Gå til innhold

Stemte du ved årets stortingsvalg?

Ranger emnet

awt

Stemte du ved årets stortingsvalg?  

125 stemmer

1. 1. Stemte du ved årets stortingsvalg?

• Ja
      94
    • Nei
      24
    • Var/er ikke gammel nok
      9

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jaja, folkens. Jeg stemte Frp.

Men nå blir det hælvete uansett.

Nei, jeg tenker ikke på bensinpriser (men de blir ikke lavere nå.)

Nei, jeg tenker ikke på høyere skatt (men det den blir ikke lavere nå.)

Nei, jeg tenker ikke på billigere bilholdskostander (men de blir ihvertfall ikke lavere nå.)

Jeg tenker på helheten. Kjernen. Er det ikke det "alle" sier vi må gjøre?

Norge er det landet i den vestlige verden som er nærmest et planøkonomisk system i likhet med det kommunistiske. Over 30% av verdiene på Oslo børs tilhører den norske stat.

Det er like mange offentlig ansatte i Norge som i Tyskland. Selv det sosialdemokratiske Sverige innså på slutten av 90 tallet at veksten i antall ansatte i offentlig sektor måtte bremses hvis statsfinansene og privat sektor skulle overleve. De ti årene fra 1990 til 2000 økte antall statsansatte i Norge med 27 personer PR DAG. Tenk på det: 27 x 365 x 10!

Jeg har ingenting imot de som jobber i staten. Jeg har jobbet i staten selv også. Men det er en kjennegjerning at penger til hver eneste stilling i det offentlige må hentes fra penger som andre allerede har tjent. Det kommer man ikke unna.

Kjernen i partiprogrammene til de som skal styre oss de neste årene er:

Mer makt overføres til staten.

Mer penger overføres til staten.

Mer offentlig ansatte.

Det finnes MYE bedre grunner til å stemme Frp enn bensinprisene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke helt du har skjønt det ...

i et land som norge er det ikke regjerings partiene som styrer .. men stortinget ..

og det er flertallet på stortinget som bestemmer..

så lende det ikke er en klart flertall til et parti så blir det ingen merkabr forandring i norge med denne regjeringen...

vel .. muligens vi får noen nye sykehus ... og bøker på videregående blir gratis .. men det er alt..

Og til alle dere som frykter høyere skatter ..

Nå som det er klart at jens blit sjef.. så sier han at skatte nivået blir på der det var i 2004..

og han har vert veldig mot at KRF, Høyre og FRP økte! MVA i statsbudsjettet for 2005.. så best sansynlig går MVA tilbake til 24% eller lavere..

(er nå 25%)

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke helt du har skjønt det ...

i et land som norge er det ikke regjerings partiene som styrer .. men stortinget ..

og det er flertallet på stortinget som bestemmer..

så lende det ikke er en klart flertall til et parti så blir det ingen merkabr forandring i norge med denne regjeringen...

vel .. muligens vi får noen nye sykehus ... og bøker på videregående blir gratis .. men det er alt..

Jo. Jeg har skjønt det. Faktisk har jeg skjønt ganske mye.

Som jeg sa: Jeg ser på helheten. De partiene som skal styre nå ser det ikke som et poeng å begrense størrelsen på staten, verken økonomisk eller tallmessig. Se på land med svært mektige statsapparater. Liker du det du ser?

De ser heller ikke faren ved at staten selv driver komersielle selskaper.

SV og Ap var utrolig kjappe til å kritisere USA's valgordning den gangen Bush slo ut Gore. Flest personer hadde jo stemt på Gore, men pga ordningen med distriktsrepresentanter vant likevel Bush.

I går stemte faktisk 25000 flere nordmenn på de borgelige partiene enn på det rødgrønne alternativet. Hvem kritiserer det nå? Hvorfor er vårt resultat "riktigere" enn det amerikanske? Jeg sier ikke at amerikanerne er bedre enn oss, men vi skal passe oss for å tro at alt funker så bra her og at våre representatner er så mye renere enn andre lands politikere.

Og den desidert beste sikkerheten mot offentlig korrupsjon er å begrense statens makt og størrelse.

En ting gjør amerikanerne bedre enn oss: Når de skifter "regjering", bytter de ut rubbel og bit i statsapparatet. Til og med lokale postmestere byttes. Det er bra.

Med de trygderettigheter våre politikere har bevilget seg og sine embedsmenn- og kvinner hadde det utmerket godt tålt det samme.

Jeg tror ikke Norge går i grøfta i løpet av 4 år. Men se litt lengre frem. Hva vil skje med europas sykeste befolkning i europas mest industrifattige land som har europas desidert største statsapparat når oljen en dag tar slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk missforstår .. når det er snakk om å øke antall statlig ansatte så er det ikke snakk om å ansetter fler sakabehandlere på Aetat osv .. er snekk om å ansette fler lærer, fler leger, fler sykepleiere, fler politimenn...

er snakk om å ansette fler som passer på at du og dine barn lærer noe på skolen, er snakk om å ansette folk som passer på at du etter en ulykke ikke dør men kommer deg på bena igjen.. er snakk om å ansette fler som forhindrer at du blir ranet på gate eller får bilen din bøffet...

husk at disse er statsansatte ..

du snakker om når olja er borte .. tenk på dette .. hva med landets fatigeste den dagen FRP har solgt helsesystemet og skolevesnet?

skal vi får et helsesystem som i USA (som du overaskende sammenlignder oss med)

hvor bare de med forsikring får behandling mens resten ikke får mer enn et plaster ..

personlig så drar jeg til canada den dagen FRP selger helsevesnet i norge til forsikringselskapene...

og privatisering av skolene vil ikke gjøre en dritt annet enn å skape en større sprike mellom rike og fattige ..

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går stemte faktisk 25000 flere nordmenn på de borgelige partiene enn på det rødgrønne alternativet. Hvem kritiserer det nå? Hvorfor er vårt resultat "riktigere" enn det amerikanske? Jeg sier ikke at amerikanerne er bedre enn oss, men vi skal passe oss for å tro at alt funker så bra her og at våre representatner er så mye renere enn andre lands politikere.

Hvor har du dette tallet ifra?

EDIT:

Dette er de faktiske tallene ifølge prognosen klokken 10:57, så jeg må nok dessverre arrestere deg her. Her tok jeg også med frp i de borgerlige, selvom det har vært klart siden juni at det borgerlige regjeringsalternativet ikke ønsket å ha med frp på laget.

177044(KRF)+153105(V)+366244(H)+574359(FRP)

852157(AP)+227115(SV)+31037(RV)+170136+(SP)

Totalt :1270752 For de borgerlige partiene. 1280445 for de sosialistiske.

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk missforstår .. når det er snakk om å øke antall statlig ansatte så er det ikke snakk om å ansetter fler sakabehandlere på Aetat osv .. er snekk om å ansette fler lærer, fler leger, fler sykepleiere, fler politimenn...

er snakk om å ansette fler som passer på at du og dine barn lærer noe på skolen, er snakk om å ansette folk som passer på at du etter en ulykke ikke dør men kommer deg på bena igjen.. er snakk om å ansette fler som forhindrer at du blir ranet på gate eller får bilen din bøffet...

du snakker om når olja er borte .. tenk på dette .. hva med landets fatigeste den dagen FRP har solgt helsesystemet og skolevesnet?

hvor bare de med forsikring får behandling mens resten ikke får mer enn et plaster ..

personlig så drar jeg til canada den dagen FRP selger helsevesnet i norge til forsikringselskapene...

og privatisering av skolene vil ikke gjøre en dritt annet enn å skape en større sprike mellom rike og fattige ..

Jeg tror det er du som misforstår:)

Frp'ere er mer opptatt av helheten og norge som land, ikke bare egoistiske goder som økt trygd og spesialordninger til de som det feiler ditt og datt.

Som sagt har vi omtrent verdens "sykeste" befolkning, en gjeng med hjemmesittere (du er en av dem) som ikke er med på å lage kaka.

Mest effektive måten å kurere dette "mystiske" syndromet på er å fjerne de egostiske og urettferdige sosialordningene.

Som hot rod sier, har vi en sykelig stor stat som dreper alt initiativ, og den er på størrelse med land som spania og tyskland. Synd kebab, hvis du synes at det er slik det skal være. Du fikk jo vilja din, nå, det blir desverre rødt styre.

Men jeg gidder ikke høre på svadaen din, den får jeg nok av fra NRK. Du skal jo alltid ha siste ordet og fortelle hvor missforståtte vi andre er, smarten.

Du vet alt, og denne ekle holdningen er ihvertfall jeg, og kanskje andre Frp'ere lei av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillingsvernet i det offentlige hindrer tilstrekkelige muligheter for omskolering. Derfor vil flere lærere etc alltid komme I TILLEGG til de eksisterende. Hadde ikke dette vært tilfelle kunne massevis av administrative stillinger blitt omgjort til tjenesteproduksjonen som du etterlyser.

Helsevesenet i USA er stusselige saker og jeg har ikke sammenlignet dette med det norske.

Men det er artig at du drar inn Canada. Et bevis på at det går an å ha lave skatter/avgifter uten å være et u-land på sosialt sikkerhetsnett. Canada har forøvrig knivet med Norge i alle år om topp plasseringene på FN-rankingen "verdens beste land å leve i".

Men canadierne stemmer kanskje på sitt land mot bedre vitende, mens nordmenn stemmer veloverveid og objektivt på sitt?

At jeg tok feil av de 25000 stemmene er jeg svært glad for. Da er ihvertfall valgsystemet vårt bedre enn jeg fryktet.

Når det gjelder antall lærere i forhold til antall elever: Hvis dette er den rette måten å måle hvor bra eller dårlig skolesystmet vårt er, hvorfor er det da slik at de fleste land vi sammenligner oss med har mange flere elever pr lærer enn i Norge og likevel gir mer lærdom ut til elevene?

Hvordan i all verden kan en privat skole skape større forskjeller mellom fattige og rike sålenge skolepengene pr måned er langt mindre enn om far eller mor røyker???

Og angående politi: Mener du virkelig at en regjering av SV og Ap vil sørge for mer politi????

Når det gjelder hva landets fattige og syke skal leve av når olja er borte så er svaret (dessverre) enkelt: De må leve av de fellesverdier som den fremtidige produktive delen av befolkningen klarer å fremskaffe UTEN oljen.

Det klarer de ikke ved å trylle men ved å jobbe. Og jobber vokser ikke ut av jorden eller noe slikt. De dannes. De dannes av enkeltmennesker som får en ide og starter en bedrift. Og bedrifter startes der det er grunnlag for å drive komersiell virksomhet. Tror du SV vil sørge for det???

Et annet tankekors: Norges befolkning er tilnærmet konstant i antall. Det medfører at for hver nye offentlige stilling vil de måtte "stjele" en fra det private. Dermed MÅ økningen i antall offentlig ansatte føre til samme nedgang i privat ansatte!

Dermed må færre og færre privat ansatte fremskaffe verdier nok til å lønne flere og flere offentlig ansatte. Stoler du virkelig på politikere som ikke VIL ta hensyn til dette enkle faktum???

"Borgelig side tenker bare penger" var omkvedet. Ja. Selvsagt gjør de det. Det er faktisk så enkelt at penger er grunnlaget for velferden.

De rødgrønne vil bli en regjering som vil fokusere mer på hvordan verdiene skal brukes enn hvordan verdiene skal skapes. Det mener jeg er mye mer korttenkt og egoistisk enn det motsatte.

Tilslutt en liten presisering: Det offentlige driver også endel komersiell virksomhet (Telenor, Statens Vegvesen NSB Reisebyrå etc). De som jobber i slike bedrifter er selvsagt også med å danner verdier som gir grunnlag for offentlig tjenesteproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på helheten. Kjernen. Er det ikke det "alle" sier vi må gjøre?

Bra. Flere burde følge ditt eksempel og ikke bare fokusere på nesetippen sin. (Konklusjonen min mht. partivalg blir likevel nokså annerledes enn din. Men vi lever jo i et demokrati, right?)

Norge er det landet i den vestlige verden som er nærmest et planøkonomisk system i likhet med det kommunistiske.

Og altså for femte året på rad også det landet i verden som det er best å bo i, i flg. FN.

Det er like mange offentlig ansatte i Norge som i Tyskland.

Dette mente du vel ikke bokstavelig? I Norge er ca. 30% av de sysselsatte ansatt i offentlig sektor, i Tyskland er andelen ca. 15%. Norge har ca. 4,6 mill. innbyggere, Tyskland har 82 mill.

Forskjellen på 30% og 15% er likevel stor, det er jeg helt enig i. Men da må det også tas hensyn til at forskjellene i all hovedsak skyldes at ansatte innen barnehage, skole, helsetjenester og omsorgstjenester stort sett er offentlig ansatte i Norge, mens de i vesentlig større grad er privat ansatte i land som Tyskland. Arbeidet som utføres er akkurat det samme, forskjellen er hvordan disse tjenestene er finansiert.

Selv syns jeg det er mye mer bekymringsfullt å se hvordan de tjenesteytende næringene vokser på bekostning av industrien. Men dette er et felles vestlig problem, og minst like stort i Tyskland som i Norge. Sett i forhold til den store tragedien om hvordan politikerne lar industrien forfalle mens de heller diskuterer f.eks. barnehagepriser, syns jeg det er mindre viktig hvor skillet går mellom privat og offentlig sektor - dvs. om sykepleierne er privat eller offentlig ansatt.

Men det er en kjennegjerning at penger til hver eneste stilling i det offentlige må hentes fra penger som andre allerede har tjent. Det kommer man ikke unna.

Nja, det følger av det jeg sa over at du heller må se på OPPGAVEN som skal utføres enn på HVEM som utfører den. Skal sykepleieren stelle pasienten, så må noen ha tjent pengene først, det er jeg helt enig i. Men om pasienten betaler direkte til et privat sykehus, eller om pengene sluses via statsskatt til et offentlig - eller privat - sykehus, syns jeg er mindre viktig i den sammenhengen.

Hovedspørsmålet er derfor hvor stor helsesektor (f.eks.) vi skal ha i dette landet, det er dette som bestemmer landets helsekostnader. Som skal dekkes med penger som andre har tjent, uansett om sektoren er privat eller offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider