Gå til innhold

Er virkelig Supra For tung?

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

Mange klager over at MK4 supra er for tung..

så jeg sjekket litt på JDM vekta på div biler fra samme tid og i samme klasse..

En MK4 Supra Turbo veier : 1490Kg (431Nm++)

En R33 Skyline GTR veier : 1530Kg (367Nm++)

En R34 Skyline GTR veier : 1540Kg (392Nm++)

En Nissan 300ZX turbo veier : 1570Kg (388Nm+)

En Mazda Eunos Cosmo veier : 1590Kg (402Nm+)

En Mitsu GTO Turbo veier : 1710Kg (426Nm+)

Alle talla er fra ca midt i levetiden og er JDM modeller

det er også bare Manuell (automat på de som ikke har manuell)

det er også tatt fra basis modellen for topputgaven

(eks: 97modell Supra Turbo 6Man (Ikke targa, RZ ikke RZ-S))

Som dere ser er MK4 supra den letteste i sin klasse (er bare 1 som er lettere og det er NSX.. men da den ikke har turbo så dreit jeg i den :P)

(hører også til at Euro og US supra er nesten 100KG tyngre enn JDM modellen :P)

EDIT: la også til dreimoment så dere vet hva de forskjellige bilene må jobbe med :P

(++ = Vet for et fakta er det er mer enn det, + = misstenker mer enn det)

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en Supra er for tung eller ikke kommer an på øyet som ser. For mitt vedkommede er Supraen mere enn tilgitt den høye vekta ene og alene grunnet maskina. 2JZ-GTE'en er noe av det aller beste som har hendt verdenen hva angår turbomotorer. Standard er den jo "grei nok", men hvem kjøper en Supra for å beholde den standard? Når tuning kommer inn i bildet viser denne motoren seg virkelig fra sin beste side - makan til oppbygging, soliditet og presisjon...! Tilbake til vekta - uten å noensinne ha vært i nærheten av en 80-type Supra synes jeg vekta er passe. Den er tung nok til å være stabil og langt fra "skranglete", men lett nok til at den er passe "agile".

Forresten, en NA2 i den beskjedne Type-R-utgaven har en egenvekt på 1270 kilo, og dette gir omentrentlig 4,5 kilo/hk imot Supraens 5,3. På den annen side; C32B'en i NSX'en er langt fra like lettrimmet som Supraens motstykke og yter bare fattige 304 Newtonmeter dreiemoment. Men det finnes flere områder og kategorier å bedømme en bil etter, annet enn tall på et papir.

Vi vet jo alle at jeg er en Honda-elsker av dimensjoner, men det burde ikke farge min kommentar om at NSX'en og Supraen ikke engang er i nærheten av å være i samme klasse - det er for store forskjeller hva angår alt; spesielt pris. Sist jeg sjekket (isted) kostet en topp utstyrt, top-of-the-line NA2 Type-R 13,5 millioner Yen, noe som skal tilsvare omentrentlig 783.000 NOK pluss moms og engangsavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klager over at MK4 supra er for tung..

så jeg sjekket litt på JDM vekta på div biler fra samme tid og i samme klasse..

En MK4 Supra Turbo veier : 1490Kg (431Nm++)

En R33 Skyline GTR veier : 1530Kg (367Nm++)

En R34 Skyline GTR veier : 1540Kg (392Nm++)

En Nissan 300ZX turbo veier : 1570Kg (388Nm+)

En Mazda Eunos Cosmo veier : 1590Kg (402Nm+)

En Mitsu GTO Turbo veier : 1710Kg (426Nm+)

Mitsubishi Evo 7'en min veier : 1305Kg (490Nm+) ;D

Men funker dårlig å drifte med wtf?

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er 280hk som er standard?

Offisielt har de 280 .. men i virkeligheten har de over 300 (fra 97 eller 98 og utover var det 330 i virkeligheten)

samme er det med SkylineGTR også ..

er bare honda som holdt avtalen japsene inngikk i slutten av 80-tallet/starten av 90tallet

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett dyno papirer på at 280 er hva den yter..

men honda var de første som slapp en 300hester bil etter avtalen ble droppet

(Honda legend..)

...Og jeg har sett papirer på over dette (men Honda selv oppgir bare 280 for alle NSX'er med manuelt gir). Vi kan krangle så mye vi vil om disse småtingene, men det er sikkert at flere av de Japanske sportsbilene yter mere enn de 280 de skulle ha (takk og pris for dét), og så må vi også huske å faktorére inn at forskjellige dynoer har forskjellige toleranser, og sist men ikke minst, forskjellige innstillinger. Temperatur påvirker også resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider