Gå til innhold

spiller oppkobling

Ranger emnet

Chill

Anbefalte innlegg

åssen kobling trenger jeg for å få koblet denna cd-spilleren i bilen?

gamle.

http://jannis.no-ip.info/kobling.jpg

den som skal inn.

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1247

noen som veit åssen kobling jeg trenger for å få detta til å passe? evnt, hvor selger dem det?

det er en daewoo nubira...2000 mod,men står Mitsubishi på den står der nå, så lurer på om det er Mitsubishi som leverer cd-spillere/kasset-spillere til den type bil,men er ikke sikker.

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på de fleste bilstereoforretninger, og biltema, får du kjøpt overganger fra standardkontakten i din bil til standard ISO plugg. Dette er det enkleste, ellers kan du koble spilleren med kabelsko...bare fram med prøvelampa det!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde(28).jpg

Montering av en spiller i en bil er egentlig en enkel affære, spesielt hvis bilen er utstyrt med ISO-kontakter slik spilleren er. Da er det bare å plugge inn to kontakter og vips, så er mye gjort. Eldre biler har dog ikke alltid slike kontakter. Mange har en egen spillerplugg som bare passer til orginale spillere. Vi løser dette problemet med orginale overganger fra din bils spillerplugg til ISO. Disse koster fra 90-298kr. Men har du en eldre bil der eventuelle kontakter er klipt bort e.l og du sitter igjen med enkle ledninger, selger vi universale ISO-kontakter som du kan monterer med kabelsko, "sukkerbiter" eller lodding. Konklusjon: Har bilen din en form for spillerkontakt, så sjekk med oss før du går berserk med knipetang. Det vil lønne seg både ved eventuelt skifte av spiller og ved salg av bilen. For 150kr får du to slike kontakter som på bildet. Dette er det du trenger hvis du ikke har noen kontakter i bilen i det hele tatt. Vi vil senere gå igjennom de enkelte kablenes funksjon på de to kontaktene. Har bilen din ISO-kontakter kan du hoppe over de første tre delene av monteringstipset.

Hvis vi nå snur problemstillingen på hodet; Du har ISO i bilen men ikke på spilleren. I det tilfelle kan du kjøpe ISO-universalplugger som du kan koble sammen med kablene fra spilleren ved hjelp av kabelsko, "sukkerbiter" eller lodding. Prisen på disse er 150kr for de to kontaktene du trenger.

2.jpg

ISO-hovedkontakt sørger for spillerens behov for strømtilførsel til ulike formål, jord og remote til f.eks forsterker. Har ikke bilen din montert en slik, forklarer vi her hvilken funksjon de ulike kablene har slik at det blir enklere for deg å ettermontere den.

1: Rød: Dette er ledningen for spillerens hovedstrømtilførsel. Denne kan kobles via en ledig kontakt på tenningslåsen. Da slår spilleren seg av og på sammen med tenningen. Du kan også koble den rett på batteriet, men da må du slå spilleren på og av manuelt.

2: Sort: Dette er jordkabelen. Denne skal være kortest mulig, og sørg for at jordingspunktet gir god kontakt. En spiller med dårlig jording vil ta inn støy fra dynamoen i bilen, og resultatet blir en hvinelyd som følger motorens turtall.

3: Blå: Remote, altså fjernstyring, av ulike komponenter som el.antenne og forsterker. Hvis du har en ekstern forsterker i bilen, har denne en elektrisk "bryter" innebygd. Når du slår på spilleren går det strøm gjennom remote-kabelen, og aktiverer forsterkeren. Slås spilleren av, brytes strømmen og forsterkerem slås også av.

4: Orange: Denne kobles til instrumentbelysning i dashbordet på bilen, og gir lys i knappene på

spilleren. Knappene lyser uavhengig av om spilleren er på eller av. Koble ikke denne direkte på batteriet eller annet sted der den får fast strøm. Da vil spilleren tømme batteriet ditt hvis bilen står lenge og ikke er i bruk.

5: Gul: Kabel for fast strøm. Denne skal kobles direkte på batteriet og sørger for at spilleren alltid har strøm. Dette er nødvendig for at spillerens minne som husker dine personlige innstillinger og radiokanaler, skal fungere.

Biler er jo så forskjellige at det er ikke så lett å gi konkrete råd om hvor man finner tilkoblingspunkter for de ulike kablene. Har det vært montert spillerenhet i bilen tidligere, ligger nok de viktigste kablene der allerede.

Vi anbefaler bruk av reparasjenshåndbok med kart over ledningsnettet, en prøvelampe og sunn fornuft som effektive virkemidler for en god installasjon.

3.jpg

ISO-høytalerkontakt sørger for tilkobling av inntil to sett høytalere. Har ikke bilen din montert en slik, forklarer vi her hvilken funksjon de ulike kablene har slik at det blir enklere for deg å ettermontere kontakten.

1: Grå: Høyre høytaler foran. Ensfarget grå ledning er pluss, grå m/sort stripe er minus.

2: Hvit: Venstre høytaler foran. Ensfarget hvit ledning er pluss, hvit m/sort stripe er minus.

3: Lilla: Høyre høytaler bak. Ensfarget lilla ledning er pluss, lilla m/sort stripe er minus.

4: Grønn: Venstre høytaler bak. Ensfarget grønn ledning er pluss, grønn m/sort stripe er minus.

Har bilen hatt montert spillerenhet tidligere, vil du nok finne høytalerkablene i nærheten av monteringsstedet. De fleste biler har lagt ut kabler orginalt, men vær oppmerksom på at disse kan ha dårlig kvalitet. Ofte kan det lønne seg å trekke nye kabler selv.

Lykke til!

Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger rett og slett denne: 000000962a0a27e09.jpg og den kan jeg skaffe for 100,- men det kan nok også en hvilken som helst Mitsubishi/Daewoo-forhandler... Det er vel derfor det står en Mitsubishi-radio der fra før. Den er det noe importøren/forhandleren har satt inn, Daewoo lager sine egne radioer de setter inn fra fabrikk om de enkeltes lands importører ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som det var helt samme kobling som på de fleste pioneerspillere, har du handlet spilleren og sjekka? Så veldig likt ut.

nei,har ikke kjøpt pioneer spilleren enda,for tenkte at dem kanskje hadde den koblinga på bilradiospesialsiten,om ingen her har.....

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre her på bilforumet som selger den koblingen??? send PM

vil denna http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=888 passe? siden det står Mitsubishi på den spilleren som står i nå,så regner jeg med at det er en Mitsubishi kobling jeg trenger,og siden den der passer alle nyere enn 98mod. eller noen som trur den ikke passer?

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi-overgang: 000000962a0a36140.jpg

Jeg ser tankegangen din, og det burde absolutt stemme, men det bildet jeg finner av Mitsubishi-overgangen der, stemmer ikke heeelt med Daewooen. Men mulig noen kontakter er blitt forandret i bilen din for å få satt inn den Mitsubishi-radioen.

Men nå har du ihvertfall bilde av begge, så kan du sammenligne med den som er bilen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi-overgang: 000000962a0a36140.jpg

Jeg ser tankegangen din, og det burde absolutt stemme, men det bildet jeg finner av Mitsubishi-overgangen der, stemmer ikke heeelt med Daewooen. Men mulig noen kontakter er blitt forandret i bilen din for å få satt inn den Mitsubishi-radioen.

det er ikke min bil..men samma det.

det første bilde du viste er den jeg trenger(?) og den du ga bilde til nå ligna ikke,så jeg må sikkert ha den du ga bilde av først?

for hvis det er bytta cd-spiller av importøren eller hvem den er bytta av,så er jo koblinga den samma,eller så må det ha blitt bytta mere,men uns så er det Mitsubishi kobling jeg må ha? skjønner heller lite nå... men om du mener du skal ha den som passer så er det vel enkelt.

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser litt nærmere på bildet du ga i første innlegg, ser jeg jo nå at den kabelen mellom spiller og bil er skjøtet og teipet! Da er det jo såre enkelt, ta av teipen og fjern spilleren med sine løse ledninger, og deretter koble nye ISO-kontakter på ledningene fra den hvite klossen i bilen, slik som "void" forklarer lenger opp i tråden. Dermed kan du plugge disse inn i din nye spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser litt nærmere på bildet du ga i første innlegg, ser jeg jo nå at den kabelen mellom spiller og bil er skjøtet og teipet! Da er det jo såre enkelt, ta av teipen og fjern spilleren med sine løse ledninger, og deretter koble nye ISO-kontakter på ledningene fra den hvite klossen i bilen, slik som "void" forklarer lenger opp i tråden. Dermed kan du plugge disse inn i din nye spiller.

så jeg skal bare ta av teipen,og løsne de skjøtene som er under teipen,og ta ut cd-spilleren med de kablene som sitter i den? så kobler jeg en ISO kobling på det som står igjen?

må få tak i en sånn iso kobling da...noen som har?pm

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider