Gå til innhold

Import av AmCar

Ranger emnet


neptyr

Anbefalte innlegg

Jeg var på dragrace på Vandel Dragstrip i helga, og der var det utrolig mange stilig biler, så kom vi prat om import av slike til norge, og det viste seg at det var meget rimelig å ta inn Veteranbiler til norge, så da begynte jo tankene og svirre, jeg har alltid hatt lyst på en AmCar, men alltid trodd det var veldig dyrt.

 

Så nå fikk jeg blod på tann, og kunne tenkt meg å hente inn en.

Men hvor finner jeg slike?

Hvilke land er greie å hente ifra?

Sett litt på noen fra tyskland, men fant ikke helt bilen jeg vil ha.

Åssen er det å hente noe fra statene?

 

Håper noen har noen greie svar på dette =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å importere fra statene, men det "alle" sier er at en bør se/få en til å se på bilen først. Det er ikke lett å klage når selgeren er på den andre siden av atlanteren.

 

Mitt råd, fra egen erfaring, er: titt litt på biler her hjemme først, snevre deg inn til et fåtall modeller, og sjekk markedet her først. Prøv gjerne noen biler - dumt å irritere seg over at en har valgt feil motor etterpå. Eks: en 220 hp 318 cid i en Charger høres greit ut når en er vant til vanlige biler, men amcars er ikke laget av sølvfolie - de veier litt... Når du senere får teste en med big-block eller en pigg 340 kan det være du angrer kjøpet.Når du har funnet ut hva du vil ha kan du bruke Hemmings eller liknende.

 

Men muskelbiler, særlig de jeveste, er i ferd med å bli svindyre i statene, og utvalget på en del modeller er bra her hjemme (eller i Sverige). Det er ikke alltid bedre å gå over bekken etter vann.... Fint med en tur over dammen, da...

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sjekk pris forholdet også...er mange modeller som er veldig billige i usa,som er dyre her og motsatt...Han som hjalp meg med å hente bilen min skjønte ikke hvorfor mustanger ble hentet fra statene,for der ble de rett og slett sett på som vrak som gikk dårlig(ikke spør meg,vakke jeg som sa det...siterte!). gå på treff og sånt å prøv å prate litt med folk som har gjort det før...lærer av alt:)kan være at det bare er min mening...men jeg syns ikke man skal kjøpe no strøkent derfra heller...hvordan vet du at en 30++år gammelbil er strøken?kjøp heller en ok,gjerne med dårlig lakk(da vet du hvertfall at den ikke ble lakket for 6mnd siden med masse rust/skader).Da taper du i hvertfall ikke så mye penger hvis du har gjort et dårlig kjøp...

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler eldre enn 30 år er nesten gratis og importere i forhold til nyere. Kan også være en mulighet i sverige. Ofte kortere vei for besiktigelse, noe som er viktig. Veldig mange som har gått skoa av seg ved å handle bare etter noen bilder. Hvis USA er interessant har vi jo nettsiden: http://www.ebay.com som mange bruker. Der er utvalget stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uendelig lyst på en mustang, men ettersom jeg forstår, så er det ganske heavy priser på dem, hvor mye er frakt på en bil over dammen, vs å hente en i tyskland/sverige osv.

 

Mustanger flyter det jo av her i Norge :) Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å te en ifra statene. Det kan være mye "rare" løsninger på en usa-bil.. Noe man ikke finner ut før man har den i norge..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg var på dragrace på Vandel Dragstrip i helga, og der var det utrolig mange stilig biler, så kom vi prat om import av slike til norge, og det viste seg at det var meget rimelig å ta inn Veteranbiler til norge, så da begynte jo tankene og svirre, jeg har alltid hatt lyst på en AmCar, men alltid trodd det var veldig dyrt.

 

Så nå fikk jeg blod på tann, og kunne tenkt meg å hente inn en.

Men hvor finner jeg slike?

Hvilke land er greie å hente ifra?

Sett litt på noen fra tyskland, men fant ikke helt bilen jeg vil ha.

Åssen er det å hente noe fra statene?

 

Håper noen har noen greie svar på dette =)

 

Hei..

 

Canada er et meget gunstig land og importere fra. Prisene er lavere enn i USA og det er enkelt og frakte bilen med båt til Norge.

 

Jeg er bosatt i Canada og har hjulpet endel folk med og importere bil og deler til Norge. Usa har i det siste også fått så mange rare regler og lover at det hat medført litt bry for mange. Skal du importere fra USA anbefaler jeg at du bruker en speditør som er kjent av myndighetene. Men som sagt ifra Canada er det veldig greit.

 

Kvaliteten på bilene i canada er god, selvsagt skal man være kritisk til biler uansett hvor man kjøper dem.

 

Canor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem ikke at dette gjelder KUN veteranimport.

 

ACCN advarer mot import av nyere bruktbiler fra Canada pga ett eller annet regeltrøbbel.

Mener ikke å si at bilene fra Canada er dårligere eller noe slikt. Det er tolkningen her i Norge som vissnok har ført til det.

 

Men import etter 30-års reglen fra Canada er ikke verre enn fra andre land.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uendelig lyst på en mustang, men ettersom jeg forstår, så er det ganske heavy priser på dem, hvor mye er frakt på en bil over dammen, vs å hente en i tyskland/sverige osv.

 

Hvis du vurderer å kjøpe deg en mustang så er det kanskje lurt å ta kontakt med gutta i Den Norske Mustang Klubben

De kan det du trenger å vite om mustang, import og priser ++.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem ikke at dette gjelder KUN veteranimport.

 

ACCN advarer mot import av nyere bruktbiler fra Canada pga ett eller annet regeltrøbbel.

Mener ikke å si at bilene fra Canada er dårligere eller noe slikt. Det er tolkningen her i Norge som vissnok har ført til det.

 

Men import etter 30-års reglen fra Canada er ikke verre enn fra andre land.

 

Ja jeg er kjent med det problemet der. Men faktum er at biler i Canada faktisk er de samme som sendes til Europa, med få unntak.

 

De fleste biler i Canada leveres med lys som tilsvarer Europeiske standarder (farge kombinasjon) Watten er noe høyere på lysene. men her finnes det muligheter til og bytte ut til lavere watt.

 

Bilene i canada har speedometer oppgitt i KM/T, de har også strengere krav til utslipp enn i Norge. Den stopre forskjellen på Canadiske og Europeiske er utstyrsnivå. I Canada kommer de "fully loaded" og med motor alternativer som ville ha blitt for dyrt i Europa. Men igjen disse motor alternativene er jo også og finne i USA, og med de samme godkjenningene.

 

Dette er nok et eksempel på at Norske politikere ikke vet hva de driver med, de lager en masse lover og regler som til slutt blir et mareritt og følge. Og som Amcar påpeker er Canada og USA en del av NAFTA avtalen ( noe lingnende EØS avtalen) altså fri handels frihet på det amerikanske kontinentet. Det sier seg da selv at biler er en viktig del av denne NAFTA avtalen. Og bilene er produsert i USA på den samme fabrikken som lager USA modeller og Europeiske modeller.

 

Vi får håpe at Norske regel ryttere tar til vettet og gjør ting enklere for oss. Men det er mulig og ta inn bil fra Canada, det er bare litt mer jobb med og skaffe papirer her borte. Men det fikser jeg så det er noe som kjøper ikke blir berørt av.

 

Canor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får trøste oss med at det finnes idioter i Sverige også.En stund hadde de problemer med å få godkjent biler fra California siden de ikke hadde de samme avgasskravene som resten av USA.At kravene var enda strengere i CA hadde ingenting å si... :hammer

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig der. Alt er ikke bare fryd & gammen mht bil i Sverige.

 

Det siste nå er at den svenske veteranbil klubben har tatt kontakt med svenske veimyndigheter og luftet muligheten høyere avgifter på ombygde biler! De "har sett seg lei på at gamle perler bilr ødelagte"!

 

Snakk om å falle entusiast-kamerater i ryggen!

Joda, "perlene" kan godt spares for taksenking, Air Ride osv, men herregud, er det vi som er til for bilene våre, eller omvendt?

 

Les mer om denne utrolige saken på Wheels Magazines forum.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår