Gå til innhold

Uoriginal eksospotte - Biltilsynets maktmisbruk.

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

5. Ved typegodkjenning kan ellers forlanges utlevert nødvendig antall deler og utstyr for prøving og nærmere underlag i form av tegninger, beregninger, garantier e.l. i forbindelse med søknad om godkjenning. Det kan videre stilles krav om spesielle undersøkelser ved prøveanstalt.

 

Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

:respect

Jaja - så har jeg kalt en biltilsynmann for en premenstruell homo... og skilter ble det ikke på bilen blant annet av den grunn.

 

Saken er:

 

Jeg har importert en bil (solgt videre) som har uoriginal bakre potte. Originalt så sitter det en Toyotapotte med 2" innløp og ovalt 2.5" utløp på bilen.

Så har en eller annen gang denne potta blitt byttet med en uoriginal potte som ser nesten lik ut - men bare med 2" utløp.

 

Da jeg i dag var på kontroll hos Biltilsynet med bilen så hang biltilsynmannen seg opp i denne potta og krevde dokumentasjon på at den var lovlig.

Det er ikke noen loffvarmer eller effektpotte, men en typisk universalpotte fra Walker.

Dessuten mente han når han hørte på bilen at den bråkte alt for mye. Fikk mangellapp på UNØDIG STØY og fikk beskjed om at det ikke ble skilter før potta var byttet ut med en original potte...

 

Jeg spurte hva de gjorde med Hansen og Jensen som kom på EU-kontroll med sine gamle Mercedeser som ikke hadde Mercedesanlegg lenger men et anlegg som var kjøpt hos BIltema, Mekonomen eller hos Svendsen eksos? Fikk beskjed om at det var ikke mitt problem...-..mitt problem var DEN bilen (min).

 

Eneste potte som var godkjent for at bilen kunne få skilt var en E-MERKET !!!!! originalpotte med dokumentasjon på at dette var originalpotta !!!

 

E-merket, spurte jeg. Og fikk beskjed om at de eneste pottene han kunne godkjenne måtte være E-merket.

Jeg har aldri hørt om at eksosanlegg må være E-merket...

Jeg ba om å få dette skriftlig, og han henviste til mangellappen og sa at det var skriftlig nok. Jeg ba om å få det skriftlig fra Kjøretøyforskriften hvor det stod, - og fikk da beskjed om at det var MIN plikt å skaffe dokumentasjon - det hadde ikke han noe med.

Bilen har standstøy på 90db i følge tekniske spec's.

Biltilsynet kunne ikke ta støymåling - det var ikke noe som de hadde noe "plikt" til å gjøre - og siden han mente at bilen bråkte for mye så måtte jeg selv ordne det. Et godkjent verksted med støymåler var ikke godt nok for Biltilsynet i Fredrikstad så jeg måtte få denne testen utført hos Teknologisk institutt eller i Trondheim....

 

Jeg har nå støymålt bilen hos tre forskjellige godkjente bilverksteder og de har alle målt bilen til 84 db....!!!!

 

Så dro jeg tilbake og hadde med utskrift på dette - og fikk beskjed at å komme tilbake når jeg hadde dokumentasjon på at potta var E-merket. At den lå under støygrensen for bilens spec var ikke godt nok.

 

Det dreier seg om en helt urørt og original Toyota Celica GT-Four - kun med Walker universal eksospotte....

Hadde det vært en loff-varmer eller en potte med 3" utløp kunne jeg ha forstått det, men ikke en sånn fise-potte som er mindre enn den originale.

 

 

Maktmisbruk !!!

 

Åååååååh, jeg blir så forbanna, så forbanna... :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan ! Ta entur til Oslo. har stort sett god erfaring med gutta de.

Ta med lydmålinger og all dokumentasjon Du har.

Sansynligvis går det greit.

Fikk mangellapp av en gretten politimann engang lista var lang.

Karen på biltilsynt hadde all dokumentasjon liggene og skrev inn alle endringer i vognkortet. Sånn, nå har Du noe å vise han politimannen en annen gang !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
For de som mener at TUV-dokumentasjon på f.eks senkesett ikke kan kreves oversatt fra tysk til norsk, sjekk paragraf 6-9, pkt 5 i Kjøretøyforskriften;

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#6-9

 

Det kan hjelpe om man ser på rett regler når man skal konfrontere en kontrollør, og ikke kommer med regler om bremser når man skal godkjenne noe helt annet. Da er det fort man bæsjer litt på leggen.. :)

 

Det der er typegodkjenning av bil. Er bilen typegodkjent, så skal du se på §7 Ombygging. Typegodkjenning trengs på for eks Skyline. Den får du ikke godkjent pga mangler typegodkjenning.

 

 

Stiller lite spm. Holder på med en 1975 Volvo242.

Holder på med senking (har papirer), Koni (mangler papirer), og bygger eget intereør. Vil de si noe på dempere og intr?

 

Motoren er en turbomaskin som ble bygget for 10-15 år tilbake, når den ble bygget ble blokka frest av litt for å få rett komp og da forsvant motornr. Men så lenge jeg kan stå frem med målepapirer og volvos godkjenningspapirer som ligger på nett vil jeg da få den godkjent?

 

Sier de noe på Polyforinger?

 

Mvh Stian.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er typegodkjenning av bil. Er bilen typegodkjent, så skal du se på §7 Ombygging. Typegodkjenning trengs på for eks Skyline. Den får du ikke godkjent pga mangler typegodkjenning.

§7, Ombygging;

Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning

og skal man ha ny godkjenning, søkes det (som da i praksis blir å møte opp med bilen og få det du skal ha godkjent vurdert)

§ 6-9. Søknad om godkjenning;

Ved enkeltgodkjenning kan det kreves fremlagt bevitnelse/dokumentasjon for tilfredsstillelse av angitt standard. Bevitnelsen/dokumentasjonen kan kreves oversatt til norsk hvis den ikke foreligger på norsk, svensk eller dansk.

 

Mulig jeg misforstod hva du mente.

Den paragrafen jeg henviser til (6-9, Søknad) er den som brukes når TUV-papirer kreves oversatt ved enkeltgodkjenning (dvs f.eks godkjenning av senkesett).

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår