Gå til innhold

Uoriginal eksospotte - Biltilsynets maktmisbruk.

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et vedtak fra bilotilsynet/traffikkstasjon er et forvaltningsvedtak, om du ber om det har den som gjør vedtaket PLIKT til å veilede deg med tanke på klageadgang og den slags. Du har også krav på å få vedtaket skriftlig med henvisning til de forskriftene saken er vurdert i forhold til. Ta kontakt med stasjonsjef på det trafikkstasjonen det gjelder eller distriktsveikontor og forkell på en behersket og sakelig måte hva som har skjed og hva saken dreier seg om. Får du ikke da den informasjonen/hjelpen du trenger sender du en skriftlig klage-denne har de plikt til å besvare innen en gitt tidsfrist.

 

(Forresten-han tilsynsfyren bullshit er på tynn is!:-))

 

Wow. Et fornuftig svar.

Enig med: juba

[o] 1992 Toyota MR2 GTI

[x] 1990 Toyota MR2 GTI

[x] 1986 Ford Escort 1.4

[x] 1988 BMW 320i

[x] 1985 Suzuki SJ413JX

[x] 1993 BMW 318i

[x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært i kontakt med et firma som er sertifisert av Vegdirektoratet, Veritas og Teknologisk Institutt for å gjøre støymålinger som dette. Selve målingen tar ca 3 1/2 time og koster omtrent det samme med "000" etter. Da utstedes det sertifikat på den sure potta som tilsier om bilen blir godkjent med den eller ikke etter gjeldene regler. Altså - potta til kr 200,- typegodkjennes til bruk på denne biltypen....

 

Denne testen skal foretas i morgen (om alt går etter planen). Med en 10 siders godkjennelse (om jeg får det til) på potta, så skal jeg reise opp og slenge den i bordet til Biltilsynet og så se hvor jeg kan sende klage på vedtaket som ble gjort der jeg fikk mangellapp på "unødig støy".

 

Jeg har også i kveld kjørt halve østlandet rundt (45 mil) for å få tak i en original GT-Four potte som jeg har i bakhånda om ikke støymålingen går igjennom. Litt surt om jeg må sette den på, men skilter på bilen skal jeg ha.

Jeg har også drevet med litt research og funnet ut at OM det hadde stått en E-merking på potta, så hadde det ikke vært nødvendig med støymåling godkjenning. Pottene trenger ikke (som jeg ble fortalt var et absolutt krav) å ha en E-merking for at bilen skal godkjennes - det viser bare at potta allerede har gått igjennom en slik test.

 

Jeg betaler med glede 3500,- for å bare få lov til å skrive en klage på denne fyren, og jeg skal gnage og gnage og ikke godta de svarene jeg får i retur. Jeg har også engasjert en kamerat som er en "profesjonell drittsekk" (sorry Lars hehe) som skal hjelpe meg å spissformulere og vri på saker og ting i de brevene vi skal sende.

 

Storm i et vannglass??? Ja - jeg blåser saken opp for jeg mener at grunnlaget for at tilsynsmannen skal være "en sånn som henger under hesten" i denne saker ikke er til stede. Særlig når jeg har 3 stk "ugyldige" standstøymålinger av bilen som bekrefter at den ikke er særlig høylytt.

 

Lurer litt på hvordan en Biltilsynmann kan underkjenne støymålinger som kreves på EU-kontroll i enkelte tilfeller fra verksteder som er godkjente for å foreta EU-kontroller. - På biler eldre enn sånn og sånn skal det foretas støymålinger ved en EU-kontroll har det blitt meg fortalt.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så såre enkelt med det greiene der. Du går og ber om å få snakke med stasjons sjefen. Og sier som følger, at du har et problem med den personen som du viste bilen til. Og forklarer hva personen sier. Og forklarer hvordan ting er. Så referer du til kjøretøyforeskriftene hvor det ikke står noe om e-merking eller dokumentasjon på støy. Bare at det ikke skal overskride støy som er oppført i vognkortet.

 

Og hvis han ikke vill hjelpe deg, så nevner du bare at dette vill bli tatt til veidirektoratet samt at forbrukerrådet og vg og dagbladet blir kontaktet. For dette er en uhørt sak.

 

Når det kommer til dette stykket med våres veldig gode venner på biltilsynet så er det en kjennsjærning at de ikke liker oss unge gutter med "sports biler". Uansett hva det nesten er så virker det som de er missunnelige og vill lage bråk for oss.

 

Dette med at de krever TÜV papirer oversatt til norsk er noe de ikke kan kreve. Tysk er godkjent språk hos veidirektoratet når det gjelder godkjennings papirer. Og e merking på lykter har bortfalt. Men lysbildet må vere riktig.

 

Samt det de sier at du må fremskaffe papirer på hvordan det skal vere, så har han plikt til å hjelpe deg med å fremskaffe hvordan ting skal vere. Men de leker eneherskere når det gjelder godkjenning av din bil.

 

Bare et fåtall av de som jobber på biltilsynet kan utale seg om hvordan ting skal vere og ikke vere. Få av de har noen som helst formell utdannelse inne bil og oppbyging av en bil. I tyskland så er de gutta som har lov til å godkjenne en bil utdannet ingenører.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En proffesjonell drittsekk kan være kjekt å ha :deng

 

Det var skikkelig digg å gå inn på biltilsynet å be han idioten jeg krangla med om å holde kjeft og hente skjefen sin. Han kom ut, godkjente bilen min og var vel ikke veldig bli fordi at veidirektoratet måtte ringe han og fortelle hvor udugelige ansatte han hadde :)

 

Eneste du glemte var et videokamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dette stykket med våres veldig gode venner på biltilsynet så er det en kjennsjærning at de ikke liker oss unge gutter med "sports biler". Uansett hva det nesten er så virker det som de er missunnelige og vill lage bråk for oss.

 

 

 

BT liker ingenting annet en det som er godkjent fra nytt av, rett og slett fordi svært mange av de som jobber der ikke har den kompetansen som trenges for å vurdere ting som ikke er standard!

Om dere tror godkjenning av "gatebiler" er vanskelig, prøv en moderat ombygging av en 4x4 (litt heving og større hjul)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når biltilsynet nekter deg skilter pga uorginal potte så har de faktisk plikt på seg til å måle støyen, han kan ikke bare si at den ikke går igjennom,

var på BT i drøbakk med en 240 turbo i fjor sommer for godkjenning av bremse og motor bytte.

 

han hadde med bremse papirer på motor, papirer på bremser, men ikke på 3" potta bak, de mente den bråket for mye og ville ikke ta skilter, da sa kameraten min bare at :

 

skal dere ta skiltene mine pga for mye lyd i potta, så må dere ta en måling som viser at den er ulovlig. Der er nemlig ingen E-merking av potter heller, og bilen går ikke over de støy kravene som staten har satt opp som støy krav.

 

Han fikk skilter og godkjenning :=)

 

 

stå på din sak, og KREV at de skal ha en måling som viser at din bil er over støy kravene, ( sett en motor sag på tomgang vedsiden av, en på bensin, de har ca 90 c tommgangsstøy, hører du ikke bilen overdøvende så bråker ikke bilen din )

 

som sagt, skal de ta skiltene dine pga støy, så må de ha en Måling som gir dem denne retten.

 

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg KREVDE at han skulle støymåle bilen men han nektet.... Han påstod at han ikke hadde plikt å måle støyen og krevde at JEG skulle dokumentere at bilen ikke hadde mer støy enn 85 db).

Og kunne jeg ikke dokumentere det, så ble det ikke skilter på bilen i Norge.

 

 

(Jeg fikk også mangel på avgasser - uten at de ble målt de heller... (eller at motoren gikk) )

 

Jeg har med andre ord fått to mangler på to ting som ikke har blitt kontrollert...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg KREVDE at han skulle støymåle bilen men han nektet.... Han påstod at han ikke hadde plikt å måle støyen og krevde at JEG skulle dokumentere at bilen ikke hadde mer støy enn 85 db).

Og kunne jeg ikke dokumentere det, så ble det ikke skilter på bilen i Norge.

 

 

(Jeg fikk også mangel på avgasser - uten at de ble målt de heller... - )

 

Jeg har med andre ord fått to mangler på to ting som ikke har blitt kontrollert...

 

 

Morro med biltilsynet?

 

Jeg har fått samme leksa selv. Måtte dokumentere støy da den bråket formye. Og det var med et eksos anlegg han hadde godkjent en makan bil for ca 2 mnd tideligere.

 

Har også fått beskjed om å skaffe kræsj test på en frontfanger som satt foran på bilen da den ikke kunne vere orginal. Selv om kræsj bjelken satt på baksiden. Han mente at den plastfangern som satt på hadde andre kræsj egenskaper en en orginal plast fanger :).

 

Også har jeg fått beskjed en gang om at denne bilen er ikke levert med turbo så du må bare plukke den av. Også står det i papirene jeg har at det er en Twin Turbo :)

 

Måtte gå til stasjonsjefen og klage. For han i halden påstod at denne bilen ikke hadde turbo orginalt ja. :hammer

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med biltilsynet?

 

Jeg har fått samme leksa selv. Måtte dokumentere støy da den bråket formye. Og det var med et eksos anlegg han hadde godkjent en makan bil for ca 2 mnd tideligere.

 

Har også fått beskjed om å skaffe kræsj test på en frontfanger som satt foran på bilen da den ikke kunne vere orginal. Selv om kræsj bjelken satt på baksiden. Han mente at den plastfangern som satt på hadde andre kræsj egenskaper en en orginal plast fanger :).

 

Også har jeg fått beskjed en gang om at denne bilen er ikke levert med turbo så du må bare plukke den av. Også står det i papirene jeg har at det er en Twin Turbo :)

 

Måtte gå til stasjonsjefen og klage. For han i halden påstod at denne bilen ikke hadde turbo orginalt ja. :hammer

 

 

 

Det du gjør er at du kontakter sjefen på dette biltilsynet, og skriver et meget godt og korrekt brev, der du fremlegger alle fakta og annet.

deretter skriver du at du føler deg dårlig behandlet, og at skiltene har blitt tatt og feil blitt satt uten at noen form for måling og tester har blitt utsatt på de aktuelle områdene som feil rapporten omfatter.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg KREVDE at han skulle støymåle bilen men han nektet.... Han påstod at han ikke hadde plikt å måle støyen og krevde at JEG skulle dokumentere at bilen ikke hadde mer støy enn 85 db).

Og kunne jeg ikke dokumentere det, så ble det ikke skilter på bilen i Norge.

 

 

(Jeg fikk også mangel på avgasser - uten at de ble målt de heller... (eller at motoren gikk) )

 

Jeg har med andre ord fått to mangler på to ting som ikke har blitt kontrollert...

Dette må da nærme seg tjenestefeil?

 

Hadde min G40 på etterkontroll, og de måtte la den gå igjenom uten utslippstest da måleapparatet var ute av funksjon. Han jeg hadde med å gjøre sa at de hadde plikt til å la bilen gå igjenom om de ikke hadde utstyr til å måle utslipp (gjelder nok både støy og andre utslipp)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg/dere. BT kan være litt av noen drittsekker hvis de føler for det. Selv skal jeg dit med Accorden for å få senkefjærene inn i vognkortet med litt hjelp av en svært dårlig kopi av TüV-dokumentet (det originale er ironisk nok også hos BT da det ble levert inn sammen med vognkortet for flere måneder siden - dumme Øyvind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår