier at Por 15 er bedre enn Rust Bullet, så si gjerne ifra.

 

Rust bullet trenger ingen metal prep eller lignende, kun avfetting.

 

Har selv brukt Por 15 før jeg begynte å importere Rust Bullet selv, og jeg er enig i at det er et bra produkt, men det er en grunn til at jeg begynte å importere Rust Bullet. Det sitter utrolig mye bedre, tåler utrolig mye mer og ikke minst, det tåler sollys. Av ulemper er det ikke flere enn at Rust Bullet hefter så bra at du ikke får det av huden før etter en 10 dagers tid, hvis det tørker.

 

Hvis noen har lyst til å prøve, så send meg en PM, vi har noen små billigbokser til 95 kroner. Jeg kan betale porto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt grunnarbeid er selvfølgelig veldig viktig, og flere gode metoder er nevnt. Her på sørvestlandet har jeg erfaring for at ingenting slår sandblåsing. Reparasjoner jeg gjorde da jeg bodde i Tromsø med smergel og sinkgrunning og som holdt i årevis der, begynte å boble opp igjen etter bare et par år i Stavanger-klimaet.

 

Der du ikke kommer til for å sandblåse, bør du velge grunninger som ikke er så kresne på om absolutt all rust er fjernet. Den desidert beste rustmalinga jeg har vært borti i så måte er POR-15. Etter to-tre strøk er området forseglet med et glasshardt malingslag som verken luft eller vann trenger gjennom. Stoffet forbinder seg kjemisk til metallet og vil ikke flasse seinere. Men det er litt mer arbeid med dette enn med andre stoffer: Først må metallet renses med Metal-Ready, deretter vaskes med Marine Clean, og først da kan POR-15 påføres. Siden det blir så glasshardt, bør evt. toppstrøk (f.eks. Tectyl) påføres like før det tørker helt, for best binding uten å måtte slipe først.

 

Dette er ikke bare reklameprat, bare søk på diverse internasjonale bilfora etter hva som sies om POR-15.

 

http://www.por15.com/faq.asp

 

 

 

Jeg har kjøpt POR-15 og metal- ready, fant ikke Marine Clean på gasolin.no hva gjør Marine Clean?? etter jeg har pusset vekk rusta skal jeg da ta på metal ready?? hvor lenge skal dette ligge der??, skal d tørke inn?? skal jeg ta por 15 rett på mettalet etter dette, ikke grunne eller noe først??så legge tektyl??

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. instruksjonene skal man først bruke Marine Clean, som er en avfetter. Min erfaring er at POR-15 er litt følsom på dette punktet, så jeg bruker MC nøyaktig etter bruksanvisningen (dvs. først MC, deretter skylle med vann). Etterpå påføres Metal Ready, som har etsende egenskaper. MR nøytraliserer rusten, og etterlater en sinkoverflate. Når metallet er tørt etter denne behandlingen bruker jeg POR-15.

 

Ellers er det gode instruksjoner i FAQ'en på POR-15s hjemmeside, samt i de instruksjonsarkene som kan lastes ned som pdf-filer.

 

--

Step 1 - MARINE CLEAN® DEGREASER

MARINE CLEAN®, is a water-based industrial degreaser

used for removing all visible oil, grease, soil, dirt, and other

soluble contaminants from machinery parts, turbine blades,

diesel engines, compressors, transformers, bulkheads,

deck plates, bilge areas; removal of oily deposits found

in closed systems such as air conditioning, boiler tubes,

compressor lines, heat exchangers and coils; removal of

light distillates, mineral oils, heavy grease, and all metal

surfaces. After using MARINE CLEAN®, thoroughly rinse

with clean water and allow to dry prior to using METALREADY

®.

Step 2 - METAL READY ETCHING SOLUTION

After thoroughly degreasing metal surface with MARINE

CLEAN®, apply METAL-READY® to both neutralize any rust

and etch any clean bare metal. METAL-READY® gently

etches metal, creating an ideal anchor pattern for coatings

such as POR-15®, while simultaneously leaving a zinc

phosphate coating to insure chemical bonding of paint and

steel. Avoid other preps that may leave harmful residues

which prevent proper adhesion. METAL-READY® is not

caustic, corrosive, toxic or flammable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for all de, ikke bruk spillolje i dører / kanaler. Dette vil kondensere og spre giftige gasser inni bilen som di vil sitte å puste inn. Bruk profesjonelle rustbeskyttelsesprodukter, eller lever bilen inn til proffe verksteder. De kommer inn overalt. Tuff Kote (Dinitrol) verksteder har sprøyteskjemaer for hver bil og kommer til overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår