Darkstar Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Vet dette temaet har ert diskutert her før, mange ganger..... Men funker det med dumpventil på en 1,8T motor, står i en 98 mod Passat. Har lyst på pysssssssssssssj lyd eg.......... det er jo det som er turbo..... Hvilken ventil må eg i såfall kjøpe............... Håper på et godt svar......... Jippi...........Snart sol og sommer.... Ihvertfall sol og sommerdekk :) :) :) :) :) :) :) :) :) Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Du må vel ha resirk.ventil da?? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 OK, siden jeg føler meg snill idag, så skal jeg gidde å svare på 1.8t dump spm igjen :D Du bør ikke ha dumpvalve på denne bilen, grunnet at den måler luftgjennomstrømmning, og vil da måle feil når du slipper luften ut i friluft.. MEN, det funker jo.. bare ikke optimalt.. Har du cat enda, så kan bl.a. den brenne opp... Hvis du absolutt skal ha dump valve, så kjøp deg en dobbelt stempel dumpvalve, av litt kvalitet iallefall da.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Funker det? Ja. Over lenger tid? Nei. Hva skjer? Du vil sote katalysatoren. Bilen går dårlig. Og det er jo bare å bytte kat da. Men du vet sikkert hvor dyrt det er ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Hmm.. Er det noen som kan vise til konkrete tilfeller hvor en dumpventil ( til atmosfære) har forårsaket skade på en Audi motor/kat ? Det er jo ikke akkuart lange perioder den er åpen, og jeg vil tro at ecu'n bruker flere parametre enn bare luftmengde/masse for å bestemme mengde bensin. Vil den pøse på med bensin når spjeldet er lukket og TPS-sensoren ikke gir signal ? Eller at turtallet ikke er i nærheten av det som er normalt ved slike mengder luft ? Lambda senoren(e) vil vel også reagere (hvis den rekker og reagere da.. ) Ikke vet jeg... Men det skulle forundre meg mye om ecu'n ikke kryssjekket litt før han pøser ut så mye bensin at katalysator og andre kjære familieeiendeler går opp i flammer som enkelte Audi-eiere er overbevist om.. Det blir gjort mye annet med motorene som heller ikke er så bra . Eks. dårlige åpne filter og chipping av varierende kvalitet. Litt turbopromping før spjeldet må vel den klumpen under bilen tåle.. :) ?? Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Trur det var noen andre her som sa at ECU ikke jobber raskt nok til å rette blandingen i tide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi quattro turbo Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Du får ikke en ECU i verden som reagerer så kjapt!! Men uansett så får du whooosh lyd ved å sette på et åpent filter type K&N,Kingdragon osv osv osv...........pælm vekk den org. luft-filter boksen!!! Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Ja, hvis man kan så... er vel en god del VAG med luftmassemåleren fastmontert på luftfilterboksen vel? Eller forvarmingen eller hva faen.. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Originally posted by boXer Trur det var noen andre her som sa at ECU ikke jobber raskt nok til å rette blandingen i tide. Men ecu'n er rask nok til å sprøyte inn mere bensin enn hva motoren har godt av ? Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A3TQ Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Originally posted by Ola OK, siden jeg føler meg snill idag, så skal jeg gidde å svare på 1.8t dump spm igjen :D Du bør ikke ha dumpvalve på denne bilen, grunnet at den måler luftgjennomstrømmning, og vil da måle feil når du slipper luften ut i friluft.. MEN, det funker jo.. bare ikke optimalt.. Har du cat enda, så kan bl.a. den brenne opp... Hvis du absolutt skal ha dump valve, så kjøp deg en dobbelt stempel dumpvalve, av litt kvalitet iallefall da.. Regner med at du vet at 1,8 T motoren HAR dump, en resirkulerende membrandump sådan. Jeg kjører med åpen dump pga. at den orginale røk 14 dager etter chip, og jeg fikk denne dumpen rimelig.Hvor lang tid bør det gå før ting begynner å bli dårlig på min 1,8 T? Ett år? Tre år? Fem år? Mere? Noen må jo kunne vise til et tilfelle hvor det har skjedd...;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jackass Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Originally posted by Audi quattro turbo Du får ikke en ECU i verden som reagerer så kjapt!! Men uansett så får du whooosh lyd ved å sette på et åpent filter type K&N,Kingdragon osv osv osv...........pælm vekk den org. luft-filter boksen!!! Har hørt at luftmassemåleren ikke er så glad i oljen som sitter i de filterne.. Siter 2006 VW Touran Exclusive x 94 Audi 80 Competition(Møkka bil) x 01 Passat TDI Highline 130hk x 95 Golf Cab x 83 Golf x 86 Mazda 323(jaggu meg go bil det) Div deler til Golf3 selges... Interessert?? send PM... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Originally posted by A3TQ Regner med at du vet at 1,8 T motoren HAR dump, en resirkulerende membrandump sådan. Jeg kjører med åpen dump pga. at den orginale røk 14 dager etter chip, og jeg fikk denne dumpen rimelig.Hvor lang tid bør det gå før ting begynner å bli dårlig på min 1,8 T? Ett år? Tre år? Fem år? Mere? Noen må jo kunne vise til et tilfelle hvor det har skjedd...;) Selvfølgelig vet jeg at den har resirk.. Jeg sa at cat`n KAN ryke.. men det er det eneste jeg har hørt kan ryke.. (det er jo logisk også, da uforbrent bensin kan komme inn i eksosanlegget og antennes der istedet..) Ofte er jo problemet med dump ventiler på disse bilene, at noen chip kan gi så mye bensin ved dump, at motoren kan stanse istedet for å gå ned til tomgang.. (f eks imot et kryss, etter at du har dratt på litt) Den får så mye bensin at det drukner seg med andre ord.. men det avhenger nok av om hvor stram dump ventilen er.. Tetter den igjen relativt raskt, så får jo ikke motoren mere bensin.. Du kan spørre 1,8 tee guden TS-racing :D om hva han mener om åpen dump valve på motoren din da, hvis du absolutt ikke vil høre på andre.. Jeg synes selv at det kan være tøft med dump lyd, på biler som flytter litt på seg.. Men når det gjør ytelsen dårligere til og med, da synes jeg det begynner å dra imot harry ass.. ;) Ang olje luft filter, så sier mange nå at det er nyere audi`er med en nyere type luftmassemåler som ikke tåler olje.. Da på grunn av at den ikke har den funksjonen med å brenne ren tråden igjen ved oppstart (eller var det stans av motoren tro? ) Ola, som lurer på å kjøpe seg nytt åpent luftfilter igjen, men er litt redd for luftmasse måleren sin :D Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A3TQ Skrevet April 4, 2003 Rapporter Share Skrevet April 4, 2003 Originally posted by Ola Selvfølgelig vet jeg at den har resirk.. Jeg sa at cat`n KAN ryke.. men det er det eneste jeg har hørt kan ryke.. (det er jo logisk også, da uforbrent bensin kan komme inn i eksosanlegget og antennes der istedet..) Ofte er jo problemet med dump ventiler på disse bilene, at noen chip kan gi så mye bensin ved dump, at motoren kan stanse istedet for å gå ned til tomgang.. (f eks imot et kryss, etter at du har dratt på litt) Den får så mye bensin at det drukner seg med andre ord.. men det avhenger nok av om hvor stram dump ventilen er.. Tetter den igjen relativt raskt, så får jo ikke motoren mere bensin.. Du kan spørre 1,8 tee guden TS-racing :D om hva han mener om åpen dump valve på motoren din da, hvis du absolutt ikke vil høre på andre.. Jeg synes selv at det kan være tøft med dump lyd, på biler som flytter litt på seg.. Men når det gjør ytelsen dårligere til og med, da synes jeg det begynner å dra imot harry ass.. ;) Ang olje luft filter, så sier mange nå at det er nyere audi`er med en nyere type luftmassemåler som ikke tåler olje.. Da på grunn av at den ikke har den funksjonen med å brenne ren tråden igjen ved oppstart (eller var det stans av motoren tro? ) Ola, som lurer på å kjøpe seg nytt åpent luftfilter igjen, men er litt redd for luftmasse måleren sin :D Jeg skal inrømme at jeg har vurdert å bytte til resirk. dump, er litt usikker. :rolleyes: Fikk vite at dette med åpen dump ikke er skadelig på noen måte, av en som driver med turbo, som jeg regner som fagmann. (ikke noe trimverksted) Men hvem skal man høre på? Kjøpte dumpen som sagt fordi den var billig, ikke fordi at lyden er så "tøff", som du sier, lyden kan fort bli heller plagsom. Og når det gjelder ytelse, så går den 0-100 på samme gamle tiden som den alltid har gjort på de 30 000 km jeg har kjørt med dumpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet April 5, 2003 Rapporter Share Skrevet April 5, 2003 Originally posted by A3TQ Jeg skal inrømme at jeg har vurdert å bytte til resirk. dump, er litt usikker. :rolleyes: Fikk vite at dette med åpen dump ikke er skadelig på noen måte, av en som driver med turbo, som jeg regner som fagmann. (ikke noe trimverksted) Men hvem skal man høre på? Kjøpte dumpen som sagt fordi den var billig, ikke fordi at lyden er så "tøff", som du sier, lyden kan fort bli heller plagsom. Og når det gjelder ytelse, så går den 0-100 på samme gamle tiden som den alltid har gjort på de 30 000 km jeg har kjørt med dumpen! I en tråd på B4U så kom det frem en som hadde brent opp cat`n sin pga dette.. Ta å sjekk for moro skyld da, 0-100 før og etter skiftet til orginal resirk dump... Vi testet dette på en trimmet S4, og fikk stor forskjell..! Men det kan være enda mere uheldig med større dyser, og annet program da.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi quattro turbo Skrevet April 5, 2003 Rapporter Share Skrevet April 5, 2003 Hvor mange tror dere monterer dump ventil pga lyd og ikke funskjon ???? Jeg kunne gjærne kjørt med resirk. på turbomotoren min men pga stor turbo og plass-mangel så skal jeg kjøre med åpen dumpventil.Men det er ikke pga lyden.Når en schvær K27R skuffer luft som f*en og gass-spjeldet stenger så vil jeg gjerne at den lufta forsvinner ut i friluft så ikke det slår tilbake i turboen og stopper den..........hadde mer enn gjerne kjørt med bypass ventil hadde det vært plass!!!! Regner med de fleste vet forskjellen på bypass og dump ventil.IKKE KALL DUMP FOR POP OFF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! assman assman assman assman assman assman Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.